کاهش ۸۱ درصدی روز‌های پاک در مشهد

  • کد خبر: ۷۹۲۶۹
  • ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹
کاهش ۸۱ درصدی روز‌های پاک در مشهد
آمار‌ها نشان می‌دهد که کیفیت هوای امسال مشهد به هیچ وجه خوب نیست و خشک سالی و نباریدن باران هم به دیگر دلایل تأثیرگذار بر آلودگی هوای مشهد اضافه شده است.

علیرضا ظهیری | شهرآرانیوز؛ آمار‌های اعلام شده از سوی اداره محیط زیست شهرداری مشهد نشان می‌دهد که کیفیت هوای امسال مشهد به هیچ وجه خوب نیست و خشک سالی و نباریدن باران هم به دیگر دلایل تأثیرگذار بر آلودگی هوای مشهد اضافه و سبب شده است در ۱۶۴ روز گذشته از سال ۱۴۰۰ کیفیت هوای این کلان شهر در مقایسه با مدت مشابه پارسال وضعیت مناسبی نداشته باشد و آن طور که رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد هم بیان کرده است به احتمال زیاد وضعیت شهر مشهد در ادامه سال ۱۴۰۰ هم مناسب نیست و با تغییر فصل مشهدی‌ها باید منتظر روز‌های ناسالم بیشتری باشند.


محمد پذیرا در گفتگو با شهرآرا با بیان اینکه آلودگی هوای کلان شهر مشهد یکی از معضلات زیست محیطی این شهر محسوب می‌شود، به آمار‌های ثبت شده کیفیت هوای مشهد از ابتدای سال تا به امروز اشاره کرد و گفت: آمار و ارقام ثبت شده از شهر نشان می‌دهد که از ابتدای سال تاکنون تنها ۶ روز هوای پاک برای مشهد ثبت شده است و در همین مدت ۱۴۲ روز کیفیت هوا قابل قبول، ۱۵ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و یک روز در وضعیت ناسالم برای همه افراد بوده است.


روز‌های پاک مشهد ۸۱ درصد کاهش یافت

 

۳۳ روز هوای پاک در مدت مشابه سال گذشته

رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به آمار مدت مشابه سال گذشته افزود: در مدت مشابه سال گذشته ۳۳ روز هوای پاک، ۱۲۴ روز قابل قبول، ۷ روز ناسالم برای گروه‌های حساس و بدون روز ناسالم برای همه افراد برای شهر مشهد به ثبت رسیده است؛ براین اساس تعداد روز‌های ناسالم در روز‌های سپری شده در سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه در سال ۹۹ افزایش ۵۳ درصدی و تعداد روز‌های پاک کاهش ۸۱ درصدی داشته است.


وی ادامه داد: از دلایل عمده کاهش کیفیت امسال هوای شهر مشهد نسبت به سال گذشته، می‌توان به شرایط هواشناسی به ویژه وقوع خشک سالی شدید، کاهش بارش و افزایش پایداری هوا به دلیل نبود رطوبت خاک و پوشش گیاهی ضعیف در منطقه و طوفان‌های همراه با گردوغبار اشاره کرد.

پاییز آلوده در انتظار مشهد

پذیرا در ادامه با بیان اینکه اطلاعات دریافتی در ادوار گذشته نشان می‌دهد که ۳۴ درصد از تعداد روز‌های هشدار آلودگی هوا مربوط به فصل پاییز است، اظهار کرد: در فصل پاییز پایداری هوا به همراه وقوع وارونگی دمایی سبب افزایش غلظت آلاینده‌ها در سطوح پایین جوی می‌شود و طبق پیش بینی ها، پاییز کم بارشی را در پیش داریم و احتمالا شرایط آلودگی هوا در این فصل نسبت به سال‌های قبل نیز بدتر می‌شود.


رئیس اداره محیط زیست، سلامت و ایمنی شهرداری مشهد تأکید کرد: با توجه به شرایطی که ممکن است در پاییز رخ دهد، برنامه ریزی‌های لازم به ویژه در بحث تأمین سوخت مناسب (گاز طبیعی) برای نیروگاه‌های شهر به ویژه نیروگاه توس که بعضا از سوخت‌های مازوت استفاده می‌کند ضروری است.


وی افزود: همچنین باید برای کنترل شرایط پاییز تمهیدات لازم برای آمادگی بخش حمل ونقل عمومی، کاستن از سفر‌های غیرضروری و برخورد با خودرو‌های دودزا و آلاینده‌های ثابت از جمله آتش زدن زباله و ته مانده مزارع کشاورزی اندیشیده شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->