سخنگوی شورای شهر مشهد مطرح کرد: لزوم تفویض اختیارات کمیسیون ماده ۵ به کلانشهرها افزایش ۳۰ درصدی نیرو‌های کارگری شهرداری مشهد در شب‌های قدر همراهی مشهد با پویش جهانی «ساعت زمین» سرویس‌دهی صلواتی ناوگان اتوبوسرانی مشهد به حرم مطهر در سالروز شهادت حضرت علی(ع) کاهش محسوس دما در مشهد فردا جمعه (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) شهردار مشهد: تست گرم فاز اول خط ۳ قطار شهری مشهد ١٨ فروردین انجام می‌شود یک قلاده گرگ هار در مشهد زنده‌گیری شد + عکس سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

سبقت از کرونا درخط واکسیناسیون

  • کد خبر: ۸۰۴۹۳
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
سبقت از کرونا درخط واکسیناسیون
در پی دستور شهردار مشهد، واکسیناسیون شهروندان در محل نمایشگاه بین المللی با جدیت آغاز شده است.

تکتم جاوید | شهرآرانیوز؛ بعضی‌ها پس از نزدیک به یک سال از هشدار‌ها حتی از رفتن به مراکز درمانی و تزریق واکسن هم دلهره دارند، ترس از ابتلا به کرونا در آن شلوغی و ازدحام. برای آن‌ها شاید واکسیناسیون خودرویی که اولین بار ویژه سالمندان راه اندازی و از آن استقبال شد، انتخاب مطمئن تری باشد.

حالا شنیدن خبر واکسیناسیون‌خودرویی در نمایشگاه بین المللی صف طولانی آدم‌های در انتظار را به تصویر کشیده است؛ ظرفیتی که شهرداری و شورای اسلامی شهر مشهد برای همکاری با دانشگاه علوم پزشکی و برای سرعت به بخشیدن واکسیناسیون شهروندان پیشنهاد دادند. محوطه وسیع نمایشگاه از روز شنبه به طور رسمی برای واکسیناسیون خودرویی شهروندان و یکی از سالن‌های بزرگ آن به منظور تزریق واکسن فردی تجهیز شده است.

ظرفیت تزریق ۱۵ هزار دز واکسن در نمایشگاه

جمعه پیش بود که سیدعبدا... ارجائی، شهردار مشهد درباره راه اندازی مرکز واکسیناسیون سردار شهید حاج قاسم سلیمانی درمحل نمایشگاه بین المللی از اولویت سلامت شهروندان گفت و افزود:همه امکانات شهرداری را برای مقابله با ویروس‌کرونا در اختیار دانشگاه علوم پزشکی و ستاد مقابله با کرونا قرار می‌دهیم.


او در حاشیه بازدیدش از روند راه‌اندازی مرکز به صراحت گفته بود به هر میزان که دانشگاه علوم پزشکی بتواند واکسن تأمین کند، شهرداری نیز آمادگی ایجاد زیرساخت و در اختیارگذاشتن محل انجام واکسیناسیون در نقاط مختلف شهر را دارد. در همین راستا بود که امروز مرکز واکسیناسیون شهید سردار‌حاج قاسم سلیمانی شهرداری مشهد آماده شده است و به مردم خدمات می‌دهد؛ مرکزی که ظرفیت انجام روزانه ۱۵هزار واکسیناسیون را دارد.

۱۸ سال به بالا مراجعه کنند

خودرو‌ها باید پیش از ورود به لاین تزریق پشت خط دیگری منتظر بمانند که ازدحام نشود. فردی که به عنوان انتظامات حضور دارد، به همه تأکید می‌کند که همه افراد ۱۸ ساله به بالا می‌توانند مراجعه کنند. گاهی هم شهروندان درانتظار که یا تنها هستند یا خانوادگی آمده اند، سؤالاتی درباره نوع واکسن یا ساعت تزریق می‌پرسند. با شرایط کنونی ساعت فعالیت از ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر تعیین شده است. اما شلوغ‌ترین ساعت حوالی ۱۱ تا ۲ ظهر است که اگر در این ساعات مراجعه کنید باید بیشتر انتظار بکشید.


در هر خط، دونفر زن و مرد، پشت میز نشسته اند و شرح حال افراد را ثبت می‌کنند؛ اطلاعات‌شخصی به اضافه وجود علائم کرونا، داشتن حساسیت و مصرف داروها. کارت واکسن را که دریافت کنند، چندمتر جلوتر واکسن تزریق می‌شود. یکی از واکسیناتور‌ها که دختر جوانی است و درباره علائم پس از تزریق به افراد داخل خودرو توضیح می‌دهد، می‌گوید: همه توصیه‌های مراقبتی را شرح می‌دهیم و از شهروندان می‌خواهیم ۲۰ دقیقه را خارج از صف منتظر بمانند و در صورت نبود مشکل از محوطه خارج شوند.

 

پسر جوان پشت سر راننده نشسته است که کار تزریق آسان‌تر باشد. نامش رضاست و درباره نحوه اطلاع یافتن از انجام واکسیناسیون در نمایشگاه بین المللی می‌گوید: من و دوستم دانشجوی رشته مهندسی برق هستیم و برای تزریق واکسن به دانشگاه فردوسی مراجعه کردیم، اما اعلام کردند که فقط به دانشجویان مقطع دکترای دانشگاه تزریق می‌شود. همان جا از چند نفر شنیدیم که در نمایشگاه بین المللی واکسیناسیون صورت می‌گیرد و آمدیم.

خبری که درست از آب درآمد

در محلی بیرون از خطوط تزریق واکسن، جایی برای پارک خودرو‌ها تعیین شده است که عده‌ای زمان را همان جا سپری می‌کنند. مادر و دختری که با هم آمده اند در خودرو نشسته اند. مادر که حدود پنجاه ساله است، می‌گوید: شنیده بودم مراکز بهداشت برای تزریق واکسن خیلی شلوغ هستند؛ به همین دلیل منتظر بودم جایی خلوت‌تر پیدا کنم. اینجا نیم ساعتی در صف ماندیم، اما در ماشین خودمان بودیم و نگرانی از انتقال ویروس نداشتیم. دختر جوانش هم واکسن زده و در حالی که دستش را روی بازوی واکسن زده گذاشته است، دنباله صحبت‌های مادرش را می‌گیرد: هنوز اطلاع رسانی خیلی وسیع نیست. من در یکی از گروه‌های واتس اپ خبرش را خواندم، اما زیاد مطمئن نبودم. آمدیم و خدا را شکر خبر درست از آب درآمد.
خطوط تزریق واکسن با ۲۰ نفر نیروی ثابت و ۱۰ نفر پرسنل تزریق، اداره می‌شود، اما در صورت شلوغی و ازدحام که به گفته خودشان در ساعات ظهر اتفاق می‌افتد، تعداد پرسنل افزایش خواهد یافت.


نمایشگاه بین المللی، محل تجمیعی واکسیناسیون است؛ یعنی علاوه بر قسمت خودرویی، سالن عطار هم به واکسیناسیون فردی اختصاص یافته است. موسایی ۶۴ ساله تزریقش را انجام داده و روی صندلی انتظار نشسته است و از شیوه خدمت رسانی رضایت دارد: من دز اول واکسنم را در مرکز بهورز در بولوار حسابی قاسم آباد تزریق کردم، اما امروز که برای تزریق دز دوم تماس گرفتم، گفتند به نمایشگاه مراجعه کنم. اینجا هم چند لحظه بیشتر معطل نشدم.


دختر جوان دیگری را هم داخل سالن می‌بینم که او هم دانشجوست. دانشجویان دیگری هم هستند که همگی، هم به دانشگاه آزاد سر زده اند و هم دانشگاه فردوسی و به خاطر ازدحام آنجا به نمایشگاه هدایت شده اند. سارا می‌گوید: اگر قرار بود در صف دانشگاه آزاد بمانم، دو ساعت بعد هم نوبتم نمی‌شد، اما اینجا خلوت است و واکسیناسیون راحت انجام شد.

فعلا فقط سینوفارم

دکتر مهدی حسن نژاد، معاون اجرایی مرکز بهداشت شماره یک شهرستان مشهد، در سالن عطار حضور دارد و بخشی از واکسن‌ها را هم تزریق می‌کند. به گفته او تعداد پرسنل این سالن ۳۶ نفر است، اما در صورت افزایش مراجعان، تعداد پرسنل افزایش می‌یابد.
براساس آمارهایش در روز اول واکسیناسیون در نمایشگاه، ۸۰۰ دز واکسن تزریق شده است و احتمال دارد به روزی هزار نوبت هم برسد. وی تأکید می‌کند که در حال حاضر فقط واکسن سینوفارم تزریق می‌شود، اما ممکن است در آینده، واکسن‌های دیگر هم اضافه شود.

افزایش میزان واکسیناسیون به دراختیاربودن واکسن بستگی دارد

سیدمحمدحسین بحرینی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز در گفتگو با پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد با اشاره به ظرفیتی که برای انجام واکسیناسیون در مرکز سردارشهید حاج قاسم سلیمانی در نظر گرفته شده است، یادآور می‌شود: این ظرفیت در حدود ۱۵ تا ۲۰هزار نفر تخمین زده شده که قابل افزایش است، اما این افزایش بستگی به میزان واکسنی دارد که در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد قرار خواهدگرفت.


وی درباره نحوه تعامل و همکاری با شهرداری و شورای شهر نیز تأکید می‌کند: با آغاز به کار دوره جدید شورای شهر به ویژه شهردار جهادی، انتظار ما از مدیریت شهری و در مقابل انتظار مدیریت شهری از دانشگاه علوم پزشکی برای سلامت مردم بیشتر خواهد بود.
وی می‌افزاید: درزمینه واکسیناسیون، در اختیار گذاشتن اماکن، بخشی از نیاز ما را حل می‌کند، اما درکنار آن به تجهیز و تأمین نیروی انسانی نیاز داریم که شهردار مشهد قول داده است برای رفع این نیاز‌ها نیز به دانشگاه علوم پزشکی مشهد کمک کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->