رییس جمهور: اگر رژیم صهیونیستی بازهم اشتباه کند، پاسخی پشیمان کننده می‌گیرد امنیت کامل در مراکز هسته‌ای کشور | اطلاعات لازم از مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی در اختیار ماست + فیلم یارانه نقدی فروردین واریز شد (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) آیت‌الله علم‌الهدی: تسهیل امر زیارت، تکلیف مدیریت شهری در مشهد است | باید برای هر تدبیر شهری، پیوست فرهنگی تعریف کنید وزیر خارجه: بعد و قبل از عملیات وعده صادق به آمریکایی‌ها پیام دادیم مخالفت مجمع تشخیص مصلحت نظام با یک بند از برنامه هفتم توسعه نیازمندی ها! پرویز داوودی، معاون اول دولت نهم درگذشت + سوابق طرح گروه ۷ برای محدود کردن برنامه موشکی و پهپادی ایران محسنی اژه‌ای: اقدامات مسئولان قضایی باید در جهت تحکیم آرامش و امنیت مردم باشد رئیس جمهور: تلاش در تمام کشور باید در مسیر افزایش تولید باشد رسانه‌ها از حملات فسفری صهیونیست‌ها به جنوب لبنان خبردادند از آغاز جنگ غزه تاکنون نزدیک به ۱۴ هزار  کودک کشته شده‌اند رئیسی در سمنان: گام‌های خوبی برای راه‌اندازی کارخانه‌ها و کارگاه‌ها برداشته شده است رعایت اخلاق در پاسخ به دشمن خبیث حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمزه خلیلی معاون‌اول قوه‌قضائیه شد امیرعبداللهیان برای شرکت در نشست شورای امنیت وارد نیویورک شد + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) روسیه خواستار رأی گیری درباره تحریم اسرائیل در شورای امنیت شد حملات فسفری اسرائیل به جنوب لبنان + فیلم (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) شنیده شدن صدای چند انفجار در شمال فلسطین اشغالی (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) ۸ شهید از جمله ۵ کودک در حمله به آوارگان غزه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

نگاهی به آخرین تحولات افغانستان (۲۲ شهریور ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۸۰۵۸۹
  • ۲۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۷
نگاهی به آخرین تحولات افغانستان (۲۲ شهریور ۱۴۰۰)
کمبود پول در نزد بانک‌ها باعث شکل گرفتن صف‌های طولانی مقابل بانک‌ها در شهر‌های مختلف افغانستان شده است. همچنین تاکید طالبان بر تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌های افغانستان نیز مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته است.

سید محمدرضا هاشمی | شهرآرانیوز؛ به دلیل قطعی اینترنت در پنجشیر از این منطقه اطلاعات زیادی در دسترس نیست، منابعی در جبهه مقاومت ملی در پنجشیر گفته‌اند که آنان به امکانات ارتباطی پیشرفته از جمله «اینترنت ماهواره‌ای» دست یافت و دیگر نیازی به سیستم عادی اینترنت افغانستان ندارد.

ملابرادر: طالبان خبر کشته‌شدن ملابرادر در درگیری براثر اختلاف میان رهبری این گروه را تکذیب کرد.

منبع نزدیک به ملا برادر تایید می‌کند، که برادر به عنوان یکی از بنیان‌گذاران جنبش طالبان، از آمدن رییس آی اس آی، حمله به پنجشیر و ترکیب کابینه راضی نیست و در کابل هم نمی‌باشد. منبع کشته شدن ملا برادر را تأیید نکرد.

اختلافات درونی طالبان: صدر ابراهیم، قیوم ذاکر، علاءالدین آقا و ملا شیرین از فرماندهان ارشد طالبان که به جناح منصوری مشهور استند، پس از اعلان کابینه طالبان، با نارضایتی کابل را ترک کرده و به هلمند رفته اند.

تفکیک جنسیتی در دانشگا‌ه‌ها: سرپرست گروه طالبان برای وزارت تحصیلات عالی گفته است که آموزش مختلط دختران و پسران در یک صنف (کلاس) درس، خلاف آموزه‌های اسلامی است و روند جداسازی ادامه دارد.

 

در همین حال یونسکو به ممنوعیت آموزش مختلط و آموزش زنان توسط استادان مرد گفته است که اگر این ممنوعیت اعمال شود، تأثیر منفی بر مشارکت زنان در سیستم آموزشی و تحصیلی می‌گذارد.

 

نورستان: اداره‌ی محیط زیست افغانستان در گزارشی از طالبان خواسته که از قطع بی‌رحمانه‌ی جنگلات در نورستان جلوگیری کنند.

 

اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست با ابراز نگرانی از قطع جنگلات در ولایت نورستان افغانستان می‌گوید که گروه طالبان باید از این اقدامات «بی‌رحمانه» جلوگیری کند.

 

اداره‌ی ملی حفاظت محیط زیست شب گذشته (یک‌شنبه، ۲۱ سنبله-شهریور) با نشر اعلامیه‌ای گفته است که در این اواخر در نورستان «جنگلات به بسیار بی‌رحمی توسط اره‌های برقی قطع می‌شود».

 

وزیر خارجه قطر: وزیر خارجه‌ی قطر در راس هیاتی عصر روز گذشته به کابل آمد. او و هیات همراهش در کابل با حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی و محمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان دیدار کرده است.

 

ذبیح الله مجاهد، یکی از سخنگوی طالبان که پس از ورود این گروه به کابل، برای اولین بار در انظار عمومی ظاهر شد، ادعا کرد که در ۲۰ سال گذشته در کابل زندگی کرده است.

 

وضعیت بانک‌ها: در کابل، به دلیل بحران‌های اخیر شب‌ها تجمعی از مردم در مقابل بانک کابل شکل می‌گیرد که افراد تا صبح منتظر دریافت بخشی از مبالغ خود نزد بانک می‌مانند. گفته می‌شود هرکس می‌تواند هفته‌ای ١٠هزار افغانی دریافت کند. این در حالی است که وضعیت امنیتی کابل نیز شب‌ها شدیدتر می‌شود.

 

از هرات خبر می‌رسد انتظار مردم در صف عزیزی بانک-هرات گاه به چند روز می‌رسد. بانک‌ها در افغانستان عملا ورشکسته‌اند و پولی برای مردم ندارند.

 

با گذشت یک‌ماه از تسلط طالبان هنوز بانک‌ها در ولایت شمالی سرپل فعال نشده و مردم از عدم بازگشایی بانک‌ها شکایت دارند و می‌گویند که پول‌های شان در بانک‌ها گیر مانده است.

 

کمیسر عالی سازمان ملل در امور پناهندگان وارد کابل شد. فیلیپو گراندی در توئیتی گفته است که در جریان این سفر، نیاز‌های ضروری انسانی در افغانستان و وضعیت سه و نیم میلیون افغان آواره شده را ارزیابی خواهد کرد.

 

فرودگاه کابل: پس از تسلط طالبان بر کابل، برای اولین بار شماری از اعضای پلیس سرحدی (مرزی) میدان هوایی کابل دوباره به وظایف‌شان خواسته شده‌اند.

 

مرتضی صمدی: بنا به تقاضای سازمان خبرنگاران بدون مرز، شرکت فیس‌بوک تمامی اکانت‌های فیس‌بوک. اینستاگرام و واتس‌اپ مرتضی صمدی عکاس - خبرنگار هراتی را موقتا مسدود کرد. آقای صمدی از یک هفته به این‌سو در هرات، دربند طالبان است.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->