آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

گرتا تورنبرگ با کدام خواهش؟

  • کد خبر: ۸۲۳۲۴
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۸
گرتا تورنبرگ با کدام خواهش؟
یکی از فعالان مشهور محیط زیست جهان بوریس جانسون را به باد تمسخر گرفت.

گروه جامعه | شهرآرانیوز؛ یک دختر شانزده ساله که دارد با تحکم و عصبانیت و کاملا روان و سلیس و بدون ترس رهبران جهان را خطاب قرار می‌دهد و حتی دستشان می‌اندازد! گرتا تورنبرگ نوجوانی است که حالا همه دنیا او را می‌شناسند و یک فعال سرشناس حوزه محیط زیست در دنیاست.

اینکه چرا تا این حد از او یک قهرمان ساخته اند، روشن است. دنیا به قهرمان‌هایی این چنینی احتیاج دارد؛ کسی که یکه وتن‌ها می‌تواند در بالاترین سطوح حاضر باشد و درباره مهم‌ترین مسئله این روز‌های جهان حرف می‌زند. دیروز هم او بوریس جانسون، نخست وزیر انگلیس، را به باد تمسخر گرفته و دستش انداخته است.

اما این همه موضوع نیست. واکنش‌ها به اظهارات گرتا متفاوت است. عده‌ای آن را ساختگی و احساساتی می‌نامند، اما گروهی دیگر رفتار‌ها و سخنان او را حاصل یک دغدغه واقعی و نگرانی از آینده می‌دانند. البته عده دیگری می‌گویند دغدغه‌های او غیرواقعی نیستند و باعث شده است خیلی از جوان‌ها و نوجوان‌های جهان از او به عنوان یک الگوی مطلوب دغدغه‌مند یاد کنند. هشدارهایش آن قدر تأثیرگذار بود که منجر به اعتصاب‌های گسترده دانش آموزان چندین کشور در روز‌های جمعه و حاضرنشدن آن‌ها در کلاس‌های درس، خبر اول رسانه‌ها شد.

او یکی از سخنرانی‌های مشهورش را در مجمع جهانی اقتصاد در داووس ایراد کرد؛ کلماتی که با ادبیات محتاطانه و دوپهلوی سیاست مداران زمین تا آسمان فرق می‌کرد: «خانه ما آتش گرفته است. من اینجا هستم تا بگویم خانه ما آتش گرفته است. من امید شما را نمی‌خواهم. نمی‌خواهم امیدوار باشید. می‌خواهم به وحشت بیفتید.».

اما چرا فقط او؟ آیا عده‌ای که ما نمی‌شناسیمشان از او حمایت می‌کنند؟ این احتمال ممکن است، اما هنوز نمی‌توان آن را تأیید کرد. این موضوع از این نظر مطرح می‌شود که خیلی از فعالان محیط زیست در دنیا وجود دارند که زندگی و سرمایه و وجودشان را وقف تحصن، اعتراض و هشدار به رهبران جهان کرده اند، اما به اندازه گرتا دیده نشده اند.

عده دیگری هم اعتقاد دارند که سخنرانی‌های تحریک آمیز در تولید چنین قهرمان‌هایی از بزرگ‌ترین مجامع اقتصادی و محیطی، که میلیاردر‌ها و منافع سرمایه داری پشت آن‌ها وجود دارد، نشئت گرفته است؛ سرمایه دارانی که علاقه دارند از این احساسات و بحران نهایت استفاده را بکنند و از دل این موضوع‌ها ساختار جدیدی را بیرون بکشند که درواقع ممکن است جهان را به مکان بدتری تبدیل کند.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->