آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) عاملان تیراندازی در اتوبان همت دستگیر شدند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب کلوپ بازی‌های تصویری متخلف در مشهد دستگیری زورگیران دهه هشتادی قمه کش (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کشف ۷۳ قطعه سکه تاریخی دوره اشکانیان از مسافر قطار (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) مشاهده پلنگ در حاشیه محدوده آب چمن روستای مشهد میانگین سن مادران و پدران ایرانی در تولد اولین فرزند چقدر است؟ سردار رادان: اصراری به انتقال خودرو‌های توقیفی با جرثقیل نداریم سارق ۴۶ کامپیوتر خودرو در مشهد به دام افتاد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بازنشستگان تامین اجتماعی همچنان منتظر تعیین تکلیف افزایش حقوق خود هستند (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۱۱ واحد صنفی به‌دلیل فروش مواد مخدر و قرص‌های غیرمجاز در مشهد  آدمکشی جوان ۱۸ ساله به خاطر غرور جوانی در مشهد + عکس آنچه اخلاق عمومی را کارآمدتر می‌کند
سرخط خبرها

توفان «شاهین» و درس هایی که به ما داد

  • کد خبر: ۸۲۸۱۰
  • ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۸
توفان «شاهین» و درس هایی که به ما داد
یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که خطر توفان شاهین تهدیدشان می‌کرد؛ کپرنشینان چابهاری بودند. آمار‌ها می‌گویند بیش از ۵۰ هزار کپرنشین در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند، ولی این همه مشکل نیست. سیم‌های برق غیراستاندارد طوری در آن نواحی رها شده اند که می‌تواند باعث برق گرفتگی شود.

به گزارش شهرآرانیوز؛ توفان شاهین اگر از هند با همین سرعت می‌رسید به سواحل مکران و استان سیستان وبلوچستان و به ویژه شهر چابهار احتمالا شاهد فجایع زیادی می‌بودیم. توفان حاره‌ای شاهین که خیلی از کشور‌ها را به وحشت انداخته و رسانه‌ها مدام حرکتش را رصد می‌کنند. بدتر اینکه این توفان قرار بود به یکی از محروم‌ترین استان‌های کشور برسد. می‌توانست با امواجی که ارتفاعشان به ۳ تا ۶ متر می‌رسیدند باعث غرق شدن شناور‌های تجاری و صیادی یا آسیب دیدن شناور‌های مستقر در بنادر صیادی و تأسیسات ساحلی و فراساحلی شود. می‌توانست باعث از بین رفتن قفس‌های پرورش ماهی و تور‌های صیادی و وقوع سیلاب ساحلی و بالا آمدن سطح آب در مجاورت سواحل شود.

بعد از اینکه ۲ روز پیش مدیرکل ایمنی و حفاظت دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: براساس آخرین ارزیابی‌های انجام شده توفان سواحل مکران به سمت عمان خواهد رفت، از این به بعد برای ایران خطری نخواهد داشت، اما تا از بین رفتن کامل آن در حالت آماده باش هستیم. از طرف دیگر این هشدار‌ها نشان داد که سطح آمادگی مدیریت بحران استان در چه وضعیتی است، اما مهم‌تر خبر‌هایی منتشر می‌شد که نشان می‌داد مردم آن نواحی خیلی هم این موضوع را جدی نگرفته بودند.

غرق شدن یک لنج و سرنشینانش در چابهار با وجود همه اخطار‌هایی که داده شد یک خودکشی محض بود و همچنان از سرنوشت سرنشینانش خبری نیست. با اینکه شر شاهین حالا از سر ما کم شده، ولی در چندروز گذشته توانسته به آن اندازه‌ای که حضور داشته خسارت به بار بیاورد و باعث تلفات زیادی شود. یکی از فعالان رسانه‌ای چابهار خبر داده بود؛ شب جمعه به دلیل بارش‌های مداوم ۶ ملوان مفقود شدند و برخی از روستاییان دام‌های خود را از دست داده اندو بدتر اینکه عده‌ای از مردم به ساحل رفته اند تا توفان را تماشا کنند!

اما یکی از مهم‌ترین گروه‌هایی که خطر توفان تهدیدشان می‌کرد؛ کپرنشینان چابهاری بودند. آمار‌ها می‌گویند بیش از ۵۰ هزار کپرنشین در حاشیه این شهر زندگی می‌کنند، ولی این همه مشکل نیست. سیم‌های برق غیراستاندارد طوری در آن نواحی رها شده اند که می‌تواند باعث برق گرفتگی شود. در همین یکی دو ماه گذشته ۲ نفر در «پسابندر» و «چابهار» به علت برق گرفتگی جان خود را از دست دادند.

توفان شاهین توانست خودی نشان بدهد و راهش را به سمت عمان کج کند، اما با یک حساب سرانگشتی از آنچه در این چندروز رخ داد، ناهماهنگی مردم و مسئولان در مواقع بحرانی را بیشتر از هر وقت دیگری آشکار کرد. رخدادی که اگر رو در رو ¸برای مدت طولانی با آن سرشاخ می‌شدیم می‌توانست به یک فاجعه بزرگ‌تر تبدیل شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->