رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

بهارستان به دنبال شفافیت

  • کد خبر: ۸۱۲۷۷
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۷
بهارستان به دنبال شفافیت
طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس تقدیم هیئت رئیسه شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ طرح شفافیت آرای نمایندگان مجلس یکی از نخستین طرح‌هایی بود که در مجلس یازدهم، کلید خورد تا کارنامه غیرقابل قبول مجلس دهم در ارتباط با این طرح به نوعی جبران شود. این طرح پس از چند ماه بررسی در مرکز پژوهش‌های مجلس و کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس بالاخره ۱۵ بهمن سال گذشته در مجلس به رأی گذاشته شد، اما تصویب نشد. این طرح در همان زمان ۱۵۳ رأی موافق داشت، اما به واسطه آنکه تصویب آن نیاز به دو سوم آرای نمایندگان داشت، رأی لازم را نیاورد.

بر اساس ماده ۱۱۷ آیین نامه داخلی که نصاب رأی گیرى در مجلس، کمیسیون، کمیته و شعبه در موارد مختلف را تعیین کرده، در مورد اصلاح آیین نامه داخلی مجلس، اکثریت دو سوم نمایندگان حاضر برای به تصویب رسیدن، لازم است. بر این اساس طرح شفافیت آرای نمایندگان تنها سه رأی مثبت تا تصویب شدن فاصله داشت. اما بلافاصله پس از رد این طرح بیش از ۵۰ نماینده به هیئت رئیسه مجلس برای بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان نامه زدند.

بدین ترتیب در ۲۸ بهمن سال گذشته، درخواست بررسی مجدد طرح شفافیت در صحن علنی مطرح شد. در همین جلسه محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، تصریح کرد که ضعف‌هایی در طرح شفافیت آرا وجود دارد، اما با رأی نمایندگان و در مدار بررسی مجدد قرار گرفتن آن، مشکلات آن رفع خواهد شد. در مرداد سال جاری، برخی نمایندگان در عمل به وعده خود، خبر از نهایی شدن طرح شفافیت برای بازگشت به صحن علنی در کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس دادند.

طــرح شفــافیت به سلامت مجلس کمک می‌کند

حجت الاسلام علیرضا سلیمی، عضو کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس، در تشریح آخرین وضعیت طرح شفافیت آرای نمایندگان در مجلس، به «تسنیم» گفت: کار بررسی طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون تدوین آیین نامه به پایان رسیده و طرح جهت بررسی در جلسه علنی تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده است.

با توجه به اینکه طرح شفافیت آرای نمایندگان به صورت عادی اعلام وصول شده است، در نوبت رسیدگی در جلسه علنی قرار دارد. در صورتی که طبق آیین نامه داخلی پارلمان ۵۰ تن از نمایندگان درخواست اولویت برای رسیدگی به این طرح را داشته باشند، می‌توان رسیدگی به این طرح را در اولویت دستورکار جلسه علنی قرار داد. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا طرح فعلی که در کمیسیون تصویب شد با طرح اولیه که کلیات آن در جلسه علنی مجلس رد شد تفاوت اساسی دارد یا نه، گفت: کلیات و اسلوب طرح فعلی شفافیت آرای نمایندگان تغییر چندانی نکرده و تنها جزئیاتی از آن تغییر کرده است.

طرح شفافیت آرای نمایندگان به بهتر شدن عملکرد مجلس و نمایندگان بسیار کمک خواهد کرد و ما می‌خواهیم با این طرح، همه فعالیت نمایندگان در حیطه وظایف نمایندگی را در ویترین قرار دهیم تا مردم بتوانند آن را رصد و بر عملکرد آن‌ها نظارت کنند. سلیمی با بیان اینکه نهایی شدن این طرح به استحکام قانون گذاری و سلامت مجلس کمک می‌کند، گفت: مردم حق دارند در جریان عملکرد نمایندگان قرار گیرند؛ زیرا نمایندگان وکلای آن‌ها هستند. از طرف دیگر تصویب این طرح باعث مشارکت مردم در امور کلان کشور و تصمیم گیری‌ها‌ می‌شود.

قانون شفافیت را باید برای همه ارکان نظام تصویب و اجرا کرد

رحمت ا... فیروزی، نماینده مردم نطنز، قمصر و بادرود در مجلس، در گفتگو با «ایسنا» درباره لزوم شفاف سازی در سطوح و امور مختلف کشور و روند طرح شفافیت در بهارستان، گفت: مجلس کلیات طرح شفافیت را تصویب کرده و در کمیسیون در دستور کار قرار گرفته است تا مورد بررسی بیشتری قرار بگیرد. در کل باید همه امور و گردش مالی نهاد‌ها و دستگاه‌های مختلف کشور و سازمان‌هایی که با امور مردم سرو کار دارند شفاف باشد تا شک و شبهه‌ای برای مردم باقی نماند.

این حق مردم است که به طور شفاف در جریان امور مربوط به خود و دستگاه‌های خدمت رسان باشند و در جمهوری اسلامی ایران هیچ چیز پنهانی از ملت وجود ندارد و همه مسئولان باید در قبال عملکرد خود پاسخ گو باشند. وی افزود: شفافیت باید شامل همه دستگاه‌ها باشد نه اینکه با این موضوع گزینشی عمل شود و برای مثال یک دستگاه مالیات پرداخت کند و دستگاه دیگر هیچ مالیاتی ندهد و گردش مالی آن مشخص نباشد.

این رویه درستی نیست و باید به آن توجه کرد تا مشکل برطرف شود. فیروزی گفت: در مجلس قانون نظارت بر رفتار نمایندگان وجود دارد و قانون شفافیت هم مراحل پایانی خود را طی می‌کند و در کمیسیون تدوین آیین نامه‌های داخلی در حال بررسی است. باید قانون شفافیت را نه فقط در مجلس، بلکه برای تمام ارکان‌های نظام به تصویب رساند و اجرایی کرد و نهاد‌هایی که درآمد‌های دولتی دارند باید صورت حساب‌های آنان مشخص و شفاف باشد. اجرای قانون شفافیت سبب جلب اعتماد عمومی مردم می‌شود و نارضایتی‌ها را تا حد زیادی از بین می‌برد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->