مشهد اولین مقصد سفر‌های ریلی مردم در نوروز شد (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) راهپیمایی حمایت از غزه فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) در مشهد برگزار می‌شود هشتمین شب جشنواره هنر‌های نوری کوهسنگی مشهد| ترازی بین‌المللی با هنرمندانی ایرانی+ فیلم تعطیلی موقت جشنواره هنر‌های نوری مشهد به مناسبت لیالی قدر عیدانه مدیریت شهری به اهالی محدوده جاده سیمان مشهد+ فیلم سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند
سرخط خبرها

وضعیت «به‌شدت بحرانی» کرونا در مشهد

  • کد خبر: ۷۸۱۴۳
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
وضعیت «به‌شدت بحرانی» کرونا در مشهد
اکنون بیش از ۳۰۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و تعداد بستری شده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم مرز ۲۰۰۰ نفر را رد کرده است و تقریبا بیش از ۹۰ درصد از تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه در مشهد اشغال است.

محمد کاملان | شهرآرانیوز؛ براساس آخرین نموداری که وزارت بهداشت چندروز پیش منتشر کرده است میزان بستری‌ها که از حدود یک ماه پیش در همه استان‌های کشور روند افزایشی داشت، حالا در ۱۵ استان وارد مرحله کاهش شده است و احتمالا در حال عبور از قله موجِ مرگبار پنجم هستند. بااین همه اوضاع در خراسان رضوی و مشهد همچنان بحرانی است و دست کم در همین نمودار و آمار‌های منتشرشده اخیر، هیچ نشانه و اثری از کاهش دیده نمی‌شود.

 

اکنون بیش از ۳۰۰۰ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری هستند و تعداد بستری شده‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد هم مرز ۲۰۰۰ نفر را رد کرده است و تقریبا بیش از ۹۰ درصد از تخت‌های بخش مراقبت‌های ویژه در مشهد اشغال است. آن طور که دبیر و سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا می‌گوید بخش زیادی از بحران‌های ایجاد شده در روز‌های ابتدایی طغیان موج پنجم در مشهد و استان با بسیج همه امکانات حل شده است، اما خطر همچنان بیخ گوش مشهد است و شرایط باید پایدارتر از وضعیت فعلی باشد.


محسن نجات در گفتگو با خبرنگار ما و با بیان اینکه قرارگاه مقابله با کرونا با تسهیلگری و بسیج امکانات و نیرو‌های دیگرسازمان‌های استان و شهر مشهد، تا حدودی توانسته است از فشار بر کادر درمان و دانشگاه علوم پزشکی کم کند، گفت: در ماجرای توزیع دارو‌های بیماران کرونایی برای جلوگیری از ازدحام مردم در ۳ داروخانه هلال احمر، امام و ۲۲ بهمن، ۲۰ داروخانه دیگر به این مجموعه اضافه و از حجم مراجعه به داروخانه‌های منتخب اولیه کاسته شد.

۵ مرکز سرپایی شبانه روزی می‌شوند

وی همچنین از شبانه روزی شدن برخی از مراکز سرپایی در شهر مشهد خبر داد و افزود: در وضعیت فعلی و با توجه به افزایش تعداد بیماران، درحال فراهم کردن مقدمات شبانه روزی کردن ۵ مرکز سرپایی پذیرش و درمان بیماران کرونایی هستیم. ضمن اینکه در چند روز آینده از ظرفیت سالن‌ها و اماکنی که شهرداری در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد و ستاد استانی کرونا قرارداده است، برای ایجاد مراکز سرپایی و واکسیناسیون استفاده خواهیم کرد تا باز هم فشار از روی دیگر مراکز برداشته شود.

اکسیژن تأمین شد

دبیر و سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا ادامه داد: دو اکسیژن سازی که پیش ازاین هزینه خرید آن‌ها تأمین شده بود در حال نصب در دو بیمارستان هاشمی نژاد و قائم هستند و یکی از دو دستگاه سی تی اسکن هم در بیمارستان قائم نصب شده است و دیگری هم به زودی در یکی از بیمارستان‌ها نصب می‌شود. ضمن اینکه مشکل کپسول اکسیژن هم در کمیته سامان دهی قرارگاه تا حد زیادی حل شده است و روزانه ۲۰ تن اکسیژن مایع بیمارستانی از شهر‌های دیگر برای مشهد و استان تأمین می‌شود.

رعایت ۷۰ درصدی شیوه نامه‌ها در هیئات مذهبی

نجات در ادامه از طرح مشترک این قرارگاه با بسیج و اصناف رونمایی کرد و گفت: قرار است در این طرح مردم و شهروندانی که در معابر عمومی و مغازه‌ها شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، ارشاد شوند تا سطح رعایت شیوه نامه‌ها به حالت مطلوب برسد. اما آن طور که محمد باباخانی، رئیس کارگروه سلامت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد، اعلام کرد ۷۰ درصد از عزاداران و دست اندرکاران هیئات مذهبی در مشهد از ماسک استفاده کردند و به بیش از ۹۰ مورد از شکایت‌ها هم رسیدگی شده است.

 

سخنگوی قرارگاه عملیاتی پیشگیری و مقابله با کرونا هم با اشاره به ۸۴۷ مورد بازدیدی که گروه‌های بازرس این قرارگاه از هیئت‌ها داشتند، بیان کرد: براساس ارزیابی‌های گروه‌های بازرس ما، میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در هیئات مذهبی حدود ۷۰ درصد بوده است که باید از مسئولان هیئت‌های مذهبی به خاطر این اهتمام به رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تشکر کرد.

کاهش ۵۸ درصدی ورود به خراسان رضوی

اما جدیدترین گزارش مرکز مدیریت راه‌های کشور از تحلیل وضعیت تردد وسایل نقلیه مختلف در بازه زمانی ۲۴ تا ۲۸ مردادماه نشان می‌دهد که خراسان رضوی در میان ۵ استان با بیشترین کاهش تردد قرار دارد. براساس این آمار‌ها و در بازه مذکور حدود ۶۳ هزار خودرو به استان وارد و بیش از ۷۱ هزار خودرو هم از استان خارج شدند و با این اوصاف میزان تردد در خراسان رضوی در آن ۵ روز، ۵۸ درصد کاهش داشته است.

اوضاع مشهد به شدت بحرانی است

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد در گفتگو با فارس هم با اشاره به وخامت اوضاع شیوع کرونا در شهر مشهد گفت: متأسفانه اکنون مشهد در وضعیت بحرانی و وخیم کرونایی قرار دارد، به طوری که شاهد کاهش سن متوفیان ناشی از این ویروس در این شهرستان هستیم و هم اکنون خانواده‌ای را در این شهر سراغ نداریم که در آن تعدادی از افراد خانواده مبتلا نشده یا جانشان را به خاطر کرونا از دست نداده باشند.


علی بیرجندی نژاد با بیان اینکه تنها راه مؤثر مقابله با این بیماری اکنون واکسیناسیون است، ادامه داد: مهم‌ترین اقدامی که باید انجام می‌شد و همه دنیا هم بر اساس همین روش توانستند این بیماری را کنترل کنند، انجام واکسیناسیون فوری و همگانی بوده است. همان طور که شاهد هستیم در بسیاری از کشور‌ها با انجام واکسیناسیون فوری و بهنگام تمام مردم توانستند ماسک‌ها را بردارند و به شرایط عادی زندگی خود برگردند.

 

انجام واکسیناسیون همگانی مهم‌ترین اقدام مؤثر در پیشگیری و کنترل کروناست؛ تا از این طریق بتوانیم چرخه بیماری را قطع کنیم، اما متأسفانه در این زمینه شرایطی پذیرفتنی نداریم. دولت وظیفه دارد هرچه زودتر واکسن مورد نیاز را به هر طریقی برای واکسیناسیون همه مردم فراهم کند.

واکسیناسیون بیماران قلبی و دیابتی آغاز شد

واکسیناسیون بیماران قلبی، دیابتی و گوارش در بیمارستان ناظران مشهد آغاز شد. محبوبه مختارپور، مدیر خدمات پرستاری این بیمارستان، گفت: این بیماران باید پیش از تزریق حتما از پزشک متخصص مربوط نامه تزریق واکسن را دریافت و با ارائه نامه، واکسن خود را تزریق کنند. میزان واکسیناسیون کرونا در بیمارستان ناظران به ۱۰۰ نفر در روز می‌رسد و بیماران می‌توانند همه روزه (به جز روز‌های جمعه) از ساعت ۸ صبح تا ساعت ۱۳ ظهر به این بیمارستان مراجعه کنند.

کمبود دارو نداریم

جبرائیل موفق، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، هم اعلام کرد که کمبودی درحوزه دارو‌های بیماران خاص، کرونایی و غیرکرونایی وجود ندارد و داروی رمدسیویر و دیگر دارو‌های مورد نیاز بیماران کرونایی در داروخانه‌های منتخب تمام مناطق شهر مشهد موجود است و در صورت نیاز تعداد داروخانه‌های منتخب افزایش می‌یابد.

از کنار علائم سرماخوردگی به راحتی عبور نکنید

عضو هیئت علمی گروه داخلی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: علائم ویروس دلتا با آب ریزش بینی، تب و گلودرد آغاز می‌شود و شبیه به بیماری سرماخوردگی است و نباید از آن به سادگی گذشت و باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.


دکتر مهناز مزدوریان ادامه داد: این علائم در کمتر از ۴۸ ساعت پس از ابتلا بروز پیدا می‌کند و به مدت ۳ تا ۴ روز وجود دارد و سپس به درگیری ریه می‌انجامد و نباید زمانی که این گونه موارد مشاهده می‌شود آن را یک سرماخوردگی معمولی ببینیم و باید با توجه به شدت خطر و سرعت ابتلای ویروس دلتا بلافاصله به پزشک مراجعه شود.

 

سرفه، سردرد، گلودرد، آب ریزش بینی، تنگی نفس، خستگی و از دست دادن حس بویایی یا چشایی از جمله علائمی است که تاکنون گزارش شده است، فرد مبتلا پس از ۳ تا ۴ روز به شدت مریض می‌شود. تب در این بیماری معمول است و مقدار تکثیر ویروس کرونای دلتا در بدن فرد مبتلا بسیار بالاتر از چیزی است که در شروع این همه گیری مشاهده شد.

۳ روز پس از ابتلا سی تی اسکن بگیرید

رزیتا خداشاهی، رئیس بخش عفونی بیمارستان امام رضا (ع) مشهد، هم با تأکید بر ضرورت انجام سی تی اسکن در روز‌های ابتدایی ابتلا به کرونا گفت: مردم به این مسئله توجه داشته باشند که برای درگیری ریوی، منتظر تنگی نفس، سرفه و افت اکسیژن نباشند؛ زیرا شروع درگیری ریوی، مخصوصا در سنین جوانی می‌تواند با ادامه دار شدن علائمی همچون ضعف و بی حالی، تهوع، سرگیجه و... صورت گیرد؛ بنابراین بهترین زمان برای انجام سی تی اسکن ۳ تا ۴ روز پس از شروع علائم است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->