جوابیه فرودگاه مشهد در پی سرگردانی مسافران دبی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) موفقیت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی با همدلی و همکاری تمام دستگاه‌ها مأموریت قرارگاه عملیاتی خدمت به زائران نوروزی چهل‌روزه بود تشرف پنج میلیون زائر به حرم مطهر رضوی در شب‌های قدر کاهش ٢۶ درصدی تصادفات جاده‌ای خراسان رضوی در نوروز ۱۴۰۳ بهره‌برداری پارکینگ طبقاتی ١۵٠٠ واحدی میدان شهدا تا انتهای بهار ۱۴۰۳ مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد برگزار شد دبیرکل مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: صنعت حمل‌ونقل در کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به‌زودی برقی‌سازی می‌شود + فیلم تلاش مدیران شهری کلانشهرهای کشور برای ایجاد نشاط اجتماعی نشست مجمع شهرداران کلانشهر‌ها و مراکز استان‌ها به میزبانی مشهد | کلانشهر‌های ایران مهیای برپایی جشن‌های دهه کرامت + فیلم درباره یادگار آذربایجانی‌ها در مشهد شهردار تهران و رئیس مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: فعلا نمی‌توان در مورد مطالبات شهرداری‌ها به‌طور شفاف صحبت کرد + فیلم صدور ۲ هزار اخطاریه ایمنی ساخت‌وساز در برخوردارترین منطقه مشهد رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در مشهد: میدان‌داری مردم در عرصه‌های مختلف کلانشهر مشهد مشهود است نگاهی به وعده‌های مسئولان شهر مشهد برای سال ۱۴۰۳ طرح جدید شهرداری مشهد برای واگذاری موتورسیکلت برقی ۲ هفته دیگر نخستین اتوبوس برقی شهری مشهد تست می‌شود شهردار مشهدمقدس در مجمع شهرداران کلانشهر‌های ایران: ۱۵ همت مطالبات ثبت شده شهرداری مشهد از دولت است + فیلم برگزاری اولین جلسه ملاقات مردمی با شهردار مشهدمقدس در سال جدید ورود بیش از ۴۵۰ دستگاه اتوبوس در ناوگان اتوبوسرانی مشهد
سرخط خبرها

حاشیه در متن

  • کد خبر: ۷۹۱۸۳
  • ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۵
حاشیه در متن
مهدی یاراحمدی خراسانی

اکنون چند سالی است بحث سامان دهی حاشیه شهر و کاهش مشکلات مناطق کم برخوردار به ادبیات مدیریت شهری وارد شده و کم کم جای خود را باز کرده است. در این راستا اقداماتی هم انجام گرفته و در طرح‌های تفصیلی کلان شهر‌ها و برنامه‌های میان مدت و بلندمدت آن‌ها چالش‌های مهم حاشیه شهر وارد شده است، ولی بی تردید تا رسیدن به نقطه ایده آل و رفع مشکلات فراوان حاشیه شهرها، فاصله بسیاری داریم. حاشیه نشینی یکی از چالش‌های جدی جهان در قرن بیست ویکم است که پیامد اصلی صنعتی شدن و شتاب گرفتن شهرنشینی است و حتی همزاد آن محسوب می‌شود.


این معضل مربوط به همه جوامع به ویژه کشور‌های کمترتوسعه یافته است. براساس برخی آمارها، بیش از یک دهم جمعیت کشور در حاشیه شهر‌ها زندگی می‌کنند. بیشتر جامعه شناسان معتقدند ریشه کن کردن این پدیده، پیچیده و دشوار است، اما با اجرایی کردن بسیاری از راهکار‌ها می‌توان از شدت و میزان آسیب‌های آن کاست یا مانع روند فزاینده آن شد.
البته یادآوری این موضوع ضرورت دارد که حل چالش حاشیه شهر، مقوله‌ای فراتر از گستره اختیارات کلان شهرهاست و باید در اندازه برنامه‌ای ملی و با همکاری و مشارکت نهاد‌های مربوط، ابعاد مختلف آن دنبال شود.


بهبود وضعیت فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی استان‌ها با هدف تمرکززدایی از کلان شهرها، می‌تواند در میزان مهاجرت موثر باشد. همچنین عواملی همچون اشتغال زایی در شهرستان ها، روستا‌ها و حومه و همچنین راه‌اندازی مراکز آموزشی، بهداشتی و درمانی، احداث زیرساخت‌های مناسب (ورزشگاه ها، فرهنگ سراها، مراکز درمانی و...) برای کاهش فاصله فرهنگی اجتماعی، توسعه کارآفرینی بومی، توجه به سیستم تامین اجتماعی همگانی، بهبود بخشیدن به شبکه حمل ونقل، فعال کردن سازمان‌های غیردولتی کمک رسان و... از مهم‌ترین اقداماتی است که باید در طرح‌های تفصیلی مدیریت حاشیه شهر مدنظر قرار گیرد.


مثلث فقر، مهاجرت و حاشیه نشینی، روابط علی و معلولی مستحکمی دارند که باید دولتمردان و صاحبان تصمیم به آن توجه ویژه‌ای کنند و با عزمی جدی، مدیریت شهری را برای حل آن یاری رسانند. اکنون این واقعیت پذیرفته شده است که مدیریت حاشیه شهر‌ها باید در متن برنامه‌های توسعه‌ای و طرح‌های تفصیلی کلان شهر‌ها قرار گیرد و برای در امان ماندن از تهدید‌های مهمی همچون ناامنی، وندالیسم، معضلات اجتماعی، توزیع و مصرف مواد مخدر، ایجاد مشاغل سیاه و کاذب و... به حل وفصل مسائل ناشی از آن بیشتر پرداخته شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->