رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

فصلی نوین در رابطه تهران-دوشنبه

  • کد خبر: ۸۱۱۵۲
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
فصلی نوین در رابطه تهران-دوشنبه
نگاهی به دیدار‌های آیت ا... رئیسی با مقامات تاجیکستان در راستای توسعه همکاری‌ها

به گزارش شهرآرانیوز؛ آیت ا... سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان که به منظور شرکت در نشست سران سازمان شانگ‌های به تاجیکستان سفر کرده بود، صبح روز گذشته، در ادامه دیداری رسمی، در کاخ ملت تاجیکستان از سوی همتای تاجیک خود، امامعلی رحمان، مورد استقبال قرار گرفت. آیت ا... رئیسی و امامعلی رحمان، در دیدار و گفتگو با یکدیگر با اشاره به دین، فرهنگ و زبان مشترک دو ملت اظهار امیدواری کردند که با تلاش مقام‌های دو کشور، فصلی نوین در شکوفایی روابط و همکاری‌های دو کشور در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی و سیاسی رقم بخورد.

آیت ا... رئیسی در این دیدار با بیان اینکه دو کشور ظرفیت‌های مناسبی برای گسترش روابط و همکاری‌های دوجانبه دارند، گفت: تعمیق و تقویت مناسبات و تعاملات دوجانبه زمینه‌ای برای ارتقای سطح همکاری‌های منطقه‌ای دو کشور نیز خواهد بود.

وی افزود: مقام‌های ایران و تاجیکستان باید با استمرار منظم دیدار‌ها و گفتگو‌های دوجانبه، روابطی پایدار و همه جانبه را بین دو کشور فارسی زبان پایه گذاری کنند که به الگویی در سطح منطقه تبدیل شود. رئیس جمهور تاجیکستان هم با اشاره به سوابق همکاری‌ها و پروژه‌های مشترک اجرا شده از سوی متخصصان ایرانی در تاجیکستان افزود: دوستی و محبتی که بین مردم و دولت دو کشور وجود دارد، زمینه بسیار مناسبی برای ارتقای سطح همکاری‌ها و روابط دو کشور است.

رحمان با اشاره به ۱۶۰ سند همکاری بین دو کشور در سال‌های گذشته افزود: متاسفانه در سال‌های اخیر میزان مبادلات تجاری دو طرف به ۵۷ میلیون دلار کاهش یافت، اما با توجه به ظرفیت‌های موجود و با استمرار و افزایش تماس ها، دیدار‌ها و مذاکرات مقامات ایران و تاجیکستان می‌توانیم تجارت ۵۰۰میلیون دلاری را هدف گذاری کنیم. امیدواریم نقشه راه گسترش روابط دو کشور هر چه سریع‌تر نهایی شود و بتوانیم با تشکیل شورای سرمایه گذاری و نهاد‌های تخصصی مشترک، اجرای اهداف این نقشه راه را با سرعت بیشتر دنبال کنیم.

وی همچنین با اشاره به موقعیت ممتاز و ظرفیت‌های بندر چابهار و نیز بندرعباس گفت: تاجیکستان به طور جدی علاقه‌مند به استفاده از بندر چابهار و بندرعباس از طریق خطوط ریلی و جاده‌ای است. رئیس جمهور تاجیکستان در پایان خواهان برقراری پرواز مستقیم منظم بین دو کشور، مشارکت ایران در اکتشاف نفت و گاز در تاجیکستان، گسترش همکاری‌های علمی و فرهنگی و توسعه گردشگری بین دو کشور شد.

آیت ا... رئیسی همچنین ظهر روز گذشته در دیدار با قاهر رسول زاده، نخست وزیر تاجیکستان، با اشاره به توافق رؤسای جمهور دو کشور برای گسترش روابط و افزایش سطح تبادلات تجاری به ۵۰۰ میلیون دلار، گفت: زمینه‌ها و ظرفیت‌های لازم برای ارتقای سطح مناسبات دو کشور کاملا فراهم است و باید این ظرفیت‌ها را عملیاتی کرد. توافقات لازم انجام شده و اسناد همکاری خوبی نیز از گذشته بین دو کشور به امضا رسیده که لازمه اجرای آن‌ها تلاش و رایزنی مستمر و منظم مقامات اجرایی ایران و تاجیکستان است. وی همچنین افزود: با رئیس جمهور تاجیکستان توافق کردیم که نقشه راه گسترش روابط هر چه سریع‌تر نهایی شده و اهداف آن تا سال ۲۰۳۰ عملیاتی شود.

نخست وزیر تاجیکستان نیز در این دیدار با تشریح زمینه‌های همکاری و حضور اقتصادی و تجاری ایران در کشورش گفت: مشتاقانه منتظر حضور جدی فعالان بخش خصوصی ایران در عرصه‌های استخراج و تولید انرژی، گردشگری، خدمات فنی و مهندسی، ساخت نیروگاه و سلامت و درمان تاجیکستان هستیم.

در پایان دیدار و گفتگو‌های رئیس جمهوری کشورمان و مقامات همراه با رئیس جمهور و مقامات تاجیکستانی، طرفین ۶ یادداشت تفاهم همکاری، یک توافق نامه و یک پروتکل فنی همکاری‌های گمرکی امضا کردند. بعد از ظهر جمعه ۲۶ شهریور نیز در ادامه برنامه‌های سفر به تاجیکستان، آیت ا... رئیسی با حضور در دانشگاه ملی این کشور، از نمایشگاه دستاورد‌های علمی این دانشگاه بازدید کرد.

در این مراسم دکتری افتخاری دانشگاه ملی تاجیکستان در میان تشویق‌های دانشجویان و استادان دانشگاه به رئیس جمهوری کشورمان اهدا و وی به عنوان عضو افتخاری هیئت علمی این دانشگاه انتخاب شد. دانشگاه ملی تاجیکستان بزرگ‌ترین و معتبرترین دانشگاه این کشور است که در سال ۱۹۴۷ میلادی تأسیس شد و اکنون ۱۴ دانشکده دارد و بیش از ۳۰ هزار دانشجو در آن در حال تحصیل هستند.

اشتراک نظر ایران و تاجیکستان درباره آینده افغانستان

آیت ا... رئیسی پس از دیدار با مقامات تاجیکستان در دوشنبه، در کنفرانس مطبوعاتی با اشاره به محور‌های گفتگو‌های خود با رئیس جمهور و نخست وزیر این کشور همسایه گفت: قرارداد‌هایی که تاکنون بین ایران و تاجیکستان منعقد شده، گواه بر اراده دو کشور برای توسعه مناسبات است و در این مقطع که فصل نوینی از این ارتباط قرار است رقم بخورد، استفاده از ظرفیت‌های ایران و تاجیکستان باید توسعه یابد.

مهم‌تر از همه اراده دو کشور برای توسعه مناسبات سیاسی تجاری و اقتصادی است. ارتباط با تاجیکستان یکی از اولویت‌های سیاست خارجی ایران است و دلایل آن هم روشن است؛ چون علقه‌ها و ارتباطات قبلی و قلبی با مردم این کشور داریم. در یک نگاه شاید ما دو نباشیم بلکه یکی هستیم. این نگاه که ما دو کشور را طوری ببینیم که از یک فرهنگ و پیشینه بسیار عمیق و دارای یک تمدن کهن هستند، اهمیت ارتباط و مناسبات دو کشور بیشتر روشن می‌شود و این روابط حتما توسعه می‌یابد.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر لزوم توسعه همکاری‌های منطقه‌ای و با اشاره به تحولات اخیر در افغانستان گفت: خوشبختانه نظرات ما درباره افغانستان به هم نزدیک است و هر دو معتقدیم دخالت بیگانگان موجب بلا‌های بی شماری در این کشور شد و باید دست بیگانگان را قطع کرد. بیگانگان نه توانستند امنیت ایجاد کنند و نه امنیت ساز بودند و ادامه حضور و نقش آفرینی بیگانگان را نمی‌پذیریم. مسئله افغانستان باید توسط مردم افغانستان و با همکاری کشور‌های همسایه و کشور‌هایی که در منطقه به افغانستان علقه‌ای دارند، حل شود. دولتی که در افغانستان برپا می‌شود، باید دولتی فراگیر باشد؛ دولت مربوط به یک قوم و یک گروه سیاسی نمی‌تواند مشکلات را حل کند.

دولت فراگیر یعنی همه اقوام و گروه‌های سیاسی در این دولت باید احساس ایفای نقش کنند و این دولت می‌تواند از همه ملت افغانستان نمایندگی داشته باشد و آینده افغانستان را رقم بزند. وی افزود: باید زمینه حضور هر گونه جریان تروریستی را در افغانستان از بین برد. با حضور هر جریانی که بستر رشد جریان‌های تروریستی در افغانستان باشد مخالفیم و معتقدیم باید با آن برخورد قاطعانه شود. هرگز نمی‌پذیریم در کنار مرز ما جریان تروریستی بخواهد خانه کند و به کشور‌های منطقه و افغانستان ضربه بزند. ما افغانستانی دارای صلح، آرامش، دوستی و پیشرفت را قبول داریم و معتقدیم حضور بخش‌های مختلف در افغانستان باید امنیت ساز باشد.

رئیس دولت سیزدهم یادآورشد: حضور جمهوری اسلامی ایران در منطقه امنیت ساز بوده، اما حضور بیگانگان در منطقه تخریب کننده امنیت بوده است. در همین راستا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه کشورمان نیز در دیدار با همتای تاجیکستانی خود، سراج الدین مهرالدین، با اشاره به وضعیت افغانستان، تشکیل دولت کاملا فراگیر با حضور نمایندگان همه اقوام ازجمله تاجیک، پشتون، هزاره و دیگران را تنها راه بازگشت ثبات، آرامش و توسعه این کشور دانست. وزیر خارجه تاجیکستان هم ضمن اشاره به تحولات افغانستان و ضرورت کمک‌های بشردوستانه به مردم این کشور در شرایط کنونی، بر ایده تشکیل دولتی فراگیر با مشارکت همه اقوام تأکید کرد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->