۴۰ درصد مراجعه کنندگان به داروخانه‌های مشهد غیربومی هستند تصادف مرگبار پژو پارس و سوناتا در جاده‌های سمنان (۹ فروردین ۱۴۰۳) ویدئو| جزئیات پرونده زمین خواری به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان در آستارا واژگونی پراید در جاده نیشابور به سبزوار ۴ کشته و مصدوم برجای گذاشت (۹ فروردین ۱۴۰۳) ممنوعیت ترافیکی شب‌های قدر سال ۱۴۰۳ در مشهد اعلام شد ظرفیت قطار‌های منتهی به مشهد در شب‌های قدر افزایش می‌یابد؟ (۹ فروردین ۱۴۰۳) کاهش ۸ درصدی تردد خودرو‌ها در ورودی‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) اولین واکنش فرزند آیت الله علم الهدی به شایعه مشارکت در یک هلدینگ گردشگری مه گرفتگی و غبار محلی در جاده‌های خراسان رضوی (۹ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری قاچاقچی حرفه‌ای در تهران| ۲۲ کیلوگرم شیشه کشف شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار چاه فاضلاب جان مرد اردبیلی را گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) بازرسی از ۳۴۷ داروخانه‌ در سطح شهر مشهد| با افراد متخلف برخورد می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) جمع‌آوری مواد غذایی فاسد و پلمب مراکز توزیع مواد غذایی در قوچان (۸ فروردین ۱۴۰۳) کشف اموال مسروقه ۱۰ میلیاردی در شیروان| سارق دستگیر شد (۸ فروردین ۱۴۰۳) دستگیری سارقان سیم و کابل برق در میانه (۸ فروردین ۱۴۰۳) یک کشته و ۲ زخمی در تصادف ۲ موتور سیکلت با پاترول در جاده بابل (۸ فروردین ۱۴۰۳) انفجار هولناک مسجد موسی بن جعفر تبریز + ویدئو افزایش مبلغ وام خرید و ودیعه مسکن نخبگان
سرخط خبرها

لخته شدن خون چه خطراتی دارد؟ + انواع لخته خونی

  • کد خبر: ۸۳۶۸۵
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۳
لخته شدن خون چه خطراتی دارد؟ + انواع لخته خونی
لخته شدن خون عارضه‌ای است که در مواقع آسیب ­دیدگی در رگ‌های خونی رخ می‌­دهد و اگر برطرف نشود، می‌تواند تهدیدی جدی و خطرناک برای سلامتی باشد.

به گزارش شهرآرانیوز، تنها در آمریکا در هر ۶ دقیقه یک بیمار در اثر ایجاد لخته‌های خونی جان خود را از دست می‌دهد. در حالی که این عارضه افراد در هر سنی را درگیر می‌کند، اما با مراقبت بیشتر می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

خطر لخته شدن عروق عمقی معمولا در اندام‌های پایینی مانند پاها، ران‌ها یا ناحیه لگن و حتی بازو‌ها بیشتر اتفاق می‌افتاد که با افزایش سن این خطر بیشتر می‌شود. خطر این لخته‌های خونی زمانی احساس می‌شود که این لخته‌ها از جریان خون جدا شده؛ و همراه آن به ریه‌ها برسد که ممکن است باعث آمبولی ریوی شود که موجب انسداد شریان‌ها در ریه‌ها می‌شود.

لخته‌های خونی عمیق و آمبولی ریه به عنوان «ترومبوآمبولی وریدی» شناخته می‌شوند که می‌تواند سبب بروز بیماری‌های جدی، ناتوانی و حتی مرگ شود.

طبق گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا، سالانه بیش از ۱۰۰ هزار نفر در آمریکا بر اثر لخته‌های خونی جان خود را از دست می‌دهند. عارضه «ترومبوآمبولی وریدی» سالانه بیش از ۹۰۰ هزار آمریکایی را درگیری می‌کند.

کدام افراد بیشتر در معرض لخته‌های خونی قرار دارند؟

افراد چاق، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی،  قلبی و عروقی و بیماری‌های التهابی روده، مبتلایان به سرطان‌های عودکننده یا افرادی که از دارو‌های بر پایه استروژن مصرف می‌کنند بیش از دیگران در معرض ابتلا به لخته‌های خونی هستند.

علاوه بر این، بستری شدن در بیمارستان، عمل‌های جراحی،  بارداری، تروما، سیگار کشیدن، سابقه خانوادگی بروز این عارضه، بی تحرکی و ثابت نشستن به مدت طولانی از دیگر عوامل پرخطر بروز لخته‌های خونی است.

متخصصان بر این باورند که افراد باید نسبت به علائم لخته خون بعد از رانندگی‌ها و سفر‌های هوایی طولانی مدت یا حتی در حین سفر مراقب باشند. آن‌ها همچنین نسبت به ابتلا به کرونا و بروز لخته‌های خونی که به دنبال التهاب شدید در بدن بروز می‌کند، هشدار داده اند. از علائم لخته‌های خونی عمقی می‌توان به درد یا حساسیت به لمس ناشی از آسیب، تورم پا و بازو،  پوست متورم شده یا دردناکی که در لمس گرم است. قرمزی پوست همراه با تورم و درد هم از دیگر علائم بروز این عارضه اشاره کرد که باید نسبت به آن حساس باشید.

لخته خون می­‌تواند در هر یک از عروق خونی بدن شما ایجاد شود. اگر لخته تجزیه شده و در جریان خون قرار گیرد، می‌تواند به ریه، قلب، مغز یا مناطق دیگر وارد شود. جابه‌جایی لخته خون می­‌تواند منجر به عوارض جدی شود. زیرا جریان خون به اندام­‌های مهم را مختل می­‌کند. این وضعیت می­‌تواند به حمله قلبی و سکته مغزی منجر شود.

انواع لخته خونی

سیستم گردش خون شما از مجموعه‌ای از رگ‌ها، تشکیل شده است. این رگ‌ها به دو نوع سیاهرگ و سرخرگ تقسیم می‌شوند. وظیفه آن‌ها انتقال خون در داخل بدن است. لخته‌های خونی در داخل سیاهرگ‌ها و سرخرگ‌ها شکل می‌گیرند.

هنگامی که لخته خونی داخل سرخرگ ایجاد می‌شود، با عنوان لخته سرخرگی از آن یاد می‌شود. این نوع لخته سریعاً علایم خود را بروز می‌دهد، و نیازمند درمان اورژانسی است. علایم لخته خونی سرخرگی عبارت‌اند از درد شدید، فلج شدن بخش‌هایی از بدن، یا هردو. این عارضه می‌تواند زمینه‌ساز حمله قلبی یا سکته نیز شود.

لخته خونی که در سیاهرگ ایجاد گردد، با اسم لخته سیاهرگی نام‌گذاری می‌شود. این نوع لخته‌ها، به تدریج در گذر زمان ایجاد می‌شوند، اما همچنان تهدیدی نسبت به حیات افراد محسوب می‌شوند. جدی‌ترین نوع از لخته سیاهرگی، با اسم ترومبوز وریدی عمیق شناخته می‌شود.

منبع: علاج‌نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->