آیا «نفازولین» برای درمان کرونا مناسب است؟

  • کد خبر: ۷۷۹۹۷
  • ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۳
آیا «نفازولین» برای درمان کرونا مناسب است؟
در میان بسیاری از پیام‌ها و مطالبی که هر روز در فضای مجازی دست‌به دست می‌شود مصرف قطره چشمی نفازولین برای پیشگری و درمان کرونا ، جزو عجیب‌ترین دستورالعمل‌ها بوده است که تعداد زیادی از مردم را برای تهیه این دارو روانه داروخانه‌ها کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز، وضعیت روز‌های سخت کرونایی سبب شده است تا مردم گاه بدون هیچ آگاهی به هر پیام و مطلبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود اعتماد کنند.

در میان بسیاری از همین پیام‌ها و مطالبی که هر روز در فضای مجازی دست‌به دست می‌شود مصرف قطره چشمی نفازولین برای پیشگری و درمان کرونا، جزو عجیب‌ترین دستورالعمل‌ها بوده است که تعداد زیادی از مردم را برای تهیه این دارو روانه داروخانه‌ها کرده است.

تقاضای بالای این دارو حتی منجر به کمیاب شدن قطره چشمی نفازولین در داروخانه‌ها شده  و بیماران نیازمند این دارو را با مشکل روبرو کرده است.  

 

ماجرا از چه قرار است؟

اما ماجرا از چه قرار است؟ آیا واقعا نفازولین برای پیشگری و درمان کرونا مناسب است؟  ظاهرا این تصور که نفازولین جزو دارو‌های پیشگیری و درمان کننده کرونا است، توسط شخصی خارج از گروه پزشکی بیان شده و صدای ضبط شده او در فضای مجازی منتشر شده است.  

بر اساس اطلاعیه‌ای که دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو منتشر کرده است این اتفاق بر اساس انتشار  صدای ضبط شده فردی خارج از گروه پزشکی  رخ داده  است.  

 

هشدار برای استفاده خودسرانه دارو

بر اساس این اطلاعیه در این صدای ضبط شده ادعا شده است که  مصرف این دارو هیچ عارضه‌ای نخواهد داشت، اما تاثیر دارو‌های آلفاآگونیست‌های موضعی چشمی و بینی می‌تواند  تبعات سنگینی برای سلامت جامعه داشته باشد و از همین رو هشدار‌هایی در این رابطه داده شده است.

در این هشدار آمده است که قطره‌ها و اسپری‌های بینی ضد گرفتگی یا احتقان (دکونژستانت) از جمله نفازولین، فنیل‌افرین و اکسی متازولین به صورت کوتاه مدت (حداکثر ۳ روز) در رفع احتقان بینی ناشی از عفونت‌های تنفسی و یا آلرژی کاربرد دارند.  

همچنین قطره‌های چشمی ضد احتقان (دکونژستانت) شامل نفازولین و فنیل افرین زینک در رفع احتقان و قرمزی چشم‌ها در آلرژی‌های چشمی کاربرد دارد. ضمن اینکه از قطره چشمی فنیل افرین برای تشخیص بیماری‌های چشم به عنوان گشاد کننده مردمک استفاده می‌شود.  

لازم است بدانید استفاده از این دارو‌ها می‌تواند منجر به افزایش فشار خون، افزایش ضربان قلب، گشاد شدن مردمک و حساسیت به نور، تشدید احتقان (مصرف بیش از ۳ روز) و بی قراری شود.  

به علاوه استفاده از این دارو‌ها در جمعیت‌های خاص از جمله خانم‌های باردار و شیرده، بیماران دچار مشکلات قلبی  و عروقی مانند پرفشاری خون، سابقه سکته قلبی (انفارکتوس میوکارد)، آنژین، گرفتگی عروق کرونر (آترواسکلروز)، مشکلات  تیروئید (هایپرتیروئیدی)، بیماری‌های پروستات، افزایش فشار داخل چشم (گلوکوم) و افتادگی پلک (پتوز)، در مواردی که خودسرانه استفاده شود می‌تواند مشکلات جدی را ایجاد کند.  

 همچنین در این مطلب تاکید شده است که این دارو‌ها هیچ گونه اثر ضد ویروسی ندارند و هیچ شواهد علمی مبنی بر مفید بودن قطره‌ها و یا اسپری‌های بینی ضد احتقان (دکونژستانت) در پیشگیری و یا درمان بیماری کووید-۱۹ وجود ندارد؛ بنابراین استفاده از این دارو‌ها برای پیشگیری و یا درمان بیماری کووید-۱۹ توصیه نمی‌شود.  

تنها در مواردی که بیمار دچار احتقان بینی یا چشمی ناشی از بیماری کووید-۱۹ شده باشد استفاده از دارو‌های ضد احتقان بینی یا چشمی با دوز مناسب به صورت کوتاه مدت و تحت نظر پزشک می‌تواند به رفع علائم احتقان (گرفتگی بینی یا چشمی) کمک کند.  

در بخشی دیگر از این اطلاعیه به هموطنان توصیه شده است  برای درمان هر نوع بیماری خصوصا کووید-۱۹، ضمن مراجعه به پزشک، تنها به توصیه‌های متخصصان و همکاران گروه پزشکی و مطالب منتشر شده از طریق مراجع رسمی توجه شود و برای حفظ سلامت خود از انجام اقدامات و انتشار مطالب بی پایه و اساس موجود در فضای مجازی جدا خودداری کنند.  

علاوه بر این، معاونت‌های غذا و دارو سراسر کشور نیز با انتشار اطلاعیه‌ای  از مردم خواسته است از استفاده دارو‌های خودسرانه از جمله  نفازولین برای پیشگری یا درمان کویید ۱۹ خودداری کنند، زیرا تبعات سنگینی برای سلامت جامعه خواهد داشت.  

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->