تامین کامل امنیت آزمون سراسری ۱۴۰۳ در مشهد | گزارشی از تقلب ارائه نشده است کشف بیش از ۷ تن برنج تقلبی در مشهد (۶ اردیبهشت) ایجاد ۳۰۰ هزار طرح اشتغالزایی در سال ۱۴۰۳ | سقف تسهیلات اشتغال امسال افزایشی ندارد تعرض به زنان عزادار به بهانه شرکت در مراسم ترحیم نوشیدنی‌های مفید برای میان وعده کودکان چیست؟ قانون مهریه چند سالی است که معطل مانده است بی‌خوابی نشانه چه بیماری‌هایی است؟ تاخیر در پرداخت الکترونیکی بیمه‌های تکمیلی + ویدئو با جوراب خوابیدن خوب است یا بد؟ تداوم وزش باد و بارش باران در کشور (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته نهایی می‌شود یا فراموش؟ سبزی مقوی برای رشد انفجاری مو‌ها | اسفناج منبع سرشار از فولیک اسید است آغاز نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ | رقابت داوطلبان گروه‌های ریاضی و انسانی در نخستین روز (۶ اردیبهشت ۱۴۰۳) لزوم برنامه‌ریزی‌های کلان در شناسایی زودهنگام کودکان مبتلا به اختلالات تکاملی کلاهبرداری‌های آنلاین | وب‌سایت‌هایی که بازدید می‌کنید چقدر ایمن هستند؟ از چند سالگی پیر محسوب می‌شویم؟ شلیک دلخراش مرد فراری به همسرش استطاعت ٩٨درصد زائران حج تمتع امسال مشخص شد کشف جسد دانشجوی دندان‌پزشکی بعد از یک هفته| دو مظنون بازداشت شدند یک کشته و ۶ مجروح بر اثر طوفان زاهدان(۵ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

ماجرای طاعون در استان البرز چیست؟

  • کد خبر: ۸۳۵۰۸
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۷
ماجرای طاعون در استان البرز چیست؟
شیوع طاعون در استان البرز تأیید شد؛ این خبری بود که از بعدازظهر هفدهم مهر با سرعت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد.

شهرآرانیوز - شیوع طاعون روزگاری که کرونا جنبه‌های زیادی از زندگی ما را تحت تأثیر قرار داده است، باعث ترس و نگرانی زیادی در بین مردم شد. آن قدر که در توییتر خیلی‌ها با هشتگ طاعون به نقل قول این خبر پرداختند و سعی داشتند همین ابتدای کار با جملات کوتاه و هشداردهنده به دیگران بگویند: «طاعون اومده، مراقب باشید.» واکنشی که البته چندان پیش بینی شدنی هم نبود.

۲ سال است که داریم با بیماری همه گیری به اسم کووید ۱۹ دست وپنجه نرم می‌کنیم، مزه ناخوشایند قرنطینه را چشیده ایم، عزیزان زیادی را از دست داده ایم و بسیاری از آداب و عادات روزمره و ساده‌ای که تصورش را نمی‌کردیم، تغییر کرد یا محدود و سلب شد. نتیجه همه این تغییرات هم این شد که ما دیگر آن آدم‌های سابق نیستیم و تجربه زیست کنار کرونا که به اشکال مختلف به ما آسیب زد از ما آدم‌های حساس‌تر و وسواسی تری ساخته است.

به هر حال، با گذشت مدتی اصل خبر و کامل آن در دسترس قرار گرفت تا کمی از این بار اضطراب کاسته شود: «شیوع طاعون نشخوارکنندگان در استان البرز تأیید شد.» بیماری‌ای که در توصیف آن آمده، بسیار واگیردار است، میان گوسفند و بز رایج است، از دام اهلی به حیوانات وحشی سرایت و در مکان‌هایی مشاهده می‌شود که دام‌های اهلی در تماس با حیوانات وحشی هستند یا از آبشخور‌های مشترک استفاده می‌کنند.

فردین حکیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست البرز، درباره این خبر گفته است: «در روز‌های اخیر، محیط بانان منطقه شکار ممنوع طالقان در حین گشت و کنترل و سرکشی زیستگاه‌های حیات وحش، تعدادی لاشه مربوط به گونه کل و بز را مشاهده کرده اند و نتایج حاصل از بررسی ها، حکایت از تلفات حیات وحش در اثر شیوع دوباره بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک داشت.»

حکیمی این نکته را هم گفت که این بیماری ویروسی خاصیت واگیری بالایی دارد، اما مختص گونه‌های نشخوارکنندگان کوچک است. غلامرضاتوکلی، مدیرکل دامپزشکی البرز هم به این نکته اشاره کرد که طاعون نشخوارکنندگان کوچک برای انسان خطری ندارد و مردم نگران شیوع این بیماری در استان البرز نباشند.

با این حال، از آنجایی که طبق صحبت‌های توکلی، درمانی برای این بیماری وجود ندارد، انتظار می‌رود هرچه زودتر اقدامات حفاظتی لازم انجام شود که شامل واکسیناسیون، ضدعفونی آبشخور‌های دام‌ها و تخلیه مراتع کانون‌های آلوده از وجود دام است تا تلفات کمتر شود. ضمن اینکه نباید فراموش کنیم از سال‌ها پیش، احترام به طبیعت و آلوده نکردن آب و زمین، نکته‌ای بود که برای ریشه کن کردن طاعون اساسی شمرده می‌شد و مگر غیر این است که زندگی موجودات زنده روی کره زمین به یکدیگر وابسته و از هم متأثر است؟

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->