نظرسنجی انتخاب چهره برتر ورزش مشهد در سال ۱۴۰۲ جوانترین بازیکن تاریخ تیم ملی ایران کیست؟ استقلال برای حل پرونده محبی راهکار پیدا کرد برد سخت خیبر در مشهد+ فیلم مالکیت بانک‌های دولتی برای پرسپولیس و استقلال دردسرساز می‌شود؟+ ویدئو شوک به فوتبال ایران| بازیکن خارجی استقلال هپاتیت دارد! شکایت ارسلان مطهری از علی خطیر گل محمدی و مجیدی مربیگری در تیم امید ایران را قبول نکردند قایدی گلش را به طارمی تقدیم کرد جوانگرایی در تیم ملی فقط در حد حرف| قلعه‌نویی ریسک نمی‌کند جانشین تن هاخ کیست؟ | شیاطین در گلهٔ گرگ‌ها نتیجه و ویدیو خلاصه بازی برزیل و اسپانیا| درگیری در بازی دوستانه نتیجه و ویدیو خلاصه بازی آلمان و هلند| ناگلزمن حریف می‌طلبد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی انگلیس و بلژیک| تساوی لحظه آخری! ویدیو گل اورونوف، بازیکن پرسپولیس با لباس ازبکستان نتیجه بازی ایران و ترکمنستان+ ویدیو گل(۷ فروردین ۱۴۰۳)| ضعیف و شکننده بردیم! ویدیو خلاصه بازی ایران و ترکمنستان(۷ فروردین ۱۴۰۳) احتمال جدایی ستاره پرسپولیس قوت گرفت فداکاری باهویی برای پرسپولیسی‌ها بارگشت احتمالی مهدوی‌کیا به ایران ایجنت سرمربی مطرح عوض شد!
سرخط خبرها

نوستالوژی| ابومسلم در تور قو‌های سپید

  • کد خبر: ۸۰۰۴۶
  • ۱۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۵
نوستالوژی| ابومسلم در تور قو‌های سپید
مشکی‌پوشان چگونه از رقابت‌های جام‌حذفی سال ۵۶ حذف شدند.

حسین نخعی شریف | شهرآرانیوز؛ دومین دوره رقابت‌های جام‌حذفی باشگاه‌های کشور از عجیب‌وغریب‌ترین مسابقاتی بود که آن زمان برگزار شد؛ دیدار‌هایی که آغاز آن تیر۵۶ بود و در تیر سال بعد به پایان رسید. مسابقاتی که فدراسیون با ۶۸تیم تدارک دید تا علاوه بر جذابیت و هیجان، تمام استان‌ها را درگیر کند و به ظهور استعداد‌ها منجر شود. اما درعمل، طولانی‌شدن رقابت‌ها این مسابقات را از هدف اصلی‌اش خارج کرد. همان‌گونه که در ۲ قسمت قبلی بیان شد، خراسان با ۲ نماینده در این رقابت‌ها شرکت کرد. ابتدا ۲۵شهریور در مجموع ۲ دیدار رفت و برگشت بر جام‌جم زاهدان غلبه کرد و بعد در اولین شهرآورد مشهدی‌ها، ۳ بر ۰ مقابل ابومسلم بازی را واگذار کرد.

 

مشکی‌ها پس از حذف‌کردن خانه جوانان ساری که در لیگ دسته ۲ هم با آن‌ها رقابت داشتند، پرسپولیس تهران را در ضربات پنالتی مغلوب کردند و راهی مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات شدند؛ جایی که اوایل آذر۵۶ تاج تهران با غلبه بر ایران‌جوان بوشهر، شهپر تهران با پیروزی بر الکترونیک شیراز، هما با جا گذاشتن ماشین‌سازی تبریز، ملوان با عبور از دز دزفول، نیروی اهواز با شکست دارایی، آرارات با غلبه بر نفت‌آبادان و ذوب‌آهن با پیروزی بر آتش‌نشانی کرمانشاه، نیز به این مرحله رسیده بودند. اما تعلل فدراسیون در برگزاری مسابقات، ادامه این رقابت‌ها را به سال بعد کشاند و باتوجه‌به پایان لیگ‌های فصل قبل دسته‌اول و دوم، عملا ۸تیم باقی‌مانده با تغییرات بسیار در اردیبهشت به‌مصاف هم رفتند، درحالی‌که لیگ ششم تخت‌جمشید همچنان به‌دلیل آماده‌سازی تیم‌ملی برای حضور در جام‌جهانی۱۹۷۸ آرژانتین تعطیل بود.


ابومسلمی‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی طبق قرعه پس از ۳ میزبانی این‌بار در انزلی به‌مصاف ملوان این شهر رفتند. درحالی‌که ترکیب تیمشان با آن تیمی که پرسپولیس را حذف کرده بود، کاملا متفاوت بود. جمعه ۸ اردیبهشت ۱۳۵۷ پس از حدود ۵ ماه وقفه، ابومسلم در حضور ۶۰۰۰ تماشاگر گیلانی و با قضاوت منوچهر نظری به میدان قهرمان اولین دوره جام‌حذفی گام گذاشت، درحالی‌که ۴ بازیکن شاخصش به‌نام‌های نوری خدایاری، محمد مرادبربره، رضا عباسی و جواد سبحانی را به‌دلیل مسائل انضباطی همراه نبرده بود و ۳ بازیکن دیگرش اسماعیل کوثری، غلام برهان‌زاده و اکبر ادیبی هم به‌دلایل غیرانضباطی در مشهد مانده بودند!


شاگردان سیدمهدی قیاسی از همان ابتدا به قصد گل‌نخوردن وارد زمین شدند و ملوانان هم که در این روز ۲ مهاجم اصلی‌شان، یعنی غفور جهانی را به‌دلیل حضور در اردوی تیم‌ملی و عزیز اسپندار را به‌دلیل مصدومیت در اختیار نداشتند، کم‌آزار بودند و درحالی‌که ۲ تیم به ضیافت پنالتی‌ها راضی بودند، روی یک ضربه کرنر در دقیقه ۱۰۵ دروازه عسگرخانی به‌دست میخائیل پطروسیان گشوده شد تا با همین تک‌گل، ابومسلم حذف شود و تلخ‌تر از حذف، درگیری شدید تشرفی و مسیح‌نیا در رختکن و اعتراض محمد خمسه، دروازه‌بان دوم تیم، به بازی‌نکردنش بود؛ خمسه معتقد بود او باید به‌جای عسگرخانی درون دروازه قرار می‌گرفت. حواشی این بازی در لیگ ششم تخت‌جمشید هم گریبان مشکی‌ها را گرفت، به‌طوری‌که تا مدت‌ها درگیر جمع‌وجورکردن آن بودند.

 

در این مسابقه برای ابومسلم مهدی عسگرخانی، علیرضا گیل‌عرب، مسیح مسیح‌نیا، مجید تشرفی، حسین امیدوار، احمدرضا قلیچ‌خانی، محسن بمانی، جلیل قوچان‌نژاد، هادی منتجبی، کاظم غیاثیان (۵۰ حسین مستغنی و ۱۰۰ کریم قدس‌پور) و کریم مسرور با مربیگری سیدمهدی قیاسی به میدان رفتند. در سایر دیدار‌های این مرحله نیز تاج تهران، ذوب‌آهن اصفهان و همای تهران به‌ترتیب بر آرارات تهران، شهپر تهران و نیروی اهواز غلبه کردند و سرانجام تاج و هما که موفق به شکست ملوان و ذوب‌آهن در نیمه‌نهایی شده بودند، ۱۲ تیر ۱۳۵۷ در امجدیه به‌مصاف هم رفتند تا ماراتن طولانی دومین دوره با قهرمانی تاج تهران خاتمه یابد و با برگزاری ۲ دوره، پرونده این رقابت‌ها قبل از پیروزی انقلاب اسلامی بسته شود.


شایان ذکر است در سال۵۶ علاوه بر رقابت‌های حذفی یادشده، بین ۱۶تیم لیگ دسته‌اول جام تخت‌جمشید نیز یک دوره مسابقات حذفی رفت و برگشت با عنوان جام فدراسیون برگزار شد که باتوجه‌به نبود نماینده‌ای از خراسان به آن نپرداختیم؛ رقابت‌هایی که فینال آن نیز هم‌زمان با فینال دومین دوره جام‌حذفی ۱۲تیر۱۳۵۷ در امجدیه برگزار شد و با قهرمانی پاس تهران خاتمه یافت.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->