شش مرزبان ایرانی آزاد شدند (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) یک سوم ارزآوری کشور توسط مناطق آزاد و ویژه انجام می‌شود  مناطق آزاد و ویژه از ارکان اقتصاد مقاومتی کشور هستند تحریم‌‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا علیه ایران سردار رادان: حجاب و عفاف موضوع امنیتی و انتظامی نیست استقرار ۱۲۰۰ شعبه اخذ رای در دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه مشهد  نشست کمیته اقتصادی مشترک ولایت هرات و استان خراسان رضوی برگزار می‌شود وزیر کشور در مشهد: طی دو سال گذشته، ۳۰۸ کارخانه در خراسان رضوی احیا شده است کابینه جنگ اسرائیل برای حمله احتمالی به رفح نشست برگزار کرد وزیر خارجه چین: صلح در منطقه با تحقق عدالت برای فلسطینی‌ها محقق می‌شود احمد وحیدی، وزیر کشور وارد مشهد شد (۶ اردیبهشت) اجرای نمایش «تمام نا تمام» در منطقه پدافند هوایی شمال شرق امام رضا (ع) عملیات «وعده صادق» و آینده نظم منطقه‌ای صباح زنگنه: اسرائیل به‌دنبال تنش در منطقه است| نیاز به فهم بهتر روابط بین‌الملل داریم صهیونیست‌ها برای سومین روز متوالی به مسجدالاقصی یورش بردند یک خبرنگار دیگر فلسطینی در بمباران خانه‌اش در غزه به شهادت رسید همسر شهید سید مصطفی خمینی درگذشت (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) افکار عمومی جهان مصمم به متوقف‌کردن جنایات جنگی در نوار ‎غزه و کرانه باختری است تأکید فرمانده ارتش بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی و واپایش عملیات ارتش برای اقدام نماینده ویژه پاکستان درامور افغانستان: ایران و چین شرکای معتمد ما هستند
سرخط خبرها

از دیپلماسی اقتصادی تا رایزنی سیاسی

  • کد خبر: ۸۱۵۱۴
  • ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۴
از دیپلماسی اقتصادی تا رایزنی سیاسی
نگاهی به دستاورد‌های سفر وزیر خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی به نیویورک و وین.

به گزارش شهرآرانیوز؛ هفتاد وششمین مجمع عمومی سازمان ملل از روز ۲۳ شهریور آغاز به کار کرده است و اجلاس سران از روز گذشته یعنی سه شنبه ۳۰ شهریور به مدت یک هفته برگزار می‌شود. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان که برای شرکت در اجلاس سران هفتادوششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در رأس هیئتی به نیویورک سفر کرده است، در بدو ورود به این شهر درباره سفر خود گفت: با استفاده از فرصت حضور همتایان و مقامات عالی رتبه کشورها، برنامه‌ای که همکاران در نمایندگی ایران در سازمان ملل تنظیم کرده اند، حدود ۵۰ملاقات، جلسه و شرکت در نشست‌های مختلف است.

امیدوارم با استفاده از فرصتی که پیش آمده است، بتوانیم درراستای سیاست خارجی متوازن و دیپلماسی فعال، پویا و هوشمند دولت سیزدهم در تنظیم و توسعه روابط خارجی با همه مناطق جهان و کشور‌هایی که هدف گذاری شده، مشورت‌ها و گفتگو‌هایی با همتایان داشته باشیم. امیرعبداللهیان افزود: از جمله موضوعاتی که در دستور کار است، با نگاه به همسایگان و با اولویت آسیا و همچنین تمرکز بر سیاست خارجی متوازن و تعامل با همه کشور‌های جهان، پیگیری دیپلماسی اقتصادی خواهد بود. توجه به مشکلات و تسهیل امور ایرانیان خارج از کشور، از دیگر برنامه‌هایی است که درنظر گرفته شده است.

نشست ایران و ۴+۱ شاید وقتی دیگر

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، از احتمال برگزاری نشستی با ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد با محوریت رایزنی درباره برجام خبر داد. لودریان با اعلام اینکه حضور ایران در اجلاس بغداد نشانه مثبتی بود، گفت: طی هفته جاری، نشستی درباره توافق هسته‌ای ایران برگزار می‌کنیم. نشست با ایران، با حضور نمایندگانی از همه کشور‌هایی که در برجام باقی مانده اند، برگزار خواهد شد. وزیر خارجه فرانسه افزود: هدف از برگزاری این نشست، ایجاد «فضایی مثبت» برای ازسرگیری مذاکرات است که از ماه ژوئن گذشته متوقف شده است.

اما احتمال برگزاری این نشست چنان که لودریان مدعی شده است، چندان زیاد نیست؛ زیرا مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا احتمال دیدار وزرای خارجه کشور‌های اروپایی و ایران در سازمان را ملل رد کرد. جوزپ بورل گفت: وزیران خارجه انگلیس، چین، فرانسه، آلمان و روسیه این هفته در سازمان ملل متحد با ایران دیدار نخواهند کرد. وی افزود: موضوع مهم، برگزاری یا عدم برگزاری این نشست نیست، مهم اراده همه طرف‌ها برای ازسرگیری مذاکرات در وین است.

سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی، نیز که همراه وزیر امور خارجه کشورمان برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل به نیویورک سفر کرده است، درباره اظهارات برخی از وزیران امور خارجه کشور‌های ۴+۱ مبنی بر برگزاری نشست مشترک ایران و گروه ۴+۱ در حاشیه برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک درخصوص موضوع برجام گفت: برجام یکی از موضوعات مورد بحث ما با وزیران امورخارجه گروه ۴+۱ خواهد بود که در اینجا حضور دارند، اما برگزاری نشست مشترک ایران و گروه ۴+۱ در دستور کار نیست.

تثبیت و توسعه همکاری‌های ایران و آژانس

محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز که به دعوت رافائل گروسی، برای شرکت در شصت وپنجمین کنفرانس عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، به وین سفر کرده است، در حاشیه این نشست با وی و همچنین الکسی لیخاچیوف، رئیس شرکت دولتی روس اتم، به طور جداگانه دیدار و گفتگو کرد. اسلامی درباره دیدار با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ملاقات با گروسی در امتداد و پیرو بازدید ایشان و مذاکرات و گفتگو‌های تهران بود.

ما تأکید کردیم که هیچ انحرافی در برنامه هسته‌ای نداریم و باید با رفتار حرفه‌ای و فنی و به دور از نفوذ‌های سیاسی، روابط ایران و آژانس مبتنی بر قوانین و مقررات تسهیل و تسریع شود. وی همچنین درباره دیدارش با لیخاچیوف، گفت: دیدار خوب، سازنده و دوستانه‌ای بود. تولید برق هسته‌ای برای جمهوری اسلامی ایران بسیار مهم و حائز اهمیت است؛ در سفری که در آینده به مسکو خواهیم داشت درخصوص نحوه تعامل و سرعت بخشیدن در پیشرفت واحد‌های جدید نیروگاه بوشهر صحبت خواهیم کرد و هماهنگی لازم در این زمینه انجام می‌شود.

اسلامی همچنین روز گذشته در گفتگو با شبکه خبری «ان اچ کی» ژاپن با اشاره به اقدامات متقابل ایران درمقابل بدعهدی آمریکا در اجرای برجام، تأکید کرد که آمریکا باید سیاست‌های نادرستش را اصلاح کند. وی افزود: آمریکا به وظایف و تعهداتی که در توافق هسته‌ای برجام با آن‌ها موافقت کرده بود، عمل نکرده است. آمریکا باید همه تحریم هایش را لغو کند و سریعا به برجام بازگردد. ایران هم متناسب با آنچه آمریکا انجام می‌دهد، گام به گام اقدام خواهد کرد.

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، نیز پس از دیدار با اسلامی، درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت: امیدواریم به مسائل مهم مربوط به برنامه هسته‌ای ایران بپردازیم. می‌خواهیم به جهان بگوییم که هیچ نگرانی درباره برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد. ما می‌خواهیم با تلاش دیپلماتیک به شرایط مطلوب درخصوص برنامه هسته‌ای ایران برسیم. وی همچنین با انتشار پیامی در حساب کاربری خود در توئیتر نوشت: از اینکه از محمد اسلامی، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، در نشست کنفرانس عمومی آژانس استقبال کردم، خرسند هستم تا به تقویت بیانیه مشترکی که اخیرا در تهران به دست آمد، بپردازیم. اکنون کار‌هایی داریم که باید با یکدیگر انجام دهیم.

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی در وین نیز پس از دیدار اسلامی و گروسی، ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و آژانس به سطح سابق بازگردد. وی در پیامی توئیتری دراین باره نوشت: صمیمانه آرزو می‌کنیم که آژانس بین المللی انرژی اتمی و ایران، روابط پرثمر خود را به سطحی که پیش از تحت تأثیر قرار گرفتن توسط سیاست فشار حداکثری آمریکا قرار داشت، بازگردانند و آن را ارتقا دهند. تمام مسائل مهم می‌تواند و باید ازطریق همکاری مبتنی بر فرایند‌های استاندارد حل وفصل شود.

پافشاری اتحادیه اروپا بر احیای برجام

نماینده اتحادیه اروپا نیز در بخشی از سخنرانی خود در نشست مجمع عمومی آژانس بین المللی انرژی اتمی، درباره برجام گفت: اتحادیه اروپا در این برهه حیاتی، بار دیگر بر تعهد راسخ و حمایت مدام خود از اجرای کامل و مؤثر برجام تأکید می‌کند. اتحادیه اروپا از مشکلات ناشی از خروج یک جانبه آمریکا از برجام و اعمال مجدد تحریم‌ها درپی آن آگاه است. درکنار اجرای تعهدات هسته‌ای ازسوی ایران، رفع تحریم‌های مرتبط هسته ای، بخش حیاتی این توافق است و اتحادیه اروپا به حفظ تعهدات برجامی ازجمله رفع تحریم‌ها ادامه خواهد داد.

بیانیه نماینده اتحادیه اروپا برای تعجیل در بازگشت توأمان ایران و آمریکا به برجام در شرایطی است که هایکو ماس، وزیر امورخارجه آلمان، پیش از سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل، بیانیه‌ای منتشر و در بخشی از بیانیه خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای به منظور احیای برجام تأکید کرد: وقت برای توافق هسته‌ای با ایران تنگ است و دعوت از تهران برای بازگشت به مذاکرات وین نمی‌تواند همیشگی باشد.

اکنون دولت جدید ایران باید سریع راه خود را برای بازگشت به میز مذاکره بیابد. در این خصوص نیز در روز‌های آینده گفتگو‌هایی خواهیم داشت. همچنین آنتونی بلینکن، وزیر امورخارجه آمریکا، و الیزابت تراس، وزیر جدید امورخارجه انگلیس، با یکدیگر دیدار کردند. وزارت امورخارجه انگلیس در اطلاعیه خود ضمن اعلام این خبر با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که آن‌ها بر لزوم بازگشت سریع ایران به مذاکرات وین درباره احیای برجام تأکید و درباره آن توافق کرده اند.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->