معلمی در حاشیه | گفت‌وگو با فاطمه سجادی مدیر مدرسه خودگردان هدایت تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و عراق در انتخابی جام جهانی فوتسال ۲۰۲۴ تاثیر حمله داعش به مسکو بر روابط روسیه – طالبان ملا برادر با هیئت دیپلماتیک ایران در کابل دیدار کرد رهبر اقلیت سنای آمریکا: خروج ما از افغانستان چراغ سبز به پوتین بود نشست شورای حقوق بشر سازمان ملل هفته آینده درباره افغانستان برگزار می‌شود شانس دوباره افغانستان برای حضور در جام جهانی فوتسال افغانستان چگونه به جام جهانی فوتسال صعود خواهد کرد؟ آمریکا عادی سازی روابط با طالبان را مشروط به تغییر رفتار آنان کرد یک هیئت بلندپایه تجاری از ترکمنستان به کابل سفر کرد سازمان ملل از آسیب بیش از حد زنان افغانستان در رویداد‌های طبیعی خبرداد معاون نخست‌وزیر قزاقستان به کابل سفر کرد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی فوتسال افغانستان و تاجیکستان (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاظمی‌قمی در دیدار با حکمتیار، اوضاع منطقه و افغانستان را بررسی کردند سرمربی افغانستان: فردا با تمام توان مقابل تاجیکستان بازی می‌کنیم پخش زنده بازی افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های فوتسال آسیا ۲۰۲۴ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین ویدئو | حقابه هیرمند به کجا رسید؟ تاریخ و ساعت بازی تیم ملی فوتسال افغانستان و تاجیکستان در جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴ ویدئو | گل‌های تیم ملی فوتسال افغانستان در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
سرخط خبرها

نگاهی به اخبار و تحولات افغانستان (۱ مهر ۱۴۰۰)

  • کد خبر: ۸۱۶۸۳
  • ۰۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴
نگاهی به اخبار و تحولات افغانستان (۱ مهر ۱۴۰۰)
افغانستان همچنان روزهای پرالتهابی را پشت سر می‌گذارد، طالبان در تلاش هستند تا نظر جامعه جهانی را به خود جلب کنند، همچنین رهبران سیاسی هزاره‌ها در افغانستان نگرانی خود را از وضعیت قوه هزاره در این کشور بیان کرده‌اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ وزیر امور خارجه‌ی چین می‌گوید که با توجه به وضعیت مردم افغانستان تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور باید در اسرع وقت برداشته شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد که «وانگ یی»، وزیر امور خارجه چین، این موضوع را در نشست گروه ۲۰ مطرح کرده است.

وزیر امور خارجه چین در این نشست با توجه به وضعیت مردم افغانستان گفت که تحریم‌های اقتصادی علیه این کشور باید پایان یابد.

وی با اشاره به ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان افزود که این دارایی‌های مردم افغانستان است و باید متعلق به مردم این کشور باشد.

وانگ یی تأکید کرد که این دارایی‌ها باید توسط مردم افغانستان استفاده شود و از آن نباید برای چانه‌زنی سیاسی کار گرفته شود.

طالبان در بادغیس به زور زنان را به خیابان‌ها بردند

روز گذشته همایشی با حضور زنان در بادغیس در حمایت از طالبان برگزار شد.

یکی از زنان آموزگار که در این مراسم حضور داشت به رسانه‌های محلی افغانستان گفته است که طالبان به آنان تذکر داده بودند تا با «برقع» یا «حجاب سیاه کامل» در راهیپمایی شرکت کنند.

او افزود که طالبان حتی به زنان هشدار داده بودند که در صورت شرکت‌ نکردن در راهپیمایی، با آنان برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

از بامیان خبر می‌رسد که ‏ساخت‌وساز در مناطقی که در یونسکو ثبت شده است آغاز شده اگر این کار ادامه یابد؛ «بامیان در خطر حذف از فهرست میراث‌های فرهنگی جهان قرار می‌گیرد.»

رهبر کره شمالی: آمریکا مسئول فعلی وضعیت افغانستان است

کیم جون اون، رهبر کره شمالی گفت: آمریکا مسئول قتل نزدیک به ۵۰۰ هزار افغان در ۲۰ سال گذشته است. آمریکا و متحدینش بزرگ‌ترین ناقضین حقوق بشر هستند. آمریکا و متحدینش مسئول درجه یک وضعیت فعلی افغانستان هستند.

نگرانی محقق از وضعیت هزاره‌ها

محمد محقق بدون ارایه جزییات در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است: «دايكندى در آستانه‌ی يك‌فاجعه انسانى ناشى از كوچ اجبارى و جنايت عليه بشريت.»

گفت‌وگوی تلفنی احمدمسعود با سناتوران آمریکایی

دو سناتور جمهوری خواه آمریکایی از گفت‌وگوی تلفنی با «احمد مسعود» خبر دادند و از ایالات متحده خواستند تا از به‌رسمیت شناخته شدن طالبان توسط جامعه بین‌الملل جلوگیری کند.

درخواست تاجیکستان از جهان برای کمک به افغانستان

وزیر امور خارجه تاجیکستان از کشورهای تاثیرگذار و سازمان‌های بین المللی برای جلوگیری از ظلم و بی قانونی در افغانستان و مساعدت در گشایش راه‌ها برای ارائه کمک‌های بشردوستانه به مردم پنجشیر و سایر مناطق افغانستان، دعوت کرد.

طالبان از ترکیه خواست به افغانستان کمک کند

«امیرخان متقی» سرپرست وزارت خارجه طالبان و «جهاد ارگینای» سفیر ترکیه در کابل در دیدار با یکدیگر درباره روابط دوجانبه افغانستان و ترکیه، کمک‌های بشری و بهداشتی، وضعیت پناهجویان و دانشجویان افغان در ترکیه و دیگر مسایل مورد علاقه دو طرف گفت‌وگو کردند.

براساس بیانیه منتشر شده توسط طالبان، در این دیدار متقی از دولت ترکیه خواست تا پروژه‌های ناتمام خود در افغانستان را تکمیل کند و بر ضرورت همکاری‌های مستمر دوجانبه بین دو کشور تاکید کرد.

نشست شورای علمای شیعه با هیئت طالبان در مورد مسائل و مشکلات شیعیان

در این نشست استاد محمد اکبری معاون شورای علمای شیعه ضمن اعلام آمادگی نخبگان علمی و اجتماعی تشیع برای در اختیار گذاشتن تجربیات شان در زمینه حکومت داری به طالبان، خواستار حضور گسترده شیعیان در حکومت شدند و بار دیگر به رسمیت شناخته شدن مذهب جعفری تاکید نمودند.

هشدار کریم خلیلی به طالبان

محمد کریم خلیلی، رئیس حزب وحدت اسلامی افغانستان، با انتقاد به کابینه «موقت» طالبان هشدار داده است در صورت تداوم استبداد، هزاره‌های این کشور جنگ مسلحانه را علیه طالبان آغاز خواهند کرد.

خلیلی، چهارشنبه، ۲۲ سپتامبر (۳۱ سنبله- شهریور)، به خبرگزای «تاس» روسیه، گفته است انحصار قدرت از سوی طالبان برای گروه‌های سیاسی و قومی قابل قبول نیست.

پس از به قدرت رسیدن طالبان، نگرانی شهروندان از اعمال تبعیض سیستماتیک در برابر اقوام غیر پشتون، به‌خصوص هزاره‌های این کشور افزایش یافته است.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->