خدمت رسانی هلال احمر خراسان رضوی به ۱۶۰ هزار مسافر نوروزی تصادفات جاده‌ای نوروز تاکنون ۶۱۷ نفر را به کام مرگ فرو کشیده است (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) تداوم سرما و بارش در خراسان رضوی (۱۰ فروردین ۱۴۰۳) سخنگوی وزارت بهداشت: هیچ خوداظهاری یا مدرکی دال بر بیماری روحی دکتر بخشی در دست نبود پشت پرده خرید و فروش اموال دزدی| دستگیری بیش از هفت هزار مالخر در یکسال! شدیدترین تصادفات رانندگی در کدام استان‌ها اتفاق افتاد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) دغدغه‌ای برای اقامت زائران نوروزی در مشهد وجود ندارد اهدای عضو به سه بیمار در مشهد زندگی دوباره بخشید (۹ فروردین ۱۴۰۳) اعتراف تبعه خارجی به ۳۰ فقره سرقت سریالی (۹ فروردین ۱۴۰۳) کشف جسد زن غرق شده در گنجگون بویراحمد (۹ فروردین ۱۴۰۳) تردد از کرج و آزادراه تهران -شمال به سمت مازندران ممنوع شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) درگیری خونین در قبرستان یاسوج دو کشته برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ورود مسافران به مشهد از ۷ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر عبور کرد | میانگین ظرفیت اشغال واحد‌های اقامتی مشهد به ۴۱ درصد رسید+ فیلم ٣٨ خودرو طی ٢۴ ساعت گذشته در مشهد توقیف شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) افزایش تعداد کشته‌شدگان تصادف ۲ خودرو در محور دامغان - جندق به ۹ نفر + تصاویر (۹ فروردین ۱۴۰۳) ثبت نام آزمون‌های ورودی مدارس سمپاد و نمونه‌دولتی از ۱۸ فروردین آغاز می‌شود فروش بلیت قطار‌های نیمه دوم فروردین از امروز آغاز شد (۹ فروردین ۱۴۰۳) فرودگاه مشهد در رتبه دوم پر ترددترین فرودگاه‌های کشور در نوروز ۱۴۰۳ قرار گرفت بانک شیر مشهد در روز‌های کاری ایام نوروز فعال است خدمات‌رسانی به بیش از ۱۰۰۰ مسافر نوروزی در داروخانه‌های هلال احمر خراسان رضوی
سرخط خبرها

هم واکسن، هم رعایت پروتکل های بهداشتی

  • کد خبر: ۸۱۲۸۲
  • ۲۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
هم واکسن، هم رعایت پروتکل های بهداشتی
با وجود افزایش آمار واکسیناسیون عمومی کرونا در کشور همچنان درصد زیادی از مردم شیوه نامه‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ براساس اعلام مسئولان تا پایان مهر، ۸۰درصد گروه هدف با دریافت دز اول واکسن کرونا تاحدودی ایمن می‌شوند؛ مشروط بر اینکه روند تزریق روزانه بیش از یک میلیون نفر در ایران و وعده‌های مسئولان درباره افزایش واکسن‌های وارداتی به ۱۲۰میلیون دز تا پایان مهر محقق شود.

در این راستا علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، وعده داده است که «با انجام این میزان واکسیناسیون کرونا (تزریق روزانه بیش از یک میلیون دز) بی تردید در هفته دوم آبان، میزان مرگ ومیر بسیار کم خواهد شد و به زیر ۵۰نفر در روز خواهد رسید.» حال باید امیدوار باشیم که با افزایش سرعت واکسیناسیون، تعداد بیشتری از جمعیت هدف کشور دو دز واکسن را دریافت کنند تا آمار جان باختگان کمتر شود.

طبق آمار تا جمعه ۲۶ شهریور بیش از ۵۸میلیون دز واکسن کرونا، وارد کشور شده است و در ۱۰روز گذشته نیز با میانگین تزریق روزانه حدود یک میلیون و۵۵هزار دز، ۱۰میلیون و۵۵۳هزارو۱۷۹نفر واکسن دریافت کرده اند.

این در شرایطی است که پیش از این برخی مسئولان، تزریق روزانه ۲میلیون دز را پیش بینی کرده بودند، درحالی که در ۱۰روز گذشته، بیشترین واکسن تزریق شده مربوط به ۲۲شهریور، با یک میلیون و۵۹۰هزارو۲۰۵دز تزریق بوده است.

حال با تدابیر انجام شده و سرعت گرفتن ورود واکسن، شیب تزریق آن در روز‌های گذشته نزولی شده و روز‌های جمعه و شنبه، به زیر یک میلیون دز در روز رسیده است.

در این میان با بررسی آمار‌های یک هفته اخیر درباره تزریق دزدومی‌ها با هدف ایجاد ایمنی زایی کامل از مجموع آمارها، عددی نزدیک به ۲۶۳هزار دز به صورت روزانه ثبت شده است.

جمعیت هدف واکسیناسیون در کشور ۶۱میلیون نفر اعلام شده است و تا ابتدای هفته جاری، تنها ۲۸میلیون و۳۸۲هزارو۹۹۵نفر دز اول و ۱۳میلیون و۶۲۰هزارو۸۶۸نفر هم دز دوم واکسن را دریافت کرده اند. بر این اساس با کسر جمعیت دریافت کننده دو دز واکسن، تا روز گذشته واکسیناسیون ۴۷میلیون و۳۷۹هزارو۱۳۲نفر هنوز تکمیل نشده است.

حالا با درنظر گرفتن میانگین تزریق روزانه یک میلیون دز، واکسیناسیون دزاولی‌ها تا ۳۰روز دیگر، تکمیل می‌شود که با پوشش واکسیناسیون حدود ۴۱میلیون نفر جمعیت هدف تا پایان مهر و با محقق شدن وعده وزیر بهداشت درباره حذف اولویت‌های سنی در کشور، بخشی از ۱۱میلیون باقی مانده گروه هدف، در این مدت واکسن دریافت خواهند کرد.

۲۲ استان؛ در آستانه واکسیناسیون ۵۰ درصدی

تا ۲۶شهریور۲۲استان کشور در آستانه تزریق ۵۰درصدی پوشش واکسیناسیون جمعیت هدف خودشان قرار گرفته اند و چهار استان آذربایجان شرقی، تهران، زنجان و کهگیلویه وبویراحمد هم پوشش واکسیناسیون بیشتر از ۵۰درصدی را محقق کرده اند. این در شرایطی است که با برداشته شدن محدودیت سنی، روند واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری خواهد گرفت.

رعایت شیوه نامه ها، زیر ۵۰ درصد است

هرچند که واکسیناسیون جمعیت، تنها راه برای کنترل آمار مرگ ومیر ناشی از کروناست، رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و فاصله گذاری اجتماعی نیز در این بازه زمانی ضروری و حیاتی است، با این حال براساس آمار تأسف باری که یکی از روزنامه‌های کشور منتشر کرده است، رعایت شیوه نامه‌ها در ۳۰استان کشور زیر ۵۰درصد است و فقط البرزی‌ها هستند که با وجود پوشش ۳۶درصدی واکسیناسیون، میزان رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی شان، بیش از ۶۴درصد است؛ هرچند این عدد هم پذیرفتنی نیست و تا محقق شدن واکسیناسیون جمعیت هدف، مردم باید بیش از این شیوه نامه‌ها را رعایت کنند.

تأثیر واکسیناسیون را می‌توان در کاهش آمار ابتلای روزانه هم مشاهده کرد، به طوری که در ۱۰روز گذشته، روند ابتلای بیش از ۲۶هزار نفر در ۱۸شهریور، به ۱۲هزارو۸۴۷نفر در روز گذشته رسیده که احتمالا تحت تأثیر واکسیناسیون و روند نزولی موج پنجم بوده است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->