اعزام بیش از ۱۰ هزار زائر خراسانی حج تمتع از فرودگاه مشهد+ جزئیات شریعتی و مفاهمه اجتهاد در اندیشه اسلامی تولیت آستان قدس رضوی در دیدار شهرداران کلان‌شهر‌ها و مراکز استان‌های کشور: جشن‌های دهه کرامت باید مردمی برگزار شود آیت الله مکارم شیرازی: هزینه سفر حج بسیار سنگین است راهپیمایی مردمی حمایت از عملیات «وعده صادق» در مشهد برگزار خواهد شد ویژگی‌های رابطه ولایی با امام عصر چرا در اسلام حجاب واجب است؟ پاسخ به یک گلایه شهروندی پس از  یکسان‌سازی گلزار شهدای بهشت رضا(ع) مسلمان آمریکایی مجموعه‌ای نفیس از تمبر را به موزه حرم‌مطهر‌رضوی اهدا کرد + عکس آیت الله علم الهدی: منتخبان مجلس دوازدهم باید مکلف به پاسخگویی باشند | ضرورت نظارت سختگیرانه بر ثروت‌های ملی در استان گشتی در بخش اشیاء نفیس اهداشده توسط رهبر معظم انقلاب در موزه حرم مطهر رضوی نبینی باغبان، چون گل بکارد... اجتماع بزرگ مردمی «وعده صادق» در حرم مطهر رضوی برگزار شد | نوای "حیدر حیدر" و "الله اکبر" زائران طنین انداز شد (۲۸ فروردین ۱۴۰۳) + فیلم آیت الله علم الهدی: باید با زبان زور با دنیای مستکبر و زورگو رفتار کرد | باور به پوشالی بودن هیمنه آمریکا در مردم نهادینه شده است آرامشی که یادگار جنگ است معجزه نماز اول وقت چگونه می‌توان به توکل پایبند ماند؟ مراسم تشییع پدر شهیدان «دهنوی» در مشهد برگزار شد + فیلم
سرخط خبرها

تولیت آستان قدس‌رضوی: لزوم شناساندن دانشمندان و علما به عنوان الگو

  • کد خبر: ۸۰۷۷۷
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۸
تولیت آستان قدس‌رضوی: لزوم شناساندن دانشمندان و علما به عنوان الگو
حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس‌رضوی در دیدار پدیدآورندگان زندگی‌نامه آیت‌ا... شیخ غلامحسین تبریزی خواستار شد.

گروه فرهنگ رضوی | شهرآرانیوز؛ تولیت آستان قدس رضوی بر لزوم معرفی و شناساندن علما، دانشمندان و بزرگان تاریخ کشور به عنوان الگو و اسوه به جامعه تأکید کرد. به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین احمد مروی در دیدار با پدیدآورندگان کتاب زندگی نامه مرحوم آیت ا... حاج شیخ غلامحسین تبریزی، که با عنوان «مرزبان عقیده و ایمان» با حضور آیت ا... محمدهادی عبدخدائی نویسنده مقدمه و مهدی معصومی محقق و نگارنده این اثر در تالار ولایت حرم مطهر رضوی انجام شد، شناسایی و معرفی بزرگان و اسوه‌های کشور به جامعه را امری لازم و ضروری دانست.

به گفته او، باید زندگی نامه بزرگان و علمای دین را که مزین به تقوا، پرهیزکاری و تهذیب نفس بودند را به جامعه و به ویژه جوانان و طلاب معرفی کنیم.
تولیت آستان قدس رضوی همچنین تأکید کرد: هیچ چیز برای تربیت اخلاقی طلاب از خواندن زندگی نامه علما بهتر و مؤثرتر نیست.


به گفته حجت الاسلام و المسلمین مروی، نگارش، مطالعه و ترویج زندگی نامه علمای بزرگ دین از جمله موضوعاتی است که رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید دارند و همچنین آیت ا... بهجت (ره) نیز بر این معنا توجه ویژه و توصیه مؤکد داشتند. تولیت آستان قدس رضوی زندگی نامه علما را تجسم آیات و روایت اسلامی دانست و گفت: ائمه معصومین (ع) در قله سبک زندگی اسلامی هستند و ممکن است عده‌ای بگویند آن حضرات در اوج عبودیت و مورد عنایت ویژه خداوند بودند و ما نمی‌توانیم مانند آن‌ها شویم، اما زندگی نامه علما این حقیقت را اثبات می‌کند که انسان‌های عادی نیز می‌توانند به کمالات برسند.


او مطالعه زندگی نامه علما را در تربیت اخلاقی انسان بسیار مؤثر و موجب اسوه سازی برشمرد و گفت: آستان قدس رضوی به میزان توان و امکانات از نشر آثار مرتبط با سبک زندگی علما برای شناساندن و معرفی الگو به جامعه حمایت خواهد کرد.


حجت الاسلام و المسلمین مروی بنیاد پژوهش‌های اسلامی را به فعالیت در حوزه تبیین و شناسایی زندگی علما به ویژه علمای بزرگ مشهد و مدفون در حرم مطهر توصیه و خاطرنشان کرد: باید سبک زندگی و خدمات علمای بزرگ از طریق انتشار کتاب، بهره گیری از فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، همچنین ساختن سریال و فیلم سینمایی به عنوان الگو‌های اخلاق، تقوا و تلاش به مردم معرفی شوند.
به گفته او، در حرم مطهر باید فضا‌هایی مهیا و بستر‌هایی فراهم شود تا با استفاده از ابزار‌های نوین از فرصت حضور زائران پس از زیارت برای معرفی علما استفاده شود، این امر می‌تواند یکی از اقدامات برای پر کردن مناسب اوقات زائران در حرم مطهر باشد.


تولیت آستان قدس رضوی همچنین به دانشمندان بزرگی همچون شیخ بهایی، خواجه نصیرالدین طوسی و ... که در علوم مختلف تأثیرگذار و سرآمد بودند اشاره کرد و گفت: هرکدام از این بزرگان اگر در کشور‌های غربی بودند چندین فیلم و اثرسینمایی برایشان ساخته می‌شد، غرب با ساخت فیلم‌های متعدد برای دانشمندانش الگوسازی می‌کند و از این طریق بر فرهنگ کشور‌ها اثر می‌گذارد، اما ما بسیار کم به سراغ اسطوره‌های تاریخ کشور خود می‌رویم و در معرفی شایسته خدمات و تلاش‌های آن‌ها به جامعه خیلی موفق نبوده ایم.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->