خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

حمله به خانواده مشهدی در یک بعداز ظهر سگی

  • کد خبر: ۸۰۲۳۱
  • ۲۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۰
حمله به خانواده مشهدی در یک بعداز ظهر سگی
۳ مرد و یک زن که صاحبان این سگ‌های بزرگ‌جثه و قلدر بودند، آن‌ها را آرام کردند و همچون انسانی که فرزندش را نوازش می‌کند! این حیوانات را ناز و نوازش می‌کردند. یکی از آن‌ها که مردی جوان بود و خود را مسئول یکی از سازمان‌های امدادی معرفی کرد، بدون اینکه عذرخواهی کرده باشد.

مهدی قرآنی | شهرآرانیوز؛ از لحن و آهنگ صدایش به راحتی می‌شد به عصبانیتش پی برد. عصبانیتی که توأم بود با بغضی فروخورده که گه‌گاهی در مصاحبه‌اش خود را نشان می‌داد. نفس‌های کش‌دار ناشی از تصاویری که مدام در سالن سینمایی ذهنش نمایش داده می‌شدند و او تنها تماشاچی آن سکانس‌های ترس بود.


همه چیز از شامگاه دوشنبه هشتم شهریور آغاز شد. ساعت‌هایی که برای مرد و بستگانش با ترس، وحشت و دلهره سپری شد. روایتش را این‌گونه آغاز کرد: «به اتفاق خانواده به یکی از پارک‌های انتهای بولوار لادن رفته بودیم. قرار بود ساعتی را در پارک بنشینیم تا هم بچه‌ها کمی بازی کنند و هم ما نفسی تازه کنیم که صدای جیغ‌و‌داد بچه‌ها شنیده شد. سگ‌ها ۲ قلاده بودند، یکی سفید و دیگری سیاه. برای خواندن نماز آماده می‌شدم که صدای زن‌ها به گوش رسید، آن‌ها با اضطراب به طرف بچه‌ها می‌دویدند و فریاد می‌کشیدند. سگ‌ها، اما از این رفتار به خشم آمده و به سمت بچه‌ها حمله کرده بودند. همه چیز در یک لحظه اتفاق افتاد. ۲ نفر از بچه‌ها موفق شدند که خود را به مادرانشان برسانند، اما فرزند خردسال برادرم عقب مانده بود و مادرش به سمت او می‌دوید تا مبادا آسیبی از سوی سگ‌ها به او وارد شود.»


کمی مکث کرد و ادامه داد: «آن لحظه همه به سمت برادرزاده‌ام می‌دویدیم. سخت است مقابل چشمت زنی به زمین بخورد. همسر برادرم از اضطراب شدید پایش پیچید و زمین خورد و از درد به خودش می‌پیچید. پسر خردسالش را که در آغوش گرفتم از شدت ترس زبانش بند آمده بود و از آغوش مادرش جدا نمی‌شد. بچه‌ها گریه می‌کردند. خشم همه وجودم را فراگرفته بود تا اینکه صدای واق واق سگ‌ها خاموش شد.

 

۳ مرد و یک زن که صاحبان این سگ‌های بزرگ‌جثه و قلدر بودند، آن‌ها را آرام کردند و همچون انسانی که فرزندش را نوازش می‌کند! این حیوانات را ناز و نوازش می‌کردند. یکی از آن‌ها که مردی جوان بود و خود را مسئول یکی از سازمان‌های امدادی معرفی کرد، بدون اینکه عذرخواهی کرده باشد به همسر برادرم نگاهی انداخت و گفت که کاری نشده و پایش تنها کوفته شده است. صاحب سگ‌ها زمانی که متوجه شد موضوع را به اورژانس، ۱۱۰ و ۱۳۷ اعلام کرده‌ایم، بلافاصله سگ‌هایش را به ۲ مرد دیگر سپرد و از آن‌ها خواست تا این حیوانات را از محل دور کنند.

 

به‌نوعی خواست مدرک جرم را پاک کرده باشد. «با لحنی تند گفت: «او (صاحب سگ‌ها) طوری برخورد می‌کرد که انگار ما به حریم سگ‌هایش تجاوز کرده‌ایم. انگار که قانونی وجود ندارد. انگار که قوانین برای سگ‌هایش نوشته شده‌اند. اصلا اعتقاد به غیرقانونی بودن سگ‌گردانی در پارک نداشت. مدعی بود که چندین آشنا در پلیس و دیگر سازمان‌ها دارد. او که عامل اصلی مصدومیت همسر برادر و نیز ترس و وحشت فرزندانمان بود، خودش را بی‌تقصیر جلوه می‌داد و مدعی بود که فکر نمی‌کرده در این محل انسان رفت‌وآمد داشته باشد. پارکی عمومی که برای مردم راه‌اندازی شده بود را، محلی برای گشت‌وگذار سگ‌هایش می‌دانست.

 

گفت‌وگویمان راه به جایی نبرد و همسر برادرم به بیمارستان طالقانی مشهد منتقل شد و مأموران پلیس هم در محل حاضر و گزارش اولیه نیز تهیه شد. سم‌پاشی‌های این فرد هم با حضور پلیس شروع شد. او ابتدا منکر حضور سگ‌هایش در پارک شد و بعد هم ادعا کرد که بچه‌ها به سمت سگ‌هایش حمله کرده‌اند. البته پلیس هم توضیح بیشتری از این فرد که مدام ادعا می‌کرد در نیروی انتظامی آشنا دارد، نخواست و پرونده بدون هیچ اتفاق دیگری تمام شد و مأموران به کلانتری بازگشتند. ظاهرا مقصر اصلی در این پرونده ما بودیم و حتی یک شماره کد ملی از صاحب پر مداعای سگ‌ها گرفته نشد.»


با توجه به وقوع این حادثه که چندی پیش در یکی از پارک‌های مشهد اتفاق افتاد و برای اطلاع از قوانین حاکم بر موضوع سگ گردانی در اماکن عمومی شهر به سراغ دکتر حسن‌منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد، سرهنگ حسین دهقانپور، رئیس پلیس مشهد و دکتر اسماعیل رحمانی، معاون دادستان مشهد رفتیم و نظر آن‌ها را درباره این معضل اجتماعی جویا شدیم.

همه دستگاه‌ها برای مقابله با این ضدفرهنگ اسلامی پای کار بیاییند

با توجه به اینکه شاکی این پرونده مدعی بود موضوع را به سامانه ۱۳۷ شهرداری گزارش کرده و هیچ پاسخی از سوی این سازمان دریافت نکرده است، حجت الاسلام والمسلیمن دکتر حسن‌منصوریان، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی، زیارت، گردشگری و رسانه شورای اسلامی شهر مشهد ضمن ابراز تأسف درباره وقوع حادثه رخ داده، بیان کرد: متأسفانه این پدیده ضد ارزش اسلامی نه تنها موجب بروز عوارض بهداشتی در میان خانواده‌ها خواهد شد بلکه خطر‌هایی از قبیل حمله سگ به کودکان را نیز درپی خواهد داشت. درست همانند حادثه دریاچه پارک لواسان تهران که یک دختر بچه ۱۰ ساله مورد حمله ۲ سگ قرار گرفت. یا همین حادثه رخ داده در پارک کوهستانی منطقه دلاوران که اگر بزرگ‌تر‌ها به‌موقع وارد عمل نشده بودند امکان وقوع هر نوع حادثه تلخ دیگری برای کودکان آن‌ها وجود داشت.


حجت الاسلام منصوریان، با بیان اینکه دستگاه متولی برخورد با سگ‌گردانی شهرداری نیست، گفت: متولی اصلی برخورد با پدیده سگ‌گردانی دام‌پزشکی است. شورای اسلامی شهر مشهد و نیز شهرداری آمادگی هر نوع همکاری با دستگاه‌های متولی را درباره مقابله با این کج‌رفتاری اجتماعی دارد.


وی درباره یکی از مشکلات اصلی شهرداری در زمینه برخورد با سگ‌گردانی در پارک‌ها و بوستان‌های شهر، افزود: متأسفانه نیرو‌های نگهبان و انتظامات پارک‌ها، بوستان‌ها و اماکن عمومی تحت نظارت شهرداری مشهد، قدرت اجرایی برای برخورد قانونی با این ناهنجاری اجتماعی را ندارند و این موضوع نیازمند صدور مجوز قضایی و ضابط شناخته شدن این اشخاص است. زمانی‌که مأموران ما با مشاهده سگ گردانی در پارک‌ها و اماکن عمومی موضوع را به شخص خاطی تذکر می‌دهند، فرد مورد نظر هیچ توجهی به تذکر مأموران ما ندارد و در این زمینه نگهبانان حتی برای مدت کوتاه نمی‌توانند صاحب سگ یا آن حیوان را متوقف کنند تا مأموران پلیس در محل حضور یابند. همین خلأ قانونی موجب پرسه‌زنی افراد زیاد با سگ‌هایشان در پارک‌ها و اماکن عمومی شده است.


رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر مقدس مشهد تأکید کرد: البته این مسئله به منزله پیگیری نکردن نگهبانان تحت پوشش شهرداری درباره مقابله با سگ‌گردانی در بوستان‌ها، پارک‌ها و اماکن عمومی نیست و مأموران ما شبانه‌روز در تلاش برای جلوگیری از پدیده ضد اجتماعی هستند، اما آنچه امروز نیازمند مصوبه قانونی است، ضابط شناخته شدن عوامل حفاظتی اماکن عمومی و اجازه برخورد با خاطیان تا لحظه رسیدن مأموران پلیس می‌باشد.


این مقام مسئول نیز با تاکید بر همسو بودن سازمان‌های متولی درباره مقابله با سگ‌گردانی، گفت: متأسفانه مشاهده این‌گونه صحنه‌های ضد اجتماعی در شهری که منتسب به امام رضا (ع) است، شایسته نیست و برای مقابله با این ضدفرهنگ اسلامی باید همه دستگاه‌های اجرایی به صورت هدفمند پای کار بیایند تا در آینده نزدیک دیگر شاهد این موارد و وقوع حوادثی این‌چنین در شهر نباشیم.

خلأ قانونی در پرونده‌های سگ‌گردانی

از آنجا که شاکی پرونده مدعی بود مأموران پلیس ۱۱۰ هم زمان حضور در پارک، فرد خاطی را مورد بازخواست قرار نداده‌اند و حتی پرونده‌ای دراین‌باره تشکیل نشده است، فرمانده انتظامی مشهد مقدس درباره این پرونده گفت: مأموران ما طبق قانون موظف هستند که در صورت ارائه گزارش یا شکایتی به سامانه فوریت‌های پلیسی ۱۱۰ در محل حضور یافته و صورت‌جلسه اولیه را تنظیم و مراتب را به مافوق خود گزارش دهند. سرهنگ حسین دهقانپور ضمن همدردی با حادثه‌دیدگان و نیز ابراز تأسف برای این اتفاق توضیح داد: درخصوص این پرونده نیز گزارش اولیه تشکیل شده و با توجه به حساسیت موضوع، رئیس کلانتری شهرک ناجا شخصا با شاکی پرونده تماس گرفته و پیگیر شکایت وی علیه فرد سگ‌گردان شده است.


این مقام ارشد انتظامی مشهد در ادامه با اشاره به غیر قانونی بودن سگ‌گردانی در شهر بیان کرد: برخلاف ممنوعیت سگ‌گردانی، اما وجود و فعالیت بعضی مکان‌های درمانی حیوانات نظیر کلینیک و بیمارستان‌های حیوانات که رسمی فعالیت دارند، این شائبه را به وجود می‌آورند که صاحب حیواناتی همچون سگ برای حمل و انتقال این حیوان به کلینیک مجاز خواهد بود.

 

البته همکاران ما در صورت مشاهده سگ‌گردانی با فرد خاطی در چهارچوب قانون برخورد می‌کنند و تاکنون طرح‌های بسیاری با هماهنگی قضایی و همکاری دیگر دستگاه‌های متولی در سطح مشهد اجرا و با افراد خاطی که اقدام به سگ‌گردانی داشته‌اند برخورد شده است. سرهنگ دهقانپور ادامه داد: برای مقابله با این موضوع باید عزمی جدی از سوی سازمان‌های متولی صورت گیرد تا شاهد وقوع این‌گونه حوادث نباشیم.
رئیس پلیس مشهد همچنین اطمینان داد که حادثه رخ داده در منطقه لادن مشهد بوده است و با فرد خاطی در چهارچوب قانون برخورد خواهد شد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->