علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳
سرخط خبرها

مصائب بازماندگان مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در دوران کرونا

  • کد خبر: ۸۰۹۳۲
  • ۲۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۰
مصائب بازماندگان مستمری‌بگیران تامین اجتماعی در دوران کرونا
بیشترین آسیبی که افراد از کرونا دیدند، به خانواده‌هایی مربوط است که به‌دلیل کرونا فوتی داشتند به‌ویژه افرادی که سرپرست خانوار بودند و با فوت آن‌ها خانواده ایشان از نظر روانی و مالی به مشکل خوردند.

طنین همتی|شهرآرانیوز، بیشترین آسیبی که افراد از کرونا دیدند، به خانواده‌هایی مربوط است که به‌دلیل کرونا فوتی داشتند. بر اساس اعلام آمار رسمی، کرونا در هجده‌نوزده ماه گذشته جان ۱۱۵هزار ایرانی را ستانده است و آمار تخمینی می‌گوید کووید۱۹ بیشتر علیه مردان بوده است؛ سرپرستان خانواده که به‌هرحال و در وضعیت فعلی بار اصلی هزینه‌های زندگی بر دوش آن‌هاست. تاکنون کمتر کسی پرسیده است عاقبت خانواده‌هایی که نان‌آور خانواده را در کرونا از دست می‌دهند، چه می‌شود.

مستمری‌بگیران و بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز ازجمله افرادی هستند که آمار فوتی‌های ناشی از کرونا آن‌ها را هم بی‌نصیب نگذاشته است. بازماندگان این افراد نیز بعد از فوت و دریافت مستمری فوت‌شده با مشکلاتی همراه شدند. افزایش هزینه‌های زندگی، قطع بیمه و فاصله زمانی تا برقراری دوباره بیمه، شرایط را برای خانواده‌های مستمری‌بگیران سخت کرده است.

به‌گفته کارشناسان، نهاد‌ها و سازمان‌های غیردولتی باید نگاه ویژه‌ای به این خانواده‌ها داشته باشند.
دبیر انجمن صنفی کارگران خراسان‌رضوی در گفتگو با شهرآرانیوز دراین‌باره اظهار کرد: اکنون عموم خدمات تأمین اجتماعی به‌دلیل کرونا غیرحضوری است. کارگران، مستمری‌بگیران و بازنشستگان از طریق تلفن همراه می‌توانند خدمات مورد نیاز خود را انجام دهند.

ابوی گفت: مستمری‌بگیران قبل اینکه بازنشسته شوند، می‌توانند از طریق اپلیکیشن درخواست بازنشستگی‌شان را اعلام کنند که مسلما اقدام مناسبی برای شفاف‌سازی است. در گذشته که مراجعات حضوری زیاد بود، روند کار هم آهسته‌تر پیش می‌رفت.

به‌گفته این کارشناس، خانواده فوتی‌ها که در این مدت افزایش چشمگیری هم داشتند، باید غیرحضوری درخواست دهند تا در ۳ روز رسیدگی شود. گاهی پیش آمده که فهرست بیمه کارگر در سامانه برای مدتی ثبت نشده است و همین باعث می‌شود که دریافت مستمری فوت‌شده از سوی بازماندگانش زمان‌بر شود.مشکل دیگر این‌دسته افراد برای دریافت مستمری، کاهش ۵۰درصدی نیروی کار در اداراتی مثل تأمین اجتماعی به‌دلیل شیوع کرونا و قرمزبودن وضعیت شهر‌ها بود. به‌دلیل اینکه کارگران نماینده‌ای در ستاد ملی کرونا ندارند و تصمیم‌گیرندگان هم درکی از موضوع ندارند، شرایط سخت می‌شود.
وی افزود: سازمان‌هایی مثل اداره کار و تأمین اجتماعی همچنان کمبود نیرو دارند و وقتی این طرح کاهش ۵۰درصدی نیروی کار در ادارات به‌دلیل کرونا اجرا می‌شود، به‌خودی‌خود کار مراجعه‌کننده و ارباب‌رجوع با وقفه انجام می‌شود.

وی تأکید کرد: در دوران کرونا که واحد‌های صنفی تعطیل بودند و آمار مراجعه‌کنندگان برای دریافت بیمه بیکاری افزایش یافت، مسلما حجم کار افزایش پیدا کرد، اما از طرفی ظرفیت خدمات از سوی سازمان‌ها با کاهش نیروی کار کاسته شده است.اگر ستاد کرونای استان نمایندگانی از جامعه کارگری داشته باشد، این مسائل در جلسلات مطرح می‌شود و ستاد با درنظرگرفتن جزئیات، برای آن‌ها قانون وضع می‌کند.
به گفته وی، زمانی که کارگر و مستمری‌بگیر در قید حیات است، هنگام نام‌نویسی مشخصات خود و خانواده‌اش را ثبت می‌کند و نیازی نیست کارگر مشخص کند که حقوقش به چه کسی برسد. وقتی که فرد فوت می‌کند، به‌طبع حقوقش به همسرش می‌رسد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->