۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) معاون دبیرکل حزب الله: از رویارویی با اسرائیل دست نخواهیم کشید
سرخط خبرها

واکنش قاطع ایران به گزاف گویی عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران

  • کد خبر: ۸۲۳۳۷
  • ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶
واکنش قاطع ایران به گزاف گویی عربستان درباره برنامه هسته‌ای ایران
وزیر امور خارجه عربستان در مراسم گرامیداشت «روز بین المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته ای» با اشاره به برنامه هسته‌ای ایران اظهارات بی‌اساسی را مطرح کرد که با واکنش تند و قاطع مقامات کشورمان روبرو شد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ درحاشیه برنامه سالانه نشست مقامات عالی رتبه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، گرامیداشت «روز بین المللی انهدام کامل سلاح‌های هسته ای» با حضور سران، وزرای امور خارجه و مقامات عالی رتبه کشور‌های عضو سازمان ملل متحد در مقر این سازمان در نیویورک برگزار شد.

در این نشست، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان سعودی، درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران گفت: ریاض از تلاش‌های بین المللی برای اطمینان یافتن از اینکه ایران به تسلیحات هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند، حمایت می‌کند. او در این باره بر مسئولیت جامعه بین المللی در زمینه آنچه «تخطی‌های هسته‌ای ایران» دانست، تأکید می‌کند.

وی افزود: عربستان به معاهده‌هایی که خواستار امحاء تسلیحات هسته‌ای هستند، توجه فراوان نشان می‌دهد. موضع عربستان سعودی مبتنی بر اصل حق کشور‌ها برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌ای است.

اما در پاسخ به اتهامات بی اساس وزیر خارجه عربستان سعودی درباره برنامه هسته‌ای ایران، رضا نجفی، سرپرست معاونت حقوقی و امور بین الملل وزارت امور خارجه که به نمایندگی از ایران در این نشست حضور داشت، ضمن رد این اتهامات بر لزوم انجام شفاف سازی فعالیت‌های هسته‌ای عربستان تحت نظر آژانس بین المللی انرژی هسته‌ای از طریق اجرای توافق نامه جامع پادمان هسته‌ای تأکید و درخواست کرد که د ر صورت اجرانشدن درخواست آژانس توسط عربستان، هرگونه همکاری بین المللی با این کشور متوقف شود.

نجفی با بیان اینکه ایران، حفظ، ذخیره سازی، توسعه، کاربرد و اشاعه سلاح‌های هسته‌ای را در سطح جهانی و منطقه‌ای قویا رد می‌کند، خواستار خلع سلاح هسته‌ای جهانی شد و گفت: از نظر ما، تحقق خلع سلاح هسته‌ای جهانی و رفع تهدید کاربرد این سلاح‌ها یک مسئولیت حقوقی، سیاسی و اخلاقی همه دولت‌ها به طور عام و قدرت‌های هسته‌ای به طور خاص است.

وی با بیان اینکه «همچنان شاهدیم قدرت‌های هسته‌ای و برخی از متحدان آن‌ها بر بازدارندگی هسته‌ای تکیه می‌کنند»، برنامه‌های آن‌ها برای مدرن سازی و تقویت زرادخانه‌های هسته‌ای شان را نقض آشکار روح و مفاد معاهده منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای عنوان کرد. نماینده جمهوری اسلامی ایران در این نشست، رد مذاکره برای خلع سلاح هسته‌ای را نیز مغایر تعهد صریح آن‌ها طبق ماده ۶ معاهده مزبور دانست و آمریکا را مسئول بن بست مذاکرات مربوطه اعلام کرد و افزود: ما از آمریکا و سایر قدرت‌های هسته‌ای می‌خواهیم به تعهدات بین المللی خود احترام بگذارند و در اسرع وقت به این تعهدات جامه عمل بپوشانند.

نجفی همچنین در بخش دیگری از سخنانش گفت: نخستین اولویت کنفرانس بازنگری آتی این معاهده باید اتخاذ تصمیم عینی در مورد خلع سلاح هسته‌ای باشد و در این راستا، ما از موضع گروه عدم تعهد برای آغاز مذاکرات یک کنوانسیون جامع در خصوص سلاح‌های هسته‌ای حمایت می‌کنیم. نجفی تصریح کرد ایران بر اهمیت اجرای قطعنامه سال ۱۹۹۵ کنفرانس بازنگری درخصوص خاورمیانه تأکید کرده و سلاح‌های هسته‌ای رژیم صهیونیستی را تهدیدی برای صلح و امنیت خاورمیانه و ورای آن می‌داند که مانع از تحقق «خاورمیانه عاری از سلاح‌های هسته ای» است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->