سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

چگونه یک قهوه‌فروشی راه اندازی کنیم؟ | یک فنجان آرامش

  • کد خبر: ۸۱۷۶۸
  • ۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۹
چگونه یک قهوه‌فروشی راه اندازی کنیم؟  | یک فنجان آرامش
مغازه‌های قهوه‌فروشی در مدت ۱۰ سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است به همین دلیل درآمد گذشته را ندارد، اما یک کافه‌دار مجرب هنوز هم می‌تواند با تولید قهوه خوب درآمد زیادی داشته باشد.

حسین برادران فر| شهرآرانیوز؛  با ورود به مغازه با چهره شاداب و خندان مغازه‌دار که جوانی ۳۰ ساله است روبه‌رو می‌شوم. ظاهر مغازه با نمای چوب قهوه‌ای و نور‌های مخفی ملایم هماهنگی کاملی با قفسه‌های شیشه‌ای پر از دانه‌های قهوه ایجاد کرده است. وجود این همه رنگ قهوه‌ای برایم جالب است حتی میز و صندلی‌ها به همان رنگ قهوه‌ای هستند. در میان گفتگو با صاحب قهوه‌فروشی متوجه شدم این رنگ غالب، علاوه‌بر هارمونی احساس آرامش و سکون بیشتری را ایجاد می‌کند. در این گزارش با چم و خم شغل قهوه‌فروش‌ها آشنا می‌شویم.

تف‌دادن و دم‌کردن تفاوت قهوه‌هاست

مصطفی محمدنژاد متولد ۱۳۷۰ و دومین کسی است که در محله کوی امیرالمؤمنین (ع) مغازه قهوه‌فروشی راه انداخته است. او اطلاعات جامع و کاملی درباره انواع قهوه دارد.
محمدنژاد درباره میوه قهوه و دلیل نام‌گذاری انواع قهوه می‌گوید: درخت قهوه در مناطق گرمسیری و مرطوب زمین می‌روید. با توجه به میزان ارتفاع و رطوبت فضا و دوری و نزدیکی به دریا ۲ نوع دانه قهوه به نام‌های روبوستا وعربیکا به دست می‌آید. دانه‌های روبوستا تلخ و کافئین بیشتری دارند و دانه‌های عربیکا معمولا به ترشی می‌زند و کافئین کمتری دارند. به قهوه‌های به دست آمده از مخلوط قهوه عربیکا و روبوستا میکس می‌گویند. بهترین قهوه تولید کشور کلمبیا و بدترین نوع آن قهوه ویتنام است. دانه‌های قهوه بعد از چیدن سبز رنگ هستند و با خشک‌شدن به رنگ قهوه‌ای تبدیل می‌شوند. میزان روشنی یا تیره بودن قهوه در طعم و مزه آن تأثیر دارد. بعد از خشک‌کردن دانه‌های قهوه، نوبت رست (تف‌دادن) است.

برخی مغازه‌دار‌ها رست قهوه را در دستگاه تخمه گردون انجام می‌دهند. استفاده از این روش کیفیت قهوه را پایین می‌آورد. رست قهوه در دستگاه‌های صنعتی مجهز بهترین کیفیت را دارد. بعد از رست دانه‌های قهوه، آسیاب و در پایان دم کشیده و قهوه آماده خوردن می‌شود. این همه قهوه با نام‌های متفاوت: قهوه ترک، فرانسه، اسپرسو یا کاپوچینو همه از همان ۲ نوع دانه قهوه (روبوستا و عربیکا) به دست می‌آید.

او ادامه می‌دهد: همه انواع قهوه به دلیل تفاوت در رست (تف دادن) آسیاب کردن و دم کردن قهوه به وجود آمده است. به عنوان نمونه، چون برای اولین مرتبه ترک‌ها دانه‌های قهوه را با روش رست و دم کردن خاص خودشان درست کردند این قهوه به قهوه ترک معروف شده است. با توجه به نوع رست، آسیاب و دم‌کردن ۲۰ نوع قهوه وجود دارد. با توجه به تنوع فراوان قهوه کافه‌دار‌های کمی وجود دارند که بتوانند انواع قهوه را تهیه و دم کنند. جالب است بدانید بسته به ساعت شبانه‌روز و حتی نوع فعالیت (ورزشکار، کارمند، کارگر، خانم و آقا) و ذائقه هر فرد، کافه‌دار می‌تواند خوردن قهوه خاصی را به مشتری توصیه کند واین نشانی از تنوع بسیار زیاد قهوه دارد.

استقبال از مغازه‌های قهوه‌فروشی

مغازه‌های قهوه‌فروشی در مدت ۱۰ سال گذشته به‌شدت افزایش یافته است به همین دلیل درآمد گذشته را ندارد، اما یک کافه‌دار مجرب هنوز هم می‌تواند با تولید قهوه خوب درآمد زیادی داشته باشد.
محمدنژاد می‌گوید: «به دلیل کافئین موجود در قهوه و نشاط و نیروبخشی‌ای که ایجاد می‌کند مغازه‌های قهوه‌فروشی درحال گسترش هستند. بیشتر مشتری‌های صبح قهوه‌فروشی‌ها کارگران و صاحبان مغازه‌ها هستند که با خوردن یک فنجان قهوه و گرفتن انرژی کار خود را شروع می‌کنند. در بین روز نیز افراد مختلف حتی خانم‌های خانه‌دار و افراد میانسال و بازنشسته نیز مشتری این نوع کاسبی هستند. بیشترین مشتری‌های شبانه هم تیپ جوان به‌ویژه جوانان ورزشکار هستند. چون قهوه‌فروشی‌ها به مکانی برای دورهمی‌های دوستانه تبدیل شده‌اند جوانان علاقه زیادی به قهوه‌سرا‌ها و کافی‌شاپ‌ها پیدا کرده‌اند. امروز در همین محله امیرالمؤمنین (ع) ۳۸ مغازه قهوه‌فروشی و کافی‌شاپ وجود دارد. با افزایش تعداد قهوه‌فروشی‌ها و کافی‌شاپ‌ها مشتری و درآمد ما خیلی کم شده است. در ۳ سال اخیر با توجه به تحریم‌ها و محدودیت ورود قهوه قیمت‌ها افزایش یافته است. اما از طرف دیگر، چون مشتری‌ها برای قهوه مرغوب پول خوبی می‌دهند و برخلاف دیگر اجناس قهوه را می‌توان با توجه به موقعیت مکانی و نوع قهوه با قیمت خوبی فروخت کافه‌دار مجرب و باسلیقه می‌تواند درآمد خوب و زیادی داشته باشد.

بهترین دستگاه قهوه‌ساز، صنعتی است

محمدنژاد می‌گوید: «دستگاه قهوه‌ساز یا اسپرسو در ۳ نوع صنعتی، نیمه‌صنعتی و خانگی وجود دارد. بهترین نوع دستگاه قهوه‌ساز دستگاه صنعتی است. با دستگاه صنعتی قهوه‌ساز می‌توان فشار و حتی حرارت مورد نیاز را برای عمل‌آوری انواع قهوه به وجود آورد. قهوه به دست آمده در این دستگاه بهترین کیفیت و طعم را دارد. اما به دلیل قیمت زیادی که این دستگاه دارد و همچنین نیاز به مهارت ویژه برای تنظیم فشار و حرارت، بیشتر کافه‌داران توانایی استفاده از قهوه‌ساز صنعتی را ندارند و بیشتر از دستگاه‌های قهوه‌ساز نیمه‌صنعتی یا قهوه ساز خانگی استفاده می‌کنند، البته با تهیه قهوه با این روش (نیمه صنعتی وخانگی) از مرغوبیت قهوه کاسته خواهدشد و قهوه به دست آمده طعم و مزه مطلوبی نخواهدداشت. دستگاه خانگی شاید کیفیت قهوه‌ساز صنعتی را نداشته باشد، اما برای مصرف درخانه مناسب است.

یک فنجان آرامش

ضرورت دستگاه آسیاب قهوه

این کافه‌دار می‌گوید: «دستگاه آسیاب قهوه یکی از وسایل ضروری در قهوه‌فروشی‌هاست. آسیاب در انواع صنعتی و خانگی وجود دارد. آسیاب صنعتی را می‌توان روی درجه بسیار ریز و درشت تنظیم کرد و بر همین منوال دانه‌های قهوه را آسیاب کرد. میزان درشتی و ریزی آن در نوع قهوه‌ای که در جریان آسیاب دانه‌های قهوه به دست می‌آید بسیار مؤثر است. دانه‌های ریز، مزه وطعم تلخ‌تری دارند و هر چه دانه‌ها درشت‌تر بشود از تلخی طعم قهوه کاسته می‌شود. برای تهیه قهوه فرانسه باید با تنظیم درجه آسیاب، دانه‌های قهوه را به میزان مورد نظر آسیاب کرد و اگر درشتی و ریزی پودر قهوه به میزان استاندارد و لازم نباشد طعم واقعی قهوه فرانسه به دست نمی‌آید. به دلیل کیفیت پایین قهوه وارد شده به ایران که به طور معمول همراه با ریگ زیادی است کارکرد مفید دستگاه آسیاب قهوه خیلی کمتر از میزان استاندارد جهانی است.

یک فنجان آرامش

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->