رونمایی از پوستر برگزاری دومین رویداد اهدای جایزه ملی جوانی جمعیت سامانه شمس برای ثبت ایده‌های شهری راه‌اندازی می‌شود شورای شهر مشهد تحقیق و تفحص از مساجد تخریب شده منطقه ثامن را کلید زد شهرداری مشهدمقدس به عنوان دبیرخانه کمیته خلاقیت و نوآوری کلانشهر‌ها فعالیت خواهد کرد ۱۴۵ میلیارد تومان مطالبات مراکز طرف‌قرارداد تأمین‌اجتماعی خراسان‌رضوی پرداخت شد شهروند خبرنگار | درخواست کاهش ایستگاه‌های اتوبوسرانی در محدوده میدان فردوسی تا میدان استقلال مشهد + پاسخ علت دود غلیظ در مترو مشهد چه بود؟ برنامه‌ریزی شهرداری مشهد برای حمایت از خلاقیت و نوآوری ترافیک در بزرگراه‌های مشهد | فوت عابر پیاده درتصادف با سواری در بولوار مصلی (۵ اردیبهشت ماه۱۴۰۳)  دیدار شهردار مشهد با معاونین وزارت اقتصاد و دارایی به منظور افزایش تعاملات فیمابین بیست و دومین جلسه شورای اسلامی استان خراسان رضوی برگزار شد + فیلم (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) اعمال تخفیف ۵۰ درصدی برای عوارض تجدید بنا‌های تجاری در مشهد ره‌باغ بهشت؛ بهشت آثار تاریخی مشهد ابلاغ دستورالعمل بهره‌برداری و نگه‌داری بوستان‌ها و سایت‌های بانوان در مشهد اراده قاطعی برای توقف فعالیت پیمانکار معدن دیزدر وجود ندارد | چوب حراج به میراثی ۴۰۰۰ ساله معضل تجمع مراکز درمانی در  احمدآباد مشهد با ابزار‌های تشویقی حل می‌شود استاندار خراسان رضوی: روح معنوی اسلام در بناها بروز می‌کند طراحی داشبورد مدیریتی جرائم و تخلفات شهری در مشهد | اولین داشبورد جرائم شهری در کشور آغاز عملیات اجرایی احداث بزرگ‌ترین دهکده مدرن ورزشی شرق کشور در مشهد افزایش تعداد عرضه کنندگان لباس‌های مستعمل در مشهد
سرخط خبرها

توسعه آرامستان‌ها در دستور‌کار مدیریت شهری مشهد

  • کد خبر: ۷۹۰۴۶
  • ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
توسعه آرامستان‌ها در دستور‌کار مدیریت شهری مشهد
با رأی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه اصلاح تعرفه آرامگاه‌های خانوادگی، آلاچیق‌ها و قبور هم جوار به تصویب رسید تا شرایط کفن و دفن در آرامستان‌های شهر تسهیل شود؛

لاله سادات کوثری | شهرآرانیوز؛ با رأی اعضای شورای اسلامی شهر مشهد، لایحه اصلاح تعرفه آرامگاه‌های خانوادگی، آلاچیق‌ها و قبور هم جوار به تصویب رسید تا شرایط کفن و دفن در آرامستان‌های شهر تسهیل شود؛

آرامستان‌هایی که در میان آن‌ها و به گفته رئیس شورای اسلامی شهر مشهد، ظرفیت پذیرش آرامستان بهشت رضا (ع) رو به تکمیل است.


به گزارش خبرنگار ما، آغاز چهارمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد، با دو مصوبه درباره سازمان فردوس‌های شهرداری مشهد همراه بود. رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و فناوری اطلاعات و منابع انسانی در این باره گفت: لایحه‌ای مبنی بر افزایش و اصلاح تعرفه آرامگاه‌های خانوادگی، آلاچیق‌ها و قبور هم جوار به دست ما رسید که در کلیت موضوع با تصویب این لایحه موافق هستیم.


حسین حسامی افزود: از آنجا که هزینه‌های عمرانی و بهای تمام شده خدمات در ایجاد آرامگاه‌های خانوادگی با افزایش هزینه همراه بوده و اینکه به ویژه در این نوع آرامگاه‌های خانوادگی افراد داوطلبانه خدمات خاصی را درخواست دارند، خروجی نظر کمیسیون مشترک، موافقت با افزایش تعرفه هاست.

توسعه آرامستان‌ها در دستورکار شورا و مدیریت شهری

رئیس شورای اسلامی شهر مشهد نیز با بیان اینکه شورای ششم و شهرداری در موضوع کرونا جدی وارد شده است، افزود: تلاش ما افزایش سلامت مردم است و در این راستا بودجه لحاظ کردیم و نمایشگاه بین المللی مشهد را برای درمان بیماران تخصیص دادیم.


حسن موحدیان بیان کرد: در هر حال باید به فکر توسعه ظرفیت آرامستان‌ها باشیم، ظرفیت بهشت رضا (ع) در حال تکمیل است، از دیگر سو در عین حال که شهرداری به سازمان فردوس‌ها یارانه هم ارائه می‌دهد، هزینه‌های نگهداری و وارده به آرامستان‌های مشهد زیاد است.


این لایحه در نهایت با نظر موافق اعضای شورا به تصویب رسید. بر این اساس به شهرداری مشهد و سازمان فردوس‌ها اجازه داده شد برای پوشش هزینه‌های ساخت قبور، آلاچیق‌ها و بهبود خدمت رسانی تعرفه بهای اصلاحی را در آلبوم بودجه سال ۱۴۰۰ اعمال کند.

ارائه خدمات رایگان کفن و دفن

اعضای شورا همچنین در بررسی دومین دستورکار خود موضوع رایگان بودن هزینه کفن و دفن تا سقف ۲۵ میلیون ریال برای کارکنان شاغل و مستقر در ساختار شهرداری، بازنشستگان و نیز کارگران حجمی در حین کار را مورد بحث و تبادل نظر قرار دادند.


حسامی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا در این باره گفت: موضوع ارائه خدمات رایگان کفن و دفن برای همکاران حاضر در ساختار شهرداری، فرزندان تحت تکفل، همسر، پدر و مادرشان از قبل وجود داشته، اما در لایحه یاد شده سقف اعتباری تا مبلغ ۲۵ میلیون ریال لحاظ شده است. همچنین ارائه این خدمات به کارگر حجمی شهرداری با شرط فوت در حین کار نیز در این دستور اعمال شده است.

لحاظ پیگیری‌های معیشتی ویژه

عضو هیئت رئیسه شورا نیز با طرح یک پیشنهاد مبنی بر اینکه دست کم باید فوت کارگران حجمی در هر حالی به این دستور اضافه شود، افزود: اقشار ضعیف در حوزه کار شهرداری عموما کارگران هستند، پیشنهاد مشخص من حذف عبارت فوت کارگر در حین کار برای کارگران حجمی است؛ به این معنا که در لایحه مذکور، فوت در همه حال مدنظر قرار گیرد نه در حین انجام کار.


فاطمه سلیمی افزود: این مبلغ شاید برای کارمندی که دارای رابطه استخدامی با شهرداری است خیلی قابل ملاحظه نباشد، اما برای خانواده کارگری که خود به رحمت خدا رفته است و وضعیت مالی مناسبی ندارد، بسیار چشمگیر است.
حجت الاسلام والمسلمین حسن منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت گردشگری و رسانه شورا، نیز با بیان اینکه هر کسی که مأموریتی در دولت و نظام دارد، چنانچه در حین کار فوت کند شهید محسوب می‌شود، افزود: این افراد خود به خود در رده شهید قرار دارند، باید برای این افراد قطعه خاص و پیگیری‌های معیشتی هم لحاظ شود.


حسن کریمدادی، رئیس کمیسیون خدمات شهری، بهداشت، سلامت و محیط زیست شورا نیز با بیان اینکه اگر قرار است عنوان شهید خدمت را در صحنه بیاوریم همه مردم به نوعی به هنگام فوت شهید خدمت هستند، ادامه داد: درباره شهدای مدافع سلامت و شهدای منا، شخص رهبری خود مستقیم دستور دادند. همه عزیزان باید حمایت شوند. در این باره هم ارائه خدمات به شخص کارگر حجمی در صورت فوت در حین کار تأکید شده است.

برآورد ریالی سالانه ۲۶۰ میلیون تومان

معاون خدمات شهری شهرداری مشهد نیز در ادامه با بیان این توضیح که ارائه این خدمات از گذشته برای افراد دارای رابطه استخدامی با شهرداری اعمال می‌شد، افزود: این خدمات برای شخص کارگر حجمی در صورت فوت در حین کار اضافه شده است، با توجه به اینکه قرار است اقدامات حمایتی مشابه سازمان آتش نشانی برای کارگران بیماری خاص و کارگران نیازمند در لایحه‌ای دیگر به شورا ارائه شود.


مهدی یعقوبی در پاسخ به طرح سؤال صاحبی، دیگر عضو شورا، مبنی بر اینکه برآورد ریالی این موضوع به صورت سالانه چقدر است، گفت: برآورد ریالی برای دستورکار یاد شده معادل ۲۶۰ میلیون تومان در سال است.

مغایرت با قوانین بالادستی

هاشم دائمی، رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورا، نیز با اشاره به نمونه‌ای از این اقدام در شهر شیراز برای اختصاص قطعه‌ای از آرامستان به کارکنان شهرداری و شورای این شهر، افزود: در این باره به عنوان مثال رأی هیئت دیوان عدالت اداری مغایرت از قانون و خروج از حدود اختیارات بیان شده است، بنابراین کلیات این موضوع مغایر با قوانین بالادستی است.


در انتهای بررسی این دستورکار، پیشنهاد سلیمی، عضو هیئت رئیسه شورا، مبنی بر ارائه خدمات به فوت کارگر حجمی در همه حال رأی نیاورد و ارائه خدمات رایگان کفن و دفن تا سقف ۲۵ میلیون ریال به کارکنان دارای رابطه استخدامی با شهرداری و خانواده درجه یک آن ها، بازنشستگان و شخص کارگر حجمی در صورت فوت در حین کار تصویب شد.

دو تذکر به سرپرست شهرداری مشهد

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر مشهد در انتهای صحن علنی روز گذشته، گفت: به استناد آیین نامه، تذکر من درباره توقف پروژه‌های شهری و مطالبات پیمانکاران باید به سرپرست شهرداری مشهد ارجاع داده می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد تا تذکر یاد شده در صحن علنی امروز مطرح شود.


ایمان فرهمندی بیان کرد: این تذکر به تعطیلی کارگاه‌ها و توقف عملیات اجرایی پروژه‌های شهری، نپرداختن مطالبات پیمانکاران، نپذیرفتن و سنگ اندازی در مسیر پذیرش صورت وضعیت کار‌های انجام شده پروژه‌ها و افتتاح و بهره برداری نکردن پروژه‌های اجرا شده و آماده بهره برداری اشاره دارد.


دومین تذکر به سرپرست شهرداری مشهد نیز از سوی مجید طهوریان عسکری، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر، مطرح شد که طی آن بیان شد: این تذکر به موضوع تبدیل وضعیت ایثارگران اشاره دارد. با وجود بخش نامه‌های بالادستی موجود این مهم در بدنه شهرداری اجرایی نشده یا با شدت بسیار کندی در حال اجراست.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->