دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند آمریکا: حمله هوایی به سوریه کار ما نبود آمریکا: همکاری گازی پاکستان با ایران خطرناک است حمله پهپادی مقاومت عراق به اسرائیل
سرخط خبرها

هشدار آخرین یهودی افغانستان به اسرائیل: به آمریکا اعتماد نکنید

  • کد خبر: ۸۲۲۷۹
  • ۰۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
هشدار آخرین یهودی افغانستان به اسرائیل: به آمریکا اعتماد نکنید
آخرین یهودی افغانستان که اوایل ماه جاری میلادی این کشور را ترک گفت، به اسرائیل هشدار داده که نمی‌تواند به آمریکا اعتماد کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ به نوشته روزنامه تایمز آو اسرائیل، زبلون سیمینتوف ۶۲ ساله و متولد هرات، آخرین یهودی افغانستان که در پی تصرف کابل به دست طالبان در ۱۵ اوت سال جاری میلادی از این کشور گریخته به شبکه خبری Kan گفت، وقتی طالبان کابل را گرفت، چاره‌ای جز فرار از افغانستان نداشت.

وی که از طریق یک مترجم با این شبکه خبری صحبت می‌کرد، نگفت که در کدام کشور به سر می‌برد.

اخیرا گزارش شد که وی به شرط به همراه بردن تعدادی از همسایگانش، حاضر به ترک کابل شد و امکان خروج آنان از افغانستان به مقصد یک کشور همسایه را یک بازرگان یهودی فراهم کرد.

زبلون سیمینتوف ادامه داد: هر روز خطرناک بود. من از کنیسه برای چندین سال حفاظت می‌کردم و دیگر گزینه دیگری نداشتم.

در مورد سرنوشت کنیسه کابل، او معتقد است که طالبان این عبادتگاه را تخریب نخواهند کرد و ساختمان کنیسه باقی خواهد ماند.

سیمینتوف همچنین خروج بی نظم آمریکا از افغانستان را در اوت سال جاری میلادی پس از ۲۰ سال حضور در این کشور مورد انتقاد قرار داد و گفت که این اقدام باعث برگشتن طالبان در راس قدرت شده و هزاران خارجی و متحد افغان که تلاش می‌کردند تا افغانستان را ترک کنند، در این کشور مانده‌اند.

وی ادامه داد: به اسرائیل باید بگویم که به آمریکا تکیه نکنید. آمریکا و جامعه بین‌الملل خونریزی را به افغانستان آوردند. آنها صلح به این کشور نیاوردند و شهروندانش را در این شرایط تنها گذاشته‌اند.

سیمینتوف با وجود انتقادها همچنین گفت که تمایل دارد تا به آمریکا برود اگرچه این روند شامل بروکراسی و سختی‌های زیاد است.

یک تاجر به نام "موتی کاهانا" به سیمینتوف برای خروج از افغانستان کمک کرده بود، به شبکه خبری مذکور گفت، مقام‌های اسرائیلی تلاش کردند تا کمک کنند اما این اقدام، به سرعت صورت نگرفت.

سیمینتوف همچنین گفت که می‌خواهد به اسرائیل برود تا با دوستانش ملاقات کند و ادامه داد: اگر صلح در افغانستان برقرار شود، من به این کشور برمی‌گردم.

منبع: ایسنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->