سرخط خبرها
یادمان شهدای دفاع مقدس، در دل محوری‌ترین مسجد محله  

آوازه رشادت و شجاعت در «فقیه سبزواری»

  • کد خبر: ۸۱۸۳
  • ۱۲ آبان ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
  • ۱
آوازه رشادت و شجاعت در «فقیه سبزواری»
سیرجانی - از در چوبی مسجد که وارد بخش مردانه بشوید، دیوار روبه‌رو توجه شما را به خود جلب می‌کند؛ طراحی مواج پرچم سه‌رنگ ایران که در دوسوی نشان ا... تمثال شهدا خودنمایی می‌کند. المان پلاکی که از بالای پرچم آویزان است، غرفه‌های سبز‌رنگ که با یادگاری‌های شهدای محله تزیین شده است، چفیه، کلاه، خودکار و گاه دفترچه‌ای با کاغذ‌های کاهی که نشانی از کهنگی دارد، همه آن چیزی است که در موزه یادمان‌های شهدای مسجد فقیه سبزواری جانمایی شده است، با یادگاری‌هایی از اولین شهید محله طلاب و ...
آغار به‌کار موزه یادمان‌های شهدای دفاع مقدس مسجد فقیه سبزواری، با شروع هفته دفاع مقدس کلید خورد و از همان ابتدا هم میزان استقبال زیاد بود.
اهالی، با گفته‌هایی که از زبان نمازگزاران شنیده بودند، استقبال خوبی از این برنامه داشتند. در ادامه تعاملات بیشتر شد، بسیج مدارس و بخش فرهنگی مجموعه‌های آموزشی پای کار آمدند و برنامه بازدید‌ها پر شد.

خانواده شهدا، کلیددار موزه
 با این حال، شاید خیلی‌ها هنوز ندانند موزه داخل مسجد، کلی مخاطب دارد. غلامرضا محمدزاده، از رزمندگان جنگ و از بنیان‌گذاران این مجموعه که بیشتر از هرکسی به زیروبم آن آشناست، درباره هدف راه‌اندازی این موزه می‌گوید: مسجد فقیه سبزواری از مساجد محوری و فعال محله به‌شمار می‌رود و به همین دلیل بسیجی‌های مسجد تصمیم گرفتند برای زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره شهدا، موزه‌ای از آثار و یادگار‌های برجامانده از شهدای محله راه‌اندازی کنند. از همین‌رو با شهرداری منطقه مکاتباتی انجام شد، شهردار وقت از طرح استقبال کرد و بخش فرهنگی هم همکاری‌های خوبی داشت.
 از بخش‌های سخت کار، جمع‌آوری وسایل و یادگار شهدا بود: ابتدا تصورمان این بود کار چندان سختی نباشد، چون هم دوستانی که پیش‌قدم راه اندازی بودند در محله سکونت داشتند و هم خانواده‌های شهدا قدیمی محله بودند و ما دلگرم به آشنایی و مراوده‌های قبلی بودیم، اما خانواده‌ها خیلی همراهی نکردند. البته حق هم دارند، از آنجا که در طول سال‌ها به مناسبت‌های مختلف، یادگاری‌های فرزند شهیدشان از سوی نهاد‌ها و ارگان‌های مختلف برده شده بود و متأسفانه برگشت امانتی در کار نبوده است، حساسیت به این موضوع زیاد بود. فکر کردیم تا برای آن چاره‌ای بیندیشیم و برای اعتماد‌سازی، تصمیم گرفتیم کلید غرفه‌ها را به خود خانواده شهدا بدهیم. این اجازه را هم به آن‌ها دادیم که با سلیقه خود یادگار شهیدشان را در غرفه بچینند. گفتیم هر زمان بخواهند، می‌توانند امانتشان را ببرند و این راه‌حل تا اندازه‌ای جواب داد.

اولین‌های محله
او ادامه می‌دهد: درطول این سال‌ها، یادمان‌های بسیاری از شهدای محله به موزه آورده شده و بعد از آن چند روزی و بنابه اختیاری که داشته‌اند آن را برده‌اند، اما هیچ وقت غرفه خالی نمانده است. در این میان خانواده‌هایی هم بوده‌اند که یادگار‌های شهیدشان را گذاشته‌اند. اهدایی خانواده شهید محدث که گفته می‌شود اولین شهید محله طلاب است و یادگاری‌های شهید محقق، پایه‌گذار بسیج محله، از این دست است. یادگار‌های شهید پروانه که بعد از ۱۰ سال مفقودی، فقط یک پلاک و چفیه از او برگشت، شاید برای ما خیلی به چشم نیاید، اما برای مادر و پدر وی خیلی ارزش دارد. یادم هست روزی که من جریان موزه را با پدر و مادر شهید پروانه در میان گذاشتم، پدر شهید گفت: «این چفیه را حتی برای چند روز هم به پسرم امانت ندادم، اما به موزه مسجد اهدا می‌کنم.»

هم‌رزمان، راویان موزه
اگر در موزه‌های تخصصی، کارشناسان، راوی و توضیح‌دهنده هستند، اینجا راویان جنگ و هم‌رزمان شهدا روایتگری می‌کنند. محمد‌زاده در این‌باره می‌گوید: معمولا در برنامه‌های مناسبتی و بازدیدها، از دوستانی که زمان جنگ هم‌رزم شهدا بودند، می‌خواستیم در مسجد حضور داشته باشند. هرکدام با هر شهیدی که هم‌رزم بود و خاطراتی از او داشت، روایت می‌کرد.
او دوباره تکرار می‌کند: زنده نگه‌داشتن نام و ادامه دادن راهی که جوانان دیروز محله و شهدای جنگ پیمودند، هدفی بود که بسیجی‌های پایگاه شهید محقق را در این مسیر مصمم کرد. وقتی منطقه بودم، درحالی که نشسته بودم و  حساب می‌کردم، دیدم حدود ۱۵۰ نفر از بچه‌های خط مقدم از محله طلاب هستند. بعد از جنگ، برای زنده نگه‌داشتن یاد و نامشان، از همین مسجد فقیه سبزواری کاروان راهیان‌نور مشهد را راه‌اندازی کردیم، اما چند سالی که گذشت با تهاجم فرهنگی‌ای که دشمن راه انداخت و ناآگاهی نسل امروز، تصمیم گرفتیم موزه یادمان‌های شهدا را ایجاد کنیم.

شجاعت‌ها از خاطرمان نرود
محمدزاده در پایان می‌گوید: هدفمان این است که نسل امروز وقتی به هر مناسبتی به درون مسجد پا می‌گذارد، با شنیدن بخشی از روایت‌های زندگی، شجاعت و نحوه شهادت شهدایی که روزی بچه‌های همین کوچه و محله بودند، راحت از کنار ارزش‌هایی که خون‌ها در راه اعتلای آن بر زمین ریخته شد، نگذرند. برای همین در برنامه سالانه ایام دفاع مقدس مسجد، از قدیمی‌های محله دعوت کردیم و خواستیم حتما همراه با فرزندان و نوه‌های خود بیایند؛ چراکه برای خنثی‌سازی تحرکات دشمنی که جبهه فرهنگی ما را نشانه گرفته، به آگاهی‌بخشی و روشنگری نسل جوان و نوجوان نیاز داریم.
گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
حمید
Germany
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۸/۱۵
0
3
با تشکر از شما بحث شجاعت شد خواستم یه نکته ای رو خدمت شما بزرگواران عرض کنم که شجاعت عقلی وابسته به نیمکره ی سمت چپ مغز انسانها هستش هرکی که نیمکره ی سمت چپ مغزش فعال تره شجاعت عقلیش هم بیشتره چون نیمکره ی سمت چپ مغز هرچی بزرگتر باشه اون آدم فرقی نمیکنه چه زن چه مردشجاعت عقلیش بیشتره از شما بزرگواران میخوام که این نظر و تو سایتتون نمایش بدید تا شاید کسایی که ازترسها و اضطرابای بیخودی رنج میبرن این نظر و بخونن و ریشه ی مشکلشون و بفهمن
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->