کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود
سرخط خبرها

رضا کیانیان: برای واکسن به رییس‌جمهور و وزیر بهداشت نامه نوشتیم ولی هیچ پاسخی نگرفتیم

  • کد خبر: ۷۸۲۰۶
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹
رضا کیانیان: برای واکسن به رییس‌جمهور و  وزیر بهداشت نامه نوشتیم ولی هیچ پاسخی نگرفتیم
رضا کیانیان در گفت‌وگویی با ایسنا از خطرات بازیگری در دوران کرونا، بی سر و سامانی گروه‌های تئاتری و سینمایی، وظیفه خطیر هنرمندان در دوران کرونا، امید بخشیدن به جامعه و اینکه بازیگران برای انجام وظیفه، امنیت لازم را ندارند سخن گفته است.

به گزارش شهرآرانیوز - رضا کیانیان در گفت‌وگویی با ایسنا از خطرات بازیگری در دوران کرونا، بی سر و سامانی گروه‌های تئاتری و سینمایی، وظیفه خطیر هنرمندان در دوران کرونا، امید بخشیدن به جامعه و اینکه بازیگران برای انجام وظیفه، امنیت لازم را ندارند سخن گفته است. بخش‌هایی از این گفتگو را بخوانید.



۱

اوایل ورود کرونا، به دعوت آقای زالی، رییس ستاد ملی مقابله با کرونا همراه با جمعی از سینماگران و دیگر مشاغل هنری به دانشگاه شهید بهشتی رفتیم. ایشان وضعیت را توضیح داد و از هنرمندان کمک خواست. ما هم قول کمک دادیم. بزرگترین کمک ما ساخت سریال و برنامه‌هایی است که به مردم برای تدوام زندگی امید و انرژی ببخشد که در این زمینه که کوتاهی نکردیم، ولی متاسفانه این کمک کردن یک جانبه بود.



۲

ویروس مرگبار کرونا، بازیگر معروف و غیرمعروف سرش نمی‌شود. در وضعیتی که مسئولان نمی‌توانند حال خوشی به مردم بدهند، گروه‌های هنری با ساخت آثار در سینما، تئاتر و شبکه نمایش خانگی تلاش می‌کنند تا مردم چند ساعت در روز، لذت زندگی را بچشند و از مشکلات روزمره و آه و افسوس و نومیدی فاصله بگیرند و توان ادامه راه را به دست آورند، ولی جای تعجب و تاسف است که مسئولان ما متوجه این تلاش‌ها و کار پرمخاطره گروه‌های هنری نیستند و هنوز هیچ اقدام موثری برای واکسینه کردن آنان انجام نداده‌اند.



۳

 از اردیبهشت‌ماه که بحث جشنواره جهانی فیلم فجر بود، من و آقای عسگرپور، دبیر این جشنواره، در گفتگویی با آقای کیانوش جهانپور توضیح دادیم مهمان‌هایی داریم و لازم است برای حفظ سلامتی آنان اقدامی صورت بگیرد. من همان زمان مشغول بازی در سریال «هفت» هم بودم. سر صحنه این سریال با آقای جهانپور به صورت تصویری گفتگو کردم، وضعیت پشت صحنه را نشان‌شان دادم، به جز من عوامل دیگری مانند صدابردار، فیلمبردار و ... هم در همان گفتگوی تصویری با ایشان صحبت کردند و شرایط را توضیح دادند. ایشان هم بعد از دیدن این تصاویر گفتند متوجه شدم، ولی جالب است که توجه ایشان فقط شامل حال عوامل بعضی از سریال‌های تلویزیونی شد و دیگر پروژه‌ها همچنان بلاتکلیف ماندند. این وضعت نشان می‌دهد که متاسفانه کارشان جنبه نمایشی داشته است.



۴

ما حتی برای رییس جمهوری و آقای نمکی، وزیر بهداشت، هم نامه نوشتیم، ولی هیچ پاسخی نگرفتیم. آقای زالی البته عنوان می‌کنند که ستاد کرونا مسئولیت اجرایی ندارد، ولی دیگرانی هم که این مسئولیت را دارند، کاری از پیش نمی‌برند. جالب است که همه مسئولان هم این موضوع را تایید می‌کنند، ولی حتی یک وعده هم نمی‌دهند که دل‌مان خوش بشود.



۵

خوب است در همین تئاتر چند نفر از بچه‌ها با کرونا جنگیده باشند؟! نه تنها هیچ خبری از واکسینه‌کردن آنان نیست بلکه امنیت شغلی‌شان هم بشدت در خطر است. ما با وزارت ارشاد درباره وضعیت معیشتی فعالان تئاتر هم نامه‌نگاری کرده‌ایم و توضیح داده‌ایم آیا وقتی شغلی تعطیل شد، مسئولان باید آن را به حال خود رها کنند؟! مالیاتی که دریافت می‌کنند، برای همین روزهاست تا وزارت ارشاد به کمک کسانی بیاید که شغل‌شان به دلیل شرایط کرونایی تعطیل شده است. این کمک‌ها می‌تواند به صورت وام بی‌بهره یا حتی کمک‌های بلاعوض باشد مانند بعضی دیگر از کشورها. اما آیا در این مدت به بچه‌های تئاتری کمکی شد؟!



۶

سینما که فقط ۱۰ بازیگر مشهور نیست! در هر پروژه سینمایی دست کم ۴۰ تا ۵۰ نفر کار می‌کنند که کسی آنان را نمی‌شناسد و همین افراد بعد از تعطیلی سینما هیچ درآمدی ندارند چراکه در هر پروژه سینمایی ممکن است ۵ نفر دستمزد بالایی داشته باشند که برای یک سال‌شان کافی باشد.



۷

جای تعجب و تاسف است که مسئولان فرهنگی ما بعد از ۴۲ سال هنوز این مسایل را نمی‌دانند در حالیکه نشستن آنان بر صندلی مدیریت فرهنگی، برای آگاهی به این موضوعات است نه اینکه فقط دست به سانسور بزنند. کار اصلی‌شان سر و سامان دادن به امور هنری و هنرمندان است و در کنار آن، قرار است اگر کاری، مغایر با شئونات بود، تذکری به او بدهند، ولی می‌بینیم که جای کار اصلی و کار فرعی عوض شده است.



۸

وقتی هم چیزی را حذف می‌کنند، هرگز چیز دیگری برای جایگزین کردن آن ندارند. این وضعیت مانند عملکرد ستاد امر به معروف و نهی از منکر است. در دین ما امر به معروف مقدم است بر نهی از منکر، ولی در عمل کاملا برعکس است.



۹

بخشیدن حال خوب به مردم، عین ثواب است، اما مدیران فرهنگی ما یک بار به این فکر کرده‌اند که کدام‌شان تا به حال توانسته لبخندی بر لب مردم بنشاند. وقتی هم که هنرمندان می‌خواهند این کار را انجام بدهند، هزار مانع سر راهشان می‌گذارند غافل از اینکه وقتی جلوی لذت‌های درست زندگی را بگیریم، مردم به دنبال آن لذت پنهانی می‌روند که اتفاقا ممنوع است.



۱۰

کار ما منبر مدرن است، یک فرد منبری مردم را به نیکی کردن، نوعدوستی، راستی و ... دعوت می‌کند این‌ها وصایای دینی است. ما هم در سینما و تئاتر و تلویزیون همین کار را می‌کنیم، زیرا ما نیز مخاطبان را از دروغگویی، بدی و پلشتی برحذر می‌داریم. حتی در فیلمفارسی هم که این همه مورد انتقاد است، زنده‌یاد فردین، مردم را به راستی و جوانمردی دعوت می‌کرد و به همین دلیل همچنان محبوب و ماندگار است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->