لایحه اصلاح قانون کار برای تعیین مزد کارگران به هیات دولت می‌رود (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه
سرخط خبرها

نقش بازار‌های محلی در توسعه اقتصاد شهر

  • کد خبر: ۸۱۰۰۷
  • ۲۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳
نقش بازار‌های محلی در توسعه اقتصاد شهر
فهیمه جامعی - دانشجوی دکتری شهرسازی و مدرس دانشگاه

شرایط اقتصادی، یک مفهوم مهم و اثرگذار بر چگونگی کیفیت زندگی افراد است و یکی از راه‌های توسعه این مفهوم، ایجاد بازار‌های محلی به خصوص در دوران کرونایی است. ایده‌ای که شاید از اواخر سال ۱۳۹۸ بیشتر سرپرستان خانوار، به آن روی آورده اند.

در سال‌های ۹۸ و ۹۹، قرنطینه‌های طولانی مدت، کاهش و قطع ورود گردشگر به مشهد و حمایت‌های مالی نه چندان مفید دولت دوازدهم از جامعه، منجر به آسیب‌های شدید اقتصادی بر خانوار‌ها شد. یکی از اثرات منفی همه گیری کرونا از اوایل سال ۱۳۹۹ ایجاد شرایط سخت اقتصادی، تعطیلی کسب وکار‌ها و درپی آن کاهش میزان درآمد خانوار‌ها بود، به گونه‌ای که طبق برآوردها، به نقل از علی رسولیان، معاون وقت هماهنگی اقتصادی و بین الملل استانداری خراسان رضوی، از تابستان ۹۸ تا تابستان ۹۹، از میزان شاغلان حداقل ۵۰هزار نفر کاسته شده است.

در این میان بازار‌های محلی، فضا‌هایی سنتی هستند که می‌توانند مناسب‌ترین مکان برای فروش محصولات و تولیدات بومی یک منطقه یا محله باشند؛ باتوجه به اینکه امروز افراد زیادی به عنوان خریدار و فروشنده با این جنس بازار‌ها در ارتباط هستند، تقویت یا تضعیف آن‌ها بر قشر وسیعی از جامعه اثر می‌گذارد. روند اثرگذاری این جنس بازار‌ها بر اقتصاد یک محله، مانند یک چرخه عمل می‌کند و از نقطه نیازسنجی شروع می‌شود و سپس به بررسی نیاز محله و پس از آن تزریق سرمایه به پروژه، اشتغال زایی، تولید، تبلیغات، فروش، کسب درآمد و مجددا تزریق سرمایه بیشتر به پروژه می‌انجامد.

توجه به بازار‌ها یا بازارچه‌های محلی در مناطق مشهد علاوه بر اثرگذاری بر گسترش چرخه اقتصادی و توسعه اقتصادمقاومتی، منجر به حضورپذیری، برقراری تعاملات اجتماعی، سرزندگی، پویایی و دعوت کنندگی می‌شود که امروزه به علت حضور ویروس کرونا، کمتر شاهد آن‌ها در شهرمان هستیم. برگزاری چندشنبه بازار‌ها در شهر و علاوه بر توسعه گردش مالی خانوار ها، منجر به حمایت از محصولات دست ساز، خانگی و اقتصاد محلی می‌شود. نکته دارای اهمیت درمورد چندشنبه بازارها، نحوه برگزاری این بازار‌های محلی است. از اساسی‌ترین اصولی که باید به آن توجه کرد، تخصیص مکانی مناسب در فضای آزاد برای رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی، در این روز‌های کرونایی است. موقعیت جغرافیایی مناسب، دسترسی راحت، دارا بودن پارکینگ و دارا بودن امکانات بهداشتی و رفاهی از حداقل‌هایی است که باید قبل از برپایی این بازار‌ها به آن توجه شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->