پیدا شدن گوشت الاغ در یکی از هتل‌های اطراف حرم مطهر رضوی برنامه افزایش ظرفیت تولید روزانه پارس در سال جدید بیش از ۹۰ تن تخم مرغ غیر بهداشتی در شهرستان مشهد کشف و توقیف شد کم فروشی یک نانوایی در مشهد را به پلمب کشاند (۹ فروردین۱۴۰۳) جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد
سرخط خبرها

با انواع جعبه دنده‌های اتوماتیک آشنا شوید

  • کد خبر: ۸۳۹۱۷
  • ۲۱ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۲۴
با انواع جعبه دنده‌های اتوماتیک آشنا شوید
جعبه دنده‌های اتوماتیک، رانندگی در ترافیک شهری را بسیار آسان کرده و دارای انواع مختلفی است که هر شرکت بنابر نیاز از جعبه دنده‌های مختلف در محصولات خود استفاده می‌کند.

به گزارش شهرآرانیوز، پس از ساخت جعبه دنده‌های اتوماتیک سیستم‌های نوینی مانند تیپ ترونیک، شیفت ترونیک و ... به آن اضافه شد که هر کدام دارای مکانیزمی خاص هستند.

۱- مکانیزم پیوسته (CVT)
مکانیزم پیوسته حالتی است که زیاد رایج نیست و چرخ دنده‌هایی که وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارند به صورت مخروط‌های متداخل بر روی همدیگر قرار می‌گیرند و نمی‌توان گفت که گیربکس در چه دنده‌ای است.

۲-مکانیزم مرحله‌ای (سکوئنشال)

نوع دوم گیربکس ها، آن دسته‌ای هستند که سرعتشان به صورت مرحله‌ای عوض می‌شود به همین دلیل به آن‌ها "سکوئنشال" می‌گویند.

گیربکس‌های معمولی برای کسانی که بخواهند سریع دنده عوض کنند ایجاد مشکل می‌کند و نیاز است که حرکت زیادی به اهرم دنده بدهند به همین دلیل مکانیزم تمام سکوئنشال راه حلی بود که اولین بار در مسابقات اتومبیل رانی مورد استقبال قرارگرفت. در ضمن به دلیل جای کم کابین راننده F۱ فشردن یک یا دو دکمه، کاری راحت‌تر از جابجا کردن یک اهرم بود.

در این دنده‌ها برای تعویض سرعت، کافی است دکمه (+) را فشار دهید تا دنده یک سرعت (یک دنده) بالا برود و با فشردن (-) دنده یک سرعت پایین می‌آید (یعنی سنگین می‌شود).

چند سالی است که این مکانیزم جالب وارد دنیای اتومبیل‌های تجاری شده و پورشه اولین بار آن را بر روی مدل ۹۱۱ نصب کرد و نام تجاری آن را  Tiptronic نامید. به دنبال این کمپانی، شرکت‌های دیگر، چون ب ام و و کرایسلر با سیستم‌های مشابه و  با نام‌های Shiftronic و Geartronic به میدان آمدند.  

تیپ ترونیک یک نوع مجرد از گیربکس اتوماتیک توسعه یافته توسط  پورشه است و تنها بر روی خودرو‌های این شرکت و شرکت‌های دارای مجوز استفاده می‌شود. یک گیربکس تیپ ترونیک می‌تواند مانند سایر گیربکس‌های اتوماتیک رایج عمل کند و طر احی آن مانند دیگر گیربکس‌های اتوماتیک است و مانند آن‌ها از مبدل گشتاور و مجموعه‌های خورشیدی استفاده می‌کند، اما این سیستم همچنین به راننده اجازه می‌دهد که به شیوه تعویض دنده‌ها تسلط داشته باشد.

منبع: خودروکار

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->