خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان الشرق: ایران و سودان به صورت متقابل سفیر تعیین کردند امیرعبداللهیان در راه عشق‌آباد (۸ فروردین ۱۴۰۳) اذعان صهیونیست‌ها به ناکامی درترور رهبران حماس و نجات اسرا حزب‌الله طی یک روز ۵ بار پایگاه‌های رژیم صهیونیستی را هدف قرار داد مزایده ملک ۶۵ هزار متر مربعی امیرمنصور آریا به دلیل معوقات مالیاتی رئیس‌جمهور در دیدار با اسماعیل هنیه: شکست‌های طوفان‌الاقصی برای رژیم صهیونیستی جبران‌پذیر نیست رئیس‌جمهور: تصادفات جاده‌ای نگران‌کننده و نقطه مقابل نشاط اجتماعی است سخنگوی دولت: ضوابط اجرایی حقوق و دستمزد جدید به تصویب دولت رسید | افزایش جریمه رانندگی تصویب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) حمله انتحاری به مهندسان چینی در پاکستان اسکان بیش از ۴۰ هزار زائر نوروزی در بوستان غدیر مشهد (۸ فروردین ۱۴۰۳) مراسم وداع با پیکر شهید حاج ابوالفضل لطیف زاده در مشهد (۸ فروردین۱۴۰۳) + ویدئو صندوق بین‌المللی پول ۸۸۰میلیون دلار وام به اوکراین داد | زلنسکی: خرجِ مبارزه با تهاجم روسیه می‌شود حمله هوایی رژیم صهیونیستی به لبنان (۸ فروردین ۱۴۰۳) فرانسه و ترکیه همکاری نظامی با اسرائیل را تکذیب کردند
سرخط خبرها

نگاهی به حاشیه‌های یک واژه برجامی در صحبت های اخیر محمدجواد ظریف

  • کد خبر: ۸۳۵۱۶
  • ۱۹ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۲
نگاهی به حاشیه‌های یک واژه برجامی در صحبت های اخیر محمدجواد ظریف
سخنان اخیر محمدجواد ظریف، وزیر سابق امور خارجه کشورمان درباره اشتباهی که در تنظیم متن برجام صورت گرفته، با واکنش‌های بسیاری همراه شده است و هرکدام از جناح‌های سیاسی و رسانه هایشان به نحوی با این موضوع برخورد کرده اند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ چندشب پیش محمدجواد ظریف در کلاب هاوس گفت: «من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مسئله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود.

در لحظات آخری که ضمائم برجام درحال مذاکره بود، نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را برمی داریم و لغو می‌کنیم، اما تصمیمات اتحادیه اروپا را که شامل چیز‌های دیگر است، تازمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم.

اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و درباره اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود، سه یا چهار بار کلمه suspend در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد، در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود.» این سخنان با واکنش گسترده‌ای همراه شد و هرکدام از جناح‌های سیاسی از جهتی به آن پرداختند.

باید از ظریف عبرت بگیریم

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی با اشاره به سخنان اخیر ظریف، گفت: این یک تجربه تاریخی است که باید از آن برای مراحل بعدی عبرت گرفت و حداکثر استفاده را انجام داد.

علاءالدین بروجردی به «فارس» گفت: زمانی که طرف مقابل جلو شما ده‌ها صفحه مطلب می‌گذارد و کار این تیم را تا ساعت دوازده یا یک و دو بامداد می‌کشاند، خسته می‌شوند و امکان مطالعه دقیق برایشان وجود ندارد و خیلی چیز‌ها از دست در می‌رود، مثل همین کلمه suspend که ایشان در مجلس هم گفته بودند که وجود ندارد، اما بعد اعلام می‌کنند که چندمورد وجود داشته که به من اعلام نکرده بودند.

وی علت وقوع این غفلت‌ها را محدودکردن زمان و از یک طرف حجم عظیم مطالب دانست و گفت: همچنین اطلاع آن‌ها از اینکه ما تعداد محدودی را برای این مسائل سیاسی و بین المللی آورده ایم سبب این اتفاقات می‌شود.

لغو یا تعلیق تحریم برای ظریف اهمیتی نداشت

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه برای تیم مذاکره کننده زیاد مهم نبود که در برجام بحث تعلیق یا رفع و توقف تحریم‌ها آمده است، گفت: دولت روحانی به دنبال معامله بر سر مسائل موشکی بود.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنوری در گفتگو با «مهر» گفت: سخنانی که ظریف مطرح کرده، درحقیقت افشاکننده فاجعه‌ای خسارت بار و مخرب است که در دولت تدبیر و امید و با اراده روحانی، ظریف و تیم مذاکره کننده اتفاق افتاد.

وی بیان کرد: درواقع آن فاجعه این بود که در دولت روحانی اراده، هدف گذاری و تصمیم بر این بود که مذاکره انجام و برجام به هر قیمتی پذیرفته شود. برای آنان مهم نبود که در متن مذاکرات چه آمده است بلکه هدفشان آن بود که مذاکره انجام شود، برجام اتفاق بیفتد و رابطه با غرب و آمریکا به هر قیمتی که ملت بپردازند، برقرار شود.

ذوالنوری افزود: تیم مذاکره کننده حتی در حاشیه برجام به دنبال آن بودند که بحث موشکی را هم واگذار کنند و قراردادی ببندند که مطابق با آن، ایران حق داشتن توان نظامی و موشکی را هم نداشته باشد. زمانی که آنان درحال گفتگو بر سر مسائل موشکی نظام بودند، دلسوزان نظام فریاد زدند که این کار نباید انجام شود، اما مذاکره کنندگان و دولت این موضوع را کتمان می‌کردند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: در شرایطی تیم مذاکره کننده درباره بحث موشکی هم گفتگو می‌کردند که ما رسما به دنیا اعلام کردیم که موشک‌های ما حول و حوش ۲هزار کیلومتر برد دارند.

دفاع از ظریف

از سویی خبرگزاری «خبرآنلاین» که همواره حامی وزیر سابق خارجه بوده، با انتشار مطلبی در دفاع از اظهارات ظریف نوشته است: «چنان که از صورت دقیق اظهارات ظریف پیداست و در پایان نیز به صراحت آن را به زبان آورده است، او این اظهارات را درحقیقت برای اثبات اینکه متن برجام را کامل و دقیق خوانده، به زبان آورده است. عجیب اینکه همین اظهارات را با تحریف آشکار، چنان بازنمایی کرده و مدعی شده اند که ظریف اعتراف کرده برجام را نخوانده است.

همچنین روشن است که آنچه ظریف درباره کلمه تعلیق به زبان آورده، نه درباره متن برجام و تحریم‌های هسته ای، که درباره یکی از ضمایم برجام و تصمیمات سیاسی اتحادیه اروپا بوده است. کلمه تعلیق صرفا ضمیمه شماره پنج برجام، چهار بار به کار رفته و چنان که خود ظریف به شکل روشنی توضیح داده، اما مخالفان عامدانه آن را منعکس نمی‌کنند، استفاده از این کلمه صرفا ناظر به تصمیمات سیاسی اتحادیه اروپا بوده است.

این یعنی عبارت مورد نظر برخلاف آنچه ادعا شده ارتباطی با تحریم‌های هسته‌ای آمریکا و اروپا نداشته و استفاده از آن به این معنا نیست که در برجام ایران نه بر سر لغو که بر سر تعلیق تحریم‌ها توافق کرده است.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->