رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نمایندگان آمریکا با طالبان دیدار کردند | زلمی خلیلزاد غایب دیدار دوحه

  • کد خبر: ۸۳۲۷۷
  • ۱۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
نمایندگان آمریکا با طالبان دیدار کردند | زلمی خلیلزاد غایب دیدار دوحه
خبرگزاری رویترز به نقل از دو مقام ارشد امریکایی گزارش کرده است که یک هیأت آمریکایی نخستین بار پس از خروج آمریکا و سقوط افغانستان با نمایندگان ارشد طالبان در دوحه، پایتخت قطر دیدار می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ این دیدار که اولین ملاقات رودررو در سطح بالا از زمان خروج نیرو‌های امریکایی از افغانستان و تصرف این کشور توسط طالبان است، قرار است امروز و فردا (شنبه و یک‌شنبه) در دوحه انجام شود.

مقام‌هایی که نامی از آن‌ها برده نشده به رویترز گفته‌اند که «تام وست»، معاون نماینده‌ وزارت خارجه و «سارا چارلز»، مقام ارشد بشردوستانه اداره توسعه‌ای آمریکا (USAID) در ترکیب هیأت امریکایی حضور دارند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان که نزدیک به دو سال مذاکرات با طالبان را رهبری کرد، در این دیدار حضور نخواهد داشت.

از طرف طالبان نیز شماری از اعضای کابینه در دیدار حضور خواهند داشت. امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی طالبان روز گذشته در رأس هیأتی از طالبان عازم دوحه شد.

طبق گزارش رویترز، هیأت امریکایی طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا از خروج ایمن شهروندان امریکایی و دیگران از افغانستان اطمینان دهند و مارک فرریش، شهروند ربوده‌شده‌ی امریکایی نیز آزاد شود.

رویترز در ادامه نوشته است که اولویت دیگر این است که در این دیدار تأکید خواهد شد تا طالبان به تعهدات‌شان پایبند بمانند و اجازه ندهند که افغانستان دوباره به لانه‌ی امن القاعده و یا دیگر افراط‌گرایان تبدیل شود.

رویترز گفته است که هیأت امریکایی همچنین از طالبان خواهد خواست تا دسترسی به کمک‌های بشردوستانه را تسهیل کند؛ زیرا افغانستان با چشم‌انداز «واقعا شدید» مواجه است و احتمال دارد نتواند از «رکود اقتصادی» جلوگیری کند.

یکی از مقام‌های ارشد دولت امریکا به رویترز گفته است که این جلسه در مورد به رسمیت شناختن و یا دادن مشروعیت به طالبان نیست، بلکه هر گونه مشروعیتی باید از طریق اقدامات خود طالبان به‌دست آید.

این مقام تأکید کرده است: «این ملاقات در ادامه‌ی تعاملات عملگرا با طالبان است که بر موضوعات مربوط به منافع حیاتی ملی امریکا تأکید کرده‌ایم.»

در گزارش رویترز آمده است که هیأت امریکایی طالبان را تحت فشار قرار خواهد داد تا به حقوق همه افغان‌ها، از جمله زنان و دختران احترام بگذارند و یک دولت فراگیر با حمایت گسترده تشکیل دهند.

منبع: اطلاعات روز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->