واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس برنامه‌های بزرگداشت سعدی اعلام شد | گردهمایی سعدی‌پژوهان در شیراز انتقاد کمدین کهنه کار به نسل کشی رژیم صهیونیستی نخل طلای افتخاری کن به استودیو جیبلی ژاپن اعطا می‌شود فیلم‌های سینمایی آخر هقته تلویزیون (۳۰ و ۳۱ فروردین ماه ۱۴۰۳) + زمان پخش و خلاصه داستان
سرخط خبرها

پروانه نمایش خانگی؛ ساترا یا ارشاد؟

  • کد خبر: ۸۱۳۹۳
  • ۳۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶
پروانه نمایش خانگی؛ ساترا یا ارشاد؟
بالاخره اتفاق افتاد. جدلی که چه سازمانی باید مجوز ساخت و نمایش محصولات شبکه خانگی را بدهد یک پیروز داشت و طبق پیش بینی‌ها و تمام حواشی و حرف وحدیث‌هایی که در این مدت رخ داده روشن بود که ساترا همه کاره خواهد شد. حالا هم نه یک نهاد بالادستی که خود ساترا پیش دستی کرده و گفته از این به بعد دیگر مجوز‌های ارشاد اعتباری ندارد.

شهرآرانیوز - بالاخره اتفاق افتاد. جدلی که چه سازمانی باید مجوز ساخت و نمایش محصولات شبکه خانگی را بدهد یک پیروز داشت و طبق پیش بینی‌ها و تمام حواشی و حرف وحدیث‌هایی که در این مدت رخ داده روشن بود که ساترا همه کاره خواهد شد. حالا هم نه یک نهاد بالادستی که خود ساترا پیش دستی کرده و گفته از این به بعد دیگر مجوز‌های ارشاد اعتباری ندارد.

در همه سال‌های بعد از انقلاب ارائه مجوز برای تولید فیلم تا همین حالا موضوع مناقشه برانگیزی بوده و این روز‌ها وارد مرحله تازه‌ای شده است. با کشمکش‌هایی که به تازگی بر سر سریال «زخم کاری» بین وزارت ارشاد و ساترا پیش آمده، حالا ساترا به صراحت اعلام کرده است که شبکه خانگی از جمله محتوای VOD‌ها را کاملا نظارت می‌کند و مجوز‌های ارشاد را به رسمیت نمی‌شناسد.

چندی پیش نامه‌ای از سوی سازمان سینمایی درباره سریال «زخم کاری» زده شد و در آن به صورت ضمنی به «مجوز»‌های صادر شده از طرف ساترا انتقاد شد و این مسئله «خارج از چارچوب قانون» توصیف شده بود. از آن طرف نباید فراموش کرد سریال‌هایی مانند «قورباغه» که با مجوز‌های ارشاد کار خود را شروع کرده بودند در ادامه مورد هجمه و انتقاد فراوانی برای نمایش خشونت قرار گرفته بودند و حواشی زیادی درباره این سریال و برخی از دیگر تولید‌ها نیز پیش آمده بود، اما حالا همه چیز به شورای تخصصی بررسی محتوای تولیدشده در فضای مجازی سپرده شده است.

شورایی که در رأس آن علی اصغر پورمحمدی، یکی از باسابقه‌ترین مدیران سازمان صداوسیما، قرار دارد که البته از اهل تعامل‌ترین آن‌ها با هنرمندان هم بوده است. مدیران ساترا به ویژه قائم مقام و معاون تدوین امور حقوقی و مقررات آن یعنی وحید فرهمند بیشتر از همه در رسانه‌ها حضور دارد و درباره عملکرد سازمان متبوعش اظهارنظر می‌کند. او بود که اعلام کرد دیگر مجوز‌های ارشاد اعتباری ندارد و آن را به رسمیت نمی‌شناسد.

فرهمند همچنین در گفت وگویی به اوضاع نابه سامان مجوز‌هایی که ارشاد صادر کرده، اشاره و گفته است: «من موردی دیده ام که حتی فیلم نامه نداشته، اما مجوز تولید داشته است یا حتی موردی دیده ام که شخصی درباره موضوع «الف» پروانه گرفته است، اما به این نتیجه رسیده که درباره موضوع «ب» سریال بسازد و بعد پروانه را هم تغییرنام داده است.» از سوی دیگر اغلب هنرمندان هنوز به سازوکار ساترا انتقاد دارند و آن را به سیاست‌های سخت گیرانه تلویزیون نزدیک می‌دانند که این موضوع می‌تواند روند تولید سریال‌های شبکه خانگی را دوباره با مشکل جدی روبه رو کند.

 

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->