افت ۲۰۰ هکتاری سطح زیر کشت مزارع گل محمدی در خراسان رضوی چه دارایی‌هایی شامل مالیات می‌شوند؟ | مصوبه جدید مجلس درباره مالیات بر عایدی سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پاداش ۴۷ میلیونی برای مشترکان خانگی | گران‌ترین پاداش صرفه جویی در مصرف برق مشخص شد مراحل ثبت رایگان قرارداد اجاره بها در سامانه خودنویس چگونه است؟ + لینک و راهنما آغاز دومین طرح فروش فوق‌العاده ایران خودرو + نوع خودرو، قیمت و زمان تحویل (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) پیش‌بینی قیمت طلا و سکه در روز‌های آینده (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش چراغ خاموش قیمت خودرو‌های داخلی در بازار (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) افزایش ۵۰ درصدی پژوپارس ایران خودرو اشک مشتریان را در آورد رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد | انفجار قیمت خودروی نوستالژیک! + عکس قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بورس قرمزپوش شد | دیدگاه مثبت کارشناسان درباره روند آتی بازار سرمایه (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) میزان رهن و اجاره ملک در منطقه آبکوه مشهد چقدر است؟ + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۱۵۰۰کیلو زعفران فردا (۵ اردیبهشت) در بورس کالا عرضه می‌شود افزایش احتمالی حقوق و دستمزد کارگری منوط به استقرار مجلس جدید | ۶۵ درصد واحد‌های صنعتی خراسان‌رضوی به طرح طبقه‌بندی مشاغل پیوستند تورم در خراسان رضوی افزایشی شد + علت طلای سرخ در سیطره دلال‌ها آیا سقف برداشت از حساب‌های بانکی کاهش یافت؟ هدف سازمان امور مالیاتی، شناسایی بدون‌پرونده‌ها و زیرزمینی‌هاست | شناسایی ۱۰۰ مؤدی جدید و مطالبه  بیش از  ۳۰۰۰ میلیارد تومان مالیات + فیلم کاهش قیمت و افزایش حباب سکه به دنبال گران‌شدن دلار + جدول (۴ اردیبهشت ۱۴۰۳) بخش املاک «دیوار» و «شیپور» مسدود می‌شود + علت توضیحات دستیار ویژه معاون اول رئیس‌جمهور درباره واردات خودرو تامین زمین ۱.۸ میلیون واحد نهضت ملی مسکن کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی پنج‌شنبه تخلف است مدل قیمت‌گذاری گواهی اسقاط خودرو دستخوش تغییر می‌شود زمان پایان اعتبار مجوز‌های کاغذی اعلام شد پاسخ معاون وزیر کار به درخواست افزایش حقوق کارگران
سرخط خبرها

رکود بازار طلا در دوراهی افزایش یا کاهش قیمت

  • کد خبر: ۷۹۶۷۰
  • ۱۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۱
رکود بازار طلا در دوراهی افزایش یا کاهش قیمت
دوراهی افزایش یا کاهش قیمت فلز گران بها، داد و ستد آن را در مشهد به رکود کشانده و سرمایه گذاران خانگی را نیز نگران کرده است.

ملیحه فلاح | شهرآرانیوز؛ افزایش قیمت طلای جهانی و پیش بینی ادامه این روند از یک سو و احتمال کاهش قیمت دلار در بازار داخلی در هفته گذشته ازسوی دیگر، نمودار قیمت طلا را بر سر دوراهی صعود یا نزول قرار داده است. همین موضوع سبب افزایش رکود در بازار طلای مشهد مثل همه شهر‌های دیگر کشور شده است. برای بررسی وضعیت کنونی بازار طلای مشهد به برخی طلافروشی‌های مشهد سری میزنیم حدود ساعت ۱۲ سری به مرکز فروش طلا در خیابان امام خمینی مشهد می‌زنیم. این مرکز خلوت است. کمتر مشتری‌ای دیده می‌شود که آن‌ها هم قصد فروش دارند.

 

بازاریان می‌گویند دیشب آقای رئیس جمهور درباره مذاکره برای رفع تحریم‌ها و حرف وحدیث‌های کارشناسانه یا غیرکارشناسی مردم درباره احتمال ریزش دلار، سرمایه گذاران خانگی طلا را ترسانده است که نکند قیمت‌ها نزولی و طلای آن‌ها آب شود. البته به گفته برخی کسبه، تقاضای فروش طلا ازسوی مردم از یک هفته قبل افزایش یافته است، اما تا وقتی بازار معامله راکد باشد، آن‌ها پولی برای خرید طلا از مردم ندارند. چنان که می‌دانید، مشهد یکی از محل‌های انتقال ارز به کشور به دلیل همسایگی خراسان رضوی با افغانستان است. ازسوی دیگر هم زمان با شروع به کار صرافی‌ها در افغانستان، قیمت دلار هرات کاهش یافته است.

 

این‌ها را کنار سخنان شنبه شب آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان، در اولین گفت وگوی تلویزیونی خود بگذارید که از دستورکار دولتش برای مذاکره و رفع تحریم‌ها گفته بود. همین عوامل باعث شده است که برخی کارشناسان از احتمال ورود دلار به کانال ۲۶ هزار تومانی و در ادامه، کاهش بیشتر نرخ اسکناس آمریکایی بگویند. ازآنجاکه یکی از مولفه‌های تأثیرگذار و مهم بر قیمت طلا در بازار داخلی نرخ ارز است، به دنبال این موضوع شاهد کاهش قیمت طلا نیز خواهیم بود.

خواب بازار طلا

میرزایی یکی از طلافروشان خیابان امام خمینی (ره) است. او به شهرآرا می‌گوید: دیروز دستلاف نداشتم و امروز هم مثل دیروز است. همیشه در ماه محرم و صفر، بازار راکد بود، اما الان به کلی راکد است. از یک سو، کرونا و ازسوی دیگر، بی ثباتی و پیش بینی پذیر نبودن بازار، مردم را سرگردان کرده است و تا ناچار نباشند، طلا نمی‌خرند. همه فکر می‌کنند وضع طلافروش‌ها خوب است، اما ما هم باید معامله کنیم تا پول دربیاوریم. چطور بدون معامله یا یکی دو معامله در روز وضعمان خوب باشد؟

فروشنده، بیشتر از خریدار است

رستمی، مسئول فروش یکی از طلافروشی‌های این خیابان، نیز با اشاره به رکود سنگین در بازار می‌گوید: مراجعه کننده‌های ما بیشتر فروشنده هستند تا خریدار. هفته قبل قیمت طلا تا یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسید و بعد تا دو روز ریزشی شد. مردم به دلیل ترس از کاهش بیشتر قیمت ها، برای فروش به ما مراجعه می‌کردند، اما ما پولی برای خرید نداشتیم؛ چون معامله چندانی در بازار انجام نمی‌شود. تا وقتی هم فروش نداشته باشیم، نمی‌توانیم یک طرفه فقط خرید کنیم.

افزایش ۱۰ هزار تومانی قیمت طلا

حوالی ساعت ۱۲:۱۵ همان طور که در یکی از پاساژ‌های خیابان به گفتگو با بازاریان مشغول هستیم، یکی از آن‌ها می‌گوید: «۱۰ هزار تومان کشید بالا» و به سمت «وایت بورد» می‌رود تا قیمت جدید را روی آن بنویسد. بقیه هم شروع به تغییر تابلو‌های قیمت در مغازه خود می‌کنند تا قیمت یک میلیون و ۱۶۱ هزار تومان را پاک کنند و به جای آن بنویسند یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان.


تا اینجای روز که پیش بینی گروه اول کارشناسان درست از کار درنیامد. اما گروه دوم کارشناسان، آن‌هایی هستند که روند تغییر قیمت طلا را با تأثیر از قیمت این فلز گران بها در بازار جهانی پیش بینی می‌کنند. تجارت نیوز در تحلیلی در این باره نوشته است که هفته گذشته قیمت جهانی طلا افزایش یافت، اما با وجود کاهش شدید ارزش دلار و تقویت تقاضا، نتوانست از ۱۸۳۵دلار که نقطه مقاومت فنی آن است، فراتر برود. این فلز گران بها در دادوستد‌های روز جمعه در قیمت ۱۸۲۸دلار بسته شد و رشد کم رمق ۵/۰ درصد را در کارنامه هفتگی خود به ثبت رساند. اکنون معامله گران جهانی منتظرند ببینند آیا طلا می‌تواند این محدوده مقاومت را بشکند و وارد محدوده جدید شود یا نه.


هرچند قیمت دلار نسبت به هفته گذشته کاهشی بود، تا لحظه تهیه این گزارش، نسبت به روز قبل حدود ۱۸۰ تومان افزایش داشت. باتوجه به گفته‌های گروه دوم تحلیلگران، برخی کارشناسان معتقدند که علت مقاومت طلا و سکه دربرابر کاهش قیمت، همین اندک افزایش در قیمت جهانی این فلز زرد است.

پیش بینی، ناممکن است

«بازار هنوز واکنش مهمی به صحبت‌های رئیس جمهور نشان نداده است و منتظر تعیین قیمت دلار است.» این برشی از صحبت‌های دبیر اتحادیه طلا و جواهر و نقره مشهد با شهرآراست. یوسف تقی زادگان با تایید سخنان همکارانش می‌گوید: بازار طلا مانند قبل تغییری نکرده است و در رکود است. بیشتر افرادی که در بازار می‌بینید، فروشنده هستند که یا به دلیل فشار اقتصادی یا ترس از ریزش قیمت به دلیل نوسانات بازار، می‌خواهند سرمایه خود را بفروشند.


وی ادامه می‎ دهد: اکنون پیش بینی قیمت طلا غیرممکن است. باید دید سخنان رئیس جمهور تا چه حد عملی می‌شود و آیا ادامه مذاکرات باعث کاهش نرخ ارز خواهد شد. اگر این اتفاق بیفتد، طبیعی است که قیمت طلا کاهش خواهد یافت؛ چون بازار طلا در داخل تأثیر زیادی از نرخ ارز در بازار آزاد می‌گیرد. البته اگر قیمت طلای جهانی رو به افزایش باشد، ممکن است بازار طلا و سکه دربرابر کاهش قیمت مقاومت کنند. باید منتظر بمانیم تا ببینیم فردا (دوشنبه) روند تغییر قیمت طلا در بازار جهانی چگونه خواهد بود و همچنین صبر کنیم تا تأثیر سخنان رئیس جمهور، خود را در بازار نشان دهد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->