سرویس دهی رایگان قطار شهری مشهد در روز شهادت امام علی(ع) | فعالیت قطار شهری در شب های قدر تا پایان مراسم سومین دوره پویش «مشهد مهربان» در مشهد آغاز شد+ فیلم شهردار مشهد مطرح کرد؛ تجلی ظرفیت‌های شورای اجتماعی محلات در پویش «مشهد مهربان» خدمات‌رسانی رایگان خطوط قطار شهری و اتوبوسرانی مشهد در شب‌های قدر + فیلم ورود بیش از ۷ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر به خراسان رضوی (۸ فروردین ۱۴۰۳) خدمت رسانی ۳۵ هزار ناوگان مسافربری برون شهری به زائران و مسافران نوروزی مشهد مراسم شب‌های قدر در گلزار مطهر شهدای بهشت رضا (ع) برگزار می‌شود «جناب خان» و فرزاد حسنی روی آنتن شبکه نسیم می‌روند فرماندار مشهد: رضایت زائران از اقدامات شهرداری مشهد در استقبال از بهار ملموس است اسکان ۸ هزار زائر نوروزی طی هشت روز در سالن‌های ورزشی شهرداری مشهد «سید ناصر نعمتی» به عنوان مدیرکل حوزه استاندار خراسان رضوی منصوب شد حاجی بگلو: واگذاری اختیار کمیسیون ماده ۵ به شهرداری‌ها باعث رونق اقتصاد و ایجاد اشتغال می‌شود + ویدئو بهای بلیت قطار شهری مشهد افزایش یافت | افزایش بلیت اتوبوس از اردیبهشت ماه (۷ فروردین ۱۴۰۳) نوروزی متفاوت در فرودگاه مشهد | از اجرای برنامه‌های فرهنگی تا استقبال عروسک‌ها از مسافران خردسال ۳۵۱فقره تصادف منجر به جرح طی ۲۴ساعت گذشته در مشهد | ۴۷مصدوم به بیمارستان‌ها منتقل شدند (۷ فروردین ۱۴۰۳) جشن میلاد کریم اهل بیت (ع) در حرم مطهر رضوی هوای مشهد پاک شد (۷ فروردین ۱۴۰۳) حاجی‌بگلو: قانون درآمدهای پایدار شهرداری مشهد نیاز به بازنگری دارد + فیلم واحد‌های اقامتی مشهد از نیمه اسفند تاکنون ۳۹ درصد اشغال شده است (۶ فروردین ۱۴۰۳) بهره‌مندی ۵۰هزار نفر از خدمات ایستگاه‌های استقبال از زائر در مشهد
سرخط خبرها

گپ‌وگفت صمیمانه شهردار مشهد با هنرمندان؛ صفات امام رضا (ع) را به شهر و گام‌به‌گام به جهان تسری دهیم

  • کد خبر: ۸۰۸۱۹
  • ۲۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۳
گپ‌وگفت صمیمانه شهردار مشهد با هنرمندان؛ صفات امام رضا (ع) را به شهر و گام‌به‌گام به جهان تسری دهیم
شهردارمشهد در دیدار با فعالان حوزه فیلم‌سازی تاکید کرد؛ حمایت از فعالیت‌های هنری تسری دهنده سبک زندگی خادم، زائر و مجاورشهردارمشهد گفت: در حوزه فرهنگ و هنر بر تسری صفات امام رضا (ع) به شهر و سبک زندگی خادم، زائر و مجاور تاکید داریم و در این مسیر از هنرمندان و فعالان حوزه سینما حمایت خواهیم کرد.

به گزارش شهرآرانیوز، سید عبدالله ارجائی در نشست با فعالان حوزه فیلم‌سازی که با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر، معاون شهردار و رییس سازمان اجتماعی فرهنگی شهرداری مشهد برگزار شد؛ افزود: کاری که هنر با عاطفه و احساس می‌کند، مشابه کاری است که استدلال باعقل می‌کند، عقل رفیع در مقابل منطق سر فرود می‌آورد و عاطفه و احساسی هم از هنر تاثیر می‌پذیرند.

وی اضافه کرد: مثال‌های مثبت و چه جنبه منفی در حوزه تاثیرات هنر بر روی انسان‌ها بسیار ملموس است، مانند کاری که غرب امروز، با هنر به‌عنوان ابزاری برای تسخیر ذهن بشریت و نفوذ در ضمیر انسان‌ها به جهت انجام کاری که دوست ندارد، انجام می‌دهد.

شهردارمشهد تصریح کرد: در بین هنرها، هنر هفتم از جهات بسیار زیادی تاثیر بیشتری دارد، کسی نیست که بگوید تاثیر دیدن یک صحنه فیلم از چند دقیقه خواندن کتاب یا دیدن یک نقاشی کمتر است.

ارجائی با اشاره به چند محور برای مسائل فرهنگ و راهبری فرهنگی که در برنامه ارائه‌شده توسط وی به‌عنوان نامزد شهرداری مشهد وجود داشت، اظهار کرد: اکنون و با صحه گذاشتن شورای شهر بر روی برنامه‌های ارائه‌شده مقررشده است طی چهار سال آینده آن را اجرایی کنیم.

وی به برگزاری نشست با نخبگان و هنرمندان حوزه فیلم‌سازی مشهد اشاره کرد و گفت: این نشست به این دلیل برگزار شد تا در همین ابتدای کار در خصوص چند موضوع باهم گفتگو کنیم.

شهردار مشهد ادامه داد: یکی از موضوعاتی که برآن تاکید داریم سبک زندگی در مشهد است، مشهد شهری با قدمت ۱۲۰۰ ساله است که ابتدا یک باغ خصوصی بوده و در طول زمان تبدیل به جهان شهر شده است.

ارجائی افزود: ۱۲۰۰ سال پیش از پیوستن چند قریه به هم شهری متولدشده که سرعت جمعیت‌پذیری و رشد آن در مقابل با کهن شهر‌های همسایه‌اش قابل‌مقایسه نیست.

وی با طرح سوا لاتی در این خصوص که چرا شهر مشهد نسبت به سایر شهر‌های اطراف خود به چنین سطحی از رشد رسیده است، اضافه کرد: معتقدیم اگر مضجع شریف و نورانی حضرت رضا (ع) در مشهد نبود، امروز مشهد در چنین سطحی از رشد و پیشرفت قرار نداشت.

ارجائی در ادامه با اشاره به وجود توس و تاثیر چنین فضایی در اهمیت شهر مشهد، خاطرنشان کرد: من بسیار معتقد به حکیم بزرگ زبان فارسی فردوسی عظیم شان هستم، اما مشابه چنین فضا‌هایی در شهر‌های دیگری، چون نیشابور وجود دارد، اما این شهر‌ها به اندازه مشه رشد نکرده اند؛ معتقدیم دلیل جمعیت‌پذیری و رشد مشهد و هویت آن امام هشتم است.

وی گفت: با توجه به این موضوع که دلیل هویتی و وجودی شهر مشهد، حضرت رضا (ع) است، ما سبک خادم، زائر و مجاور را در برنامه‌هایمان مدنظر قرار داده‌ایم، زیرا هر فردی که در این شهر حضور دارد، از این سه مورد خارج نیست.

شهردارمشهد با اشاره به ترویج فرهنگ شهروندی به‌جای شهرنشینی، ادامه داد: معتقدم مفهوم همسایگی و مجاورت بسیار عمیق‌تر، رفیع‌تر و پر پشتوانه‌تر از مفهوم شهروند است، تبدیل شهرنشین به شهروند بسیار خوب است و شهروندی صد گام از شهرنشینی جلوتر است، اما قله آن همسایگی است؛ اگر ما خودمان را همسایه امام معصوم بدانیم و این فرهنگ در سطح شهر جاری شود، آن‌وقت مردم شبیه همسایه‌شان امام رضا (ع) می‌شوند.

ارجائی افزود: به‌عنوان‌مثال اگر در یک آپارتمان و مجموعه، یک چهره مشهور هنری، سیاسی و یا ورزشی ساکن باشند حتی روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد، در تهران برخی مجتمع‌های مسکونی هستند که باید برای سکونت در آن دارای شرایط ویژه‌ای باشی لذا به هر فردی در این مجموعه‌ها آپارتمان نمی‌فروشند حتی اگر حاضر باشد چند برابر پول پرداخت کند، اینجا می‌بینیم که حقوق شهروندی ملاک نیست.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه ما همسایه حضرت رضا (ع) هستیم، باید در جهان شهر مشهد از همسایه‌مان تاثیر بگیریم؛ لذا در حوزه فرهنگی و اجتماعی سبک خادم، زائر، مجاور را به‌عنوان برنامه ارائه دادیم و بر همین اساس در موضوع مجاورت بر ترویج حس همسایگی با حضرت رضا (ع) تاکید داریم.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه بعضی‌ها به افرادی که به مشهد مشرف می‌شوند می‌گویند زائر و برخی می‌گویند گردشگر، اظهار کرد: سوال این است که چرا در زمان بسته بودن حرم مطهر به دلیل شیوع ویروس کرونا؛ هتل دار‌ها و رستوران‌دار‌ها اعتراض کردند؟ درحالی‌که فق‌ها و هییت‌های مذهبی باید اعتراض می‌کردند.

ارجائی ادامه داد: اعتراض این افراد به بسته شدن حرم و اعلام ورشکستگی آن‌ها نشان می‌دهد که افرادی که به مشهد سفر می‌کنند، زائر هستند و نه گردشگر.

وی گفت: تاکید دیگر مان بر خادم بودن است، اما معتقدیم خادم بودن تنها به جفت کردن کفش و دربانی حرم مطهر نیست؛ بلکه هتلدار ما، اتوبوسران ما، هنرمند ما و هر فردی که در مشهد خدمتی ارائه می‌دهد خادم است و لباس خادمی نه برتن بلکه بر روح دارد.

شهردارمشهد افزود: چرا فردی به‌عنوان خادم زمانی که لباس مشکی خادمی را در فضای حرم به تن می‌کند، عوض می‌شود، مهربان می‌شود، تعظیم و تکریم می‌کند و درمجموع در فضای حرم آدم دیگری می‌شود، اما لباس را که از تن خارج می‌کند فرد دیگری می‌شود و آن صفاتی که در هنگام حضور درحرم مطهر ظهور یافته کمرنگ می‌شود، به صورتی که گویا چیزی را در حرم جاگذاشته است.

ارجائی بابیان اینکه چرا هتل دار ما، کاسب ما و.. صبح که لباس‌به‌تن می‌کند، فکر نمی‌کند که لباس خادمی را به تن کرده است؟ خاطرنشان کرد: در نگاه افراد شهر یک‌چیز است، حرم یک‌چیز دیگر؛ این درحالی‌که است که اگر حرم شهر داشتیم این موضوع حل می‌شد، بر همین اساس است که ما در مدیریت شهری به دنبال ترویج سبک زندگی خادم، زائر و مجاور در شهر مشهد هستیم.

وی اضافه کرد: در کنار حرم شهر، معتقدیم مشهد جهان شهر نیز هست، جهان شهر در عرف بین‌المللی تعریف دارد که به آن اعتقادی ندارم و معتقدم اگر نمی‌توانیم این تعاریف را تولید کنیم حداقل بومی کنیم، که البته معتقدم می‌توانیم این مفاهیم را تولید کنیم.

شهردارمشهد ادامه داد: در ادبیات بین‌المللی جهان شهر ۷-۸ شاخص ازجمله حضور گردشگران زیاد خارجی، وجود چندین دفتر شرکت بین‌المللی، تاثیر در اقتصاد جهانی، برگزاری رویداد‌های بین‌المللی، حضور چند سندیکای بین‌المللی و... که معتقدم باید شاخص‌های دیگری به آن اضافه شود.

ارجائی بابیان اینکه صفت شاخص مشهد در دنیا چه می‌تواند و چه باید باشد؟! تصریح کرد: ما می‌گوییم با توجه به همان پشتوانه هویتی، شاخص جهان شهر مشهد، صفات امام رضا (ع) است.

وی گفت: امام ما امام رئوف و مهربان است؛ لذا باید یکی از شاخص‌هایمان رافت و مهربانی باشد.

شهردارمشهد اظهار کرد: ما می‌گوییم این چه همسایگی است که از همسایه‌اش ارث نبرده است؟! بر همین اساس تاکید داریم که صفات امام رضا (ع) باید بشود رفتار مردم، آن‌وقت مشهد نیز حرم شهر می‌شود.

ارجائی افزود: معتقدیم مردم باید در عرصه بین‌المللی به صفات امام رضا (ع) شناخته و مشهور شوند آن‌وقت است که شهر مشهد می‌شود، مشهد الرضا (ع) نه اینکه دائم روی تابلو‌ها و بیلبورد‌ها نوشته شود مشهد الرضا (ع)، هزار بار این جمله را بنویسیم و صد‌ها فیلم هم بسازیم که حرم در آن دیده شود، این شهر مشهد الرضا (ع) نمی‌شود تا زمانی که صفات امام رفتار مردم شود.

وی تصریح کرد: حضرت رضا (ع)، عالم آل محمد (ص) هستند و شکی هم در آن نیست، آیا رفتار امروز مدیریت شهری عالمانه است یا اینکه راه می‌رویم و پروژه تعریف می‌کنیم، سوال اینجاست پیوست‌هایمان کجاست؟ چند پروژه سراغ داریم که پیوست‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی آن وجود دارد؟ چقدر فکر می‌کنیم؟ چقدر اجرا می‌کنیم؟ پنج دقیقه فکر می‌کنیم، پنج سال طول می‌کشد اجرا کنیم.

ارجائی بابیان اینکه ما به دنبال این نیستیم که در حوزه فیلم اثری تولید شود که ۱۰ -۵ دقیقه در آن نمازخواندن درحرم در بالاسر و تشرف برای زیارت را از پایین پا و صدای نقار خانه را نشان دهد، خاطرنشان کرد: ما به دنبال آن هستیم که رفتار‌های عالمانه را به مردم نشان دهیم و صفات امام رضا (ع) را به شهر و گام‌به‌گام به جهان تسری دهیم.

تسری صفات امام رضا (ع) از زبان هنر باشد

وی افزود: اگر در همین ابتدا با فعالان حوزه تولید فیلم و سینما نشست برگزار کرده‌ایم باهدف تسری صفات امام رضا (ع) به جامعه و میان مردم با استفاده از زبان هنراست.

شهردارمشهد با اشاره به اینکه ما می‌خواهیم برای مردم در شهر علی بن موسی‌الرضا (ع) کارکنیم، و در این راستا از هنرمندان هم می‌خواهیم به ما کمک کنند، تاکید کرد: شاید در طول چهار سال دوره مدیریت شهری بتوان یک فیلم سینمایی ۹۰ دقیقه‌ای ساخت که نتیجه‌ای نداشته باشد، ولی می‌توان فیلم‌های کوتاه زیادی ساخت که هم ارزان‌تر است و هم تاثیر بیشتری دارد.

ارجائی تصریح کرد: برخی دوستان پیشنهاد برگزاری جشنواره را در مشهد دادند، اشکال ندارد برگزار کنید، اما به نظرم جشنواره اثر نمی‌آورد، بااین‌حال اگر جشنواره تاثیر گذاری باشد به سهم خود حمایت خواهیم کرد، اما اینکه خودمان متولی برگزاری جشنواره‌ای باشیم بعید است.

وی در پاسخ به درخواستی برای ساخت فیلم از سوی شهرداری نیز گفت: اجازه بدهید ما از اثر‌های شاخص و سینمای جوان در حد توان حمایت کنیم نه اینکه سفارش‌دهنده فیلم باشیم.

شهردارمشهد ادامه داد: اگر فیلمی در خصوص جهان شهر مشهد باهدف تسری صفات امام رضا (ع) به جامعه و ترویج سبک خادم، زائر و مجاور باکیفیت خوب تولید شود به سهم خود از آن حمایت خواهیم کرد.

ارجائی افزود: مدیریت شهری از سینمای جوان در چهارچوبی که گفته شد حمایت خواهد کرد، اما سینمای حرفه‌ای خودش باید پشتوانه و پیوست اقتصادی داشته باشد.

وی اضافه کرد: ما با این حرف درست که زیرساخت‌های سینما در مشهد باید تقویت شود، موافق هستیم و از آن به‌خصوص در حوزه سینمای نوین و انیمیشن که بخش خصوصی کمتر توان ورود به آن را دارد در صورت عزم در دولت و متولیان اصلی حمایت خواهد کرد.

شهردار مشهد گفت: همچنین آماده‌ایم در صورت تشکیل صندوق حمایتی و یا سندیکای فیلم‌سازی از سوی وزارت ارشاد از آن حمایت کنم، اما اینکه متولی آن باشیم را قبول نداریم.

ارجائی ادامه داد: درمجموع در حوزه فرهنگ و هنر بر تسری صفات امام رضا (ع) به شهر و سبک زندگی خادم، زائر و مجاور تاکید داریم و در این مسیر از هنرمندان و فعالان حوزه سینما حمایت خواهیم کرد.

 

شهرمشهد از گذشته مهد فرهنگ و هنر بوده است

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد نیز در این نشست با تاکید بر اینکه شهر مشهد از گذشته مهد فرهنگ و هنر بوده است، گفت: آماده همکاری با هنرمندان و فیلمسازان در چهارچوب تسری صفات امام رضا (ع) به شهر هستیم.
سید مجتبی منتظری افزود: شهرمشهد از قدیم مهد فرهنگ و هنر بوده است و خراسان رضوی نقش مهمی در حوزه فرهنگ و هنر کشور داشته است.

وی اضافه کرد: در این میان هنرمندان و فعالان حوزه فیلمسازی مشهد نیز در کشور تاثیر گذار بوده و تعداد زیادی از هنرمندان و فیلمسازان برجسته مشهد و استان خراسان در حوزه ملی فعالیت‌های چشمگیری داشته و دارند.

معاون شهردار و رییس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری مشهد تصریح کرد: سازمان فرهنگی و اجتماعی در شهرداری مشهد بیش از دو دهه است که با همکاری هنرمندان مشهد در همه حوزه‌ها از جمله سینما خدمات خوبی را در راستای ارتقاء فرهنگ میزبانی از زائران و سایر موارد مورد توجه مدیریت شهری داشته است.

منتظری ادامه داد: این نشست به مناسب بزرگداشت روز سینما و قدردانی از تلاش‌های فعالان در این حوزه برگزار شده و این آمادگی را داریم تا در راستای ترویج سبک زندگی خادم، زائر، مجاور که مورد تاکید شهردارمشهد نیز هست با هنرمندان همکاری داشته باشیم.

 

سینما بر بسیاری از موضوعات تاثیر گذاراست

امینی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در ادامه این نشست با تقدیر از اقدامات مدیریت شهری در حوزه فرهنگی گفت: خوشحال هستیم که شاهد توجه شهردارمحترم و اعضای شورای اسلامی شهرمشهد مقدس در اولین روز‌های کاریشان به هنرمندان هستیم.

وی اضافه کرد: سینما اکنون نسبت به صد سال گذشته بسیار متفاوت شده است و اگر در ابتدا نگاه به سینما نگاهی سرگرم کننده بود، اما هرچه به جلو حرکت کرده ایم سینما به صنعت تبدیل شده و بر بسیاری از موضوعات تاثیر گذاراست.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی تصریح کرد: هنرمندان در بخش‌های مختلف از جمله فیلمسازی ارتباط مستقیمی با مسائل شهری دارند و بر این اساس می‌توانند به مدیریت شهری برای خدمات رسانی بهتر به مردم کمک کنند.

امینی افزود: مشهد ویژگی‌های خاص خودش را دارد و برهمین اساس ظرفیت‌های خوبی برای تولید، آموزش و توزیع در عرصه سینما در این شهر وجود دارد.

گفتنی است در این نشست جمعی از فیلمسازان، فیلمنامه نویسان و اعضای انجمن‌های حوزه سینما دغدغه ها، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با همکاری‌های دوجانبه شهرداری و حوزه سینما ارائه دادند.

 

گپ و گفت صمیمانه شهردار مشهد با هنرمندان

منبع:پایگاه اطلاع‌رسانی شهرداری مشهد

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->