هکرها هر دقیقه در ۳۳۵۳ حساب کاربری رخنه می‌کنند خسارت ۹۰میلیارددلاری زلزلهٔ تایوان به صنعت تراشه‌سازی این کشور افشای جزئیاتی جدید از Samsung Galaxy Z Flip 6 و Samsung Galaxy Z Fold 6 ویدئو | گیم‌پلی بازی F1 24، تجربه فرمول یک شایعه‌سازی هوش مصنوعی: «سوپرمن مأمور ۰۰۷ خواهد بود» دستیار هوش مصنوعی در فیس‌بوک و اینستاگرام فعال شد | Meta AI در برابر ChatGPT حذف WhatsApp و Threads از اپ‌استور چین کنسول دستی بامزه و خلاقانه Playdate در سال گذشته ۱۵هزار بازی فروخته است شیائومی تلویزیون‌های جدید سری ردمی A را معرفی کرد + مشخصات و قیمت «بوستون داینامیکس» نسل جدید ربات انسان‌نمای «اطلس» را معرفی کرد + ویدئو اندروید ۱۵ برای افزایش امنیت گوشی، اپلیکیشن‌های مشکوک را قرنطینه می‌کند شیائومی ۱۵ با چه پردازنده‌ای عرضه می‌شود؟ ویژگی‌های جدید گوگل مپس برای حمایت از محیط‌زیست عادت شستن دهان بعد از مسواک‌زدن را کنار بگذارید «اطلس»، مشهورترین و چابک‌ترین ربات شرکت «بوستون داینامیکس»، بازنشسته شد + ویدئو Menteebot، ربات انسان‌نمایی با هوش مصنوعی که می‌توانید با زبان طبیعی هدایتش کنید + ویدئو قابلیت همگام‌سازی گروهی تب‌ها به نسخه‌ موبایل گوگل‌کروم اضافه می‌شود واکنش عیسی زارع‌پور به معامله همراه‌اول و دیجی‌کالا کدام بانک‌های ایرانی پرداخت با موبایل یا NFC را فعال کرده‌اند؟ آموزش‌های کاربردی که‌  می‌توانیم با  آن اینترنت را  برای فرزندانمان امن کنیم معرفی بازی «بابالنگ‌دراز» Daddy Long Legs (اندروید و IOS) + دانلود
سرخط خبرها

درباره «ماه دِرو»، آخرین ماه کامل تابستان ۱۴۰۰ | استقبال از فصل برگ‌ریزان با اعتدال پاییزی

  • کد خبر: ۸۱۲۱۳
  • ۲۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۷
درباره «ماه دِرو»، آخرین ماه کامل تابستان ۱۴۰۰ | استقبال از فصل برگ‌ریزان با اعتدال پاییزی
ماه کامل شهریور، یا همان «ماه «دِرو» (Harvest Moon) یا «ماه شب چهارده»، امسال زودتر در آسمان شب می‌درخشد؛ در هفته‌ای که پاییز رسما شروع می‌شود، بیایید «ماه درو» را از زاویه نزدیک‌تری ببینیم.

کاظم کلانتری | شهرآرانیوز - این هفته آخرین ماه کامل فصل تابستان در آسمان می‌درخشد و با فرارسیدن اعتدال پاییزی وارد فصل برگ‌ریزان می‌شویم. برای مردم نیم‌کره شمالی زمین (ازجمله ما ایرانی‌ها)، چهارشنبه این هفته تابستان به پایان می‌رسد؛ کم‌کم روز‌ها کوتاه‌تر می‌شوند و با فرارسیدن اعتدال پاییزی، هوا رو به سردی می‌رود و درختان تغییر رنگ می‌دهند.

ماه کامل چندشب در آسمان می‌ماند؟

این هفته ماه کامل در بعدازظهر روز دوشنبه به کامل‌ترین مرحله خود می‌رسد، ولی برای چند روز می‌توانیم آن را به‌صورت بزرگ و درخشان ببینیم. درواقع ماه در یکشنبه ۹۸ درصد، در دوشنبه و سه‌شنبه ۱۰۰ درصد و در چهارشنبه (شب اولین روز رسمی پاییز که به اعتدال پاییزی معروف است) ۹۸ درصد کامل خواهد بود.

اعتدال پاییزی چیست؟

درباره «ماه دِرو»، آخرین ماه کامل تابستان ۱۴۰۰ | استقبال از فصل برگ‌ریزان با اعتدال پاییزی

 

اعتدال پاییزی که «هموگان پاییزی»، «سَر میزو» یا «ترازوی تیرماهی» هم گفته می‌شود، در نیم‌کره شمالی، به برابری شب و روز گفته می‌شود؛ یعنی اندک‌اندک خورشید از خط وسط یا محور صفحه استوای زمین به‌سمت جنوب آسمان می‌رود. (nj.com) وقتی در نیم‌کره شمالی اعتدال پاییزی است مردم در نیم‌کره جنوبی اعتدال بهاری دارند. اعتدال پاییزی در نیم‌کره شمالی هم‌زمان با آغاز فصل پاییز است که در خراسان به آن «سر میزو» می‌گویند.

بهترین زمان برای دیدن ماه شب چهارده صفر

درباره «ماه دِرو»، آخرین ماه کامل تابستان ۱۴۰۰ | استقبال از فصل برگ‌ریزان با اعتدال پاییزی

 

بهترین زمان برای دیدن ماه شب چهارده صفر (شهریور/سپتامبر) زمانی است که ماه در بعدازظهر دوشنبه شروع به طلوع می‌کند؛ تقریبا ۲۰ دقیقه بعد از غروب خورشید یعنی ساعت ۵۰: ۱۸.

ماه کامل امسال در شب ۲۹ شهریور (دو روز قبل از رسیدن پاییز) ظاهر می‌شود. پارسال ماه کامل در روز اول پاییز ظاهر شد.

چرا بعضی ماه‌ها را بزرگ‌تر می‌بینیم؟

درباره «ماه دِرو»، آخرین ماه کامل تابستان ۱۴۰۰ | استقبال از فصل برگ‌ریزان با اعتدال پاییزی

بزرگ‌تر دیده‌شدن ماه کامل به این دلیل است که ماه به زمین نزدیک‌تر است؛ مانند سال ۲۰۱۵ که نزدیک‌ترین و بزرگ‌ترین ابرماه سال دیده شد. ماه در نزدیک‌ترین نقطه خود به زمین، حدود ۲۲۶۰۰۰ مایل (۳۶۳۷۱۱ کیلومتر) از زمین فاصله دارد. (npr.org)

فاصله ماه «درو» یا ماه کامل سپتامبر از زمین هر سال متفاوت است. به گزارش EarthSky.org، سال گذشته «ماه برداشت» چندان بزرگ نبود. در سال ۲۰۱۹، ماه کامل دورترین و کوچک‌ترین ماه کامل آن سال محسوب می‌شد.

معروف است که ماه برداشت با بالا آمدن، رنگ نارنجی به خود می‌گیرد. این امر به این دلیل اتفاق می‌افتد که وقتی به افق نگاه می‌کنید، نه به بالای سر، به ضخامت بیشتری از جو زمین نگاه می‌کنید.

ماه «درو» در فرهنگ‌های مختلف دنیا

درباره «ماه دِرو»، آخرین ماه کامل تابستان ۱۴۰۰ | استقبال از فصل برگ‌ریزان با اعتدال پاییزی


برخی قبایل بومی آمریکا ماه کامل سپتامبر را «ماه جو» می‌نامند، زیرا زمان برداشت و آسیاب جو رسیده است. این رویداد قمری برای کشاورزان کمی نور اضافی هم برای برداشت محصولات فراهم می‌کرد.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران هم درباره شروع پاییز در ایران قدیم گفته است: «ایرانیان از گذشته‌های دور با دقت زیادی موقعیت ماه را محاسبه می‌کردند و حتی تا قبل از عصر هخامنشی آغاز سال، پایان فصل تابستان و شروع فصل پاییز بود، زیرا بیشتر مردم به کشاورزی مشغول بودند و با جمع‌آوری محصولات در پایان فصل تابستان، خود را آماده کشت پاییزی می‌کردند و اول مهر و آغاز پاییز را آغاز سال می‌دانستند.»

وب سایت space درباره اعتدال پاییزی در بین مردم دنیا نوشته است: «ماه کامل سپتامبر در قبیله «اوجیبوه» در منطقه دریاچه‌های بزرگ به‌عنوان «ماه برگ‌ریزان» شناخته می‌شد، در حالی که مردم منطقه «انتاریو» کانادا این ماه را «ماه جفت‌گیری» می‌گفتند، زیرا سپتامبر زمانی است که بسیاری از حیوانات، به ویژه گوزن‌ها، جفت‌گیری را آغاز می‌کنند.

 


راهنمای جامع تماشای بارش شهابی برساوشی

تصاویری از پدیده «ماه آبی»

بزرگترین ابرماه سال در آسمان


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->