آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان رضا رشیدپور: دیگر نمی‌خواهم مجری برنامه سرگرم‌کننده تلویزیونی باشم صفحه نخست روزنامه‌های کشور - پنج‌شنبه ۳۰ فروردین۱۴۰۳ آیین مال‌باختگی | چندخطی درباره کتاب «کلاهبردارِ من» نوشته حنیف قریشی
سرخط خبرها

«اتاق فکر کتاب» را اهالی فرهنگ جدی بگیرند

  • کد خبر: ۸۱۳۸۱
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱
  • ۱
«اتاق فکر کتاب» را اهالی فرهنگ جدی بگیرند
سیدهادی فیاضی - مدیرمسئول شهرآرا

پیشنهاد‌های خلاقانه اگر روی کاغذ بمانند و از پوشه‌های کاری و تفاهم نامه‌های مدیران فراتر نروند، فقط در حد یک ایده جالب باقی می‌مانند و با گذشت زمان به فراموشی سپرده می‌شوند. روشن است، برای اینکه یک پیشنهاد سودمند روی کاغذ نماند و اجرایی شود، نخبگان باید درباره اش سخن بگویند و بنویسند، آن را نقد و چکش کاری کنند و مقدمات و بستر عملیاتی شدنش را فراهم آورند.

یکی از این ایده‌های نوآورانه، پیشنهادی بود که چند روز پیش آقای شهردار در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های استان بیان کرد. پیشنهاد آقای ارجائی چنین بود: «سامان دهی یک اتاق فکر با موضوع کتاب در شهر مشهد.»

شاید شایسته‌تر و سزاوار بود اهل فرهنگ و رسانه‌هایی که دغدغه کتاب و نشر و سرانه کتاب خوانی دارند، پیشنهاد آقای شهردار را با حسن ظن بیشتری بنگرند و از کنارش به سادگی نگذرند.

اینکه شهردار مشهدالرضا (ع) که سال هاست «پایتخت معنوی ایران» نام گرفته است و در سال ۲۰۱۷ نیز به عنوان «پایتخت فرهنگی جهان اسلام» برگزیده شد، درکنار انبوه کار‌های اجرایی و پروژه‌های کلان فنی و زیرساختی شهر، «مسئله کتاب و کتاب خوانی» را در گوشه ذهنش دارد، اما به اینکه در سطح یک دغدغه ذهنی باقی بماند، بسنده نمی‌کند، بلکه برای آن راهکار ملموس نیز ارائه می‌دهد، اتفاقی است که اهل فرهنگ باید آن را به فال نیک بگیرند.

تازه‌ترین آمار درباره سرانه کتاب خوانی در ایران که خبرگزاری ایسنا به تفکیک استان‌ها منتشر کرده است، نشان می‌دهد که هر ایرانی ۱۵ ساله و بیشتر، روزانه حدود ۱۶دقیقه‌و۳۶ثانیه کتاب (غیردرسی) می‌خواند. برخی می‌گویند حضور در شبکه‌های اجتماعی را نیز باید مطالعه به حساب آورد، اما بسیاری دیگر بر این باورند پرسه زدن در شبکه‌های اجتماعی مجازی که برای وقت گذرانی و سرگرمی غیرهدفمند انجام می‌شود، هرگز مصداق مطالعه و کتاب خوانی نیست.

دراین میان، پیشنهاد‌های گوناگونی برای افزایش سرانه کتاب خوانی در کشورمان ارائه شده است، اما کمتر دیده ایم که یک شهردار دراین باره احساس مسئولیت کند و خواستار راه اندازی کارگروه تخصصی یا اتاق فکر با موضوع «کتاب» در شهر شود.

اکنون یک پیشنهاد تازه پیش روی همه ما خانواده فرهنگ و رسانه و کتاب و نشر قرار دارد؛ پس هر فرد حقیقی یا حقوقی در شهر ما که به هر شکل با موضوع کتاب سروکار دارد، اگر به واقع درباره این مسئله دغدغه دارد و احساس مسئولیت می‌کند، اینک این گوی و این میدان.

شهردار و مدیریت شهری اراده کرده اند شهر امام رضا (ع) در شاخص کتاب و نشر و فرهنگ مطالعه، شهری درخور نام عالم آل محمد (ص) باشد و دراین راستا دست یک یک شهروندان فرهنگ مدار را به گرمی می‌فشارند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ساناز
Czechia
۲۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
0
0
کاش شهرداری
به نویسنده ها و شاعران
بها بده.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->