کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی ۱۶۵۰ عملیات حزب‌الله لبنان علیه اسرائیل طی ۲۰۰ روز بایدن لایحه کمک به اوکراین و رژیم صهیونیستی را امضا کرد القسام: زمان برای آزادی اسرای صهیونیست رو به پایان است + فیلم روسیه: ۲۹۹ پهپاد اوکراینی منهدم شد پوتین: تروریسم همچنان بزرگترین خطر قرن بیست و یکم است حماس: آمریکا شریک جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها است | بایدن هزینه آن را در انتخابات خواهد داد توماج صالحی به اعدام محکوم شد وزیر جنگ رژیم صهیونیستی: نبرد آتی در جبهه شمال تعیین کننده است خودداری سفارت ایران در فرانسه از پیگرد قضایی فرد مهاجم پادشاه عربستان راهی بیمارستان شد پیروزی ترامپ و بایدن در انتخابات مقدماتی پنسیلوانیا
سرخط خبرها

نگاهی به سفر «انریکه مورا» به تهران و احتمال از سرگیری مذاکرات وین

  • کد خبر: ۸۳۹۴۷
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
نگاهی به سفر «انریکه مورا» به تهران و احتمال از سرگیری مذاکرات وین
معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان، در صفحه توئیتر خود، از سفر مسئول دبیرکل سیاسی و معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران خبر داد. تحلیلگران درباره سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران چه می‌گویند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ علی باقری کنی در  این باره در توئیتر نوشت: «در ادامه رایزنی‌های اخیر منطقه‌ای و بین المللی، میزبان آقای انریکه مورا، معاون سرویس اقدام اتحادیه اروپا، خواهم بود. تبادل نظر درباره مسائل دوجانبه و منطقه‌ای از جمله افغانستان و نیز مذاکرات برای برداشتن تحریم‌های ظالمانه در دستور کار این سفر است.»

سعید خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان، نیز درباره سفر مورا به تهران، گفت: مطابق هماهنگی‌های صورت پذیرفته قبلی، این سفر در روز پنجشنبه ۲۲ مهر انجام خواهد شد. این سفر در ادامه رایزنی‌های دو طرف درباره موضوعات مورد علاقه فی مابین ازجمله روابط ایران و اتحادیه اروپا، افغانستان و برجام انجام می‌شود. رایزنی‌ها و تماس‌های دو طرف هیچ گاه قطع نبوده و به صورت مستمر حول موضوعات مختلف در جریان است و این سفر نیز در همین چارچوب صورت می‌پذیرد.

به عقیده تحلیلگران، سفر مورا به ایران را می‌توان در راستای آمادگی ایران برای بازگشت به دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین به منظور احیای برجام تفسیر کرد؛ زیرا یکی از موضوعات موردبحث با وی در ایران، برجام خواهد بود و احتمالا او پس از بازگشت از ایران، هماهنگی‌های لازم برای دور هفتم مذاکرات هسته‌ای وین را انجام خواهد داد. با این حال، درباره زمان بازگشت ایران به دور جدید مذاکرات هسته‌ای وین، اتفاق نظر وجود ندارد؛ برخی تحلیلگران معتقدند که دولت سیزدهم نباید برای بازگشت به مذاکرات تعجیل کند و در مقابل، برخی معتقدند تأخیر بیش از این برای بازگشت به میز مذاکرات توجیهی ندارد و هر چه زودتر باید اقدامات عملی برای دستیابی به توافق و لغو تحریم‌ها را آغاز کرد.

فرکانس‌هایی به ایران برای بازگشت به مذاکرات هسته ای؟

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری شب گذشته اش در پاسخ به اینکه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای در وین اکنون در چه مرحله‌ای قرار دارد و آیا نظری درباره زمان از سرگیری آن دارد یا نه، گفت: ما باور داریم دیپلماسی همیشه انتخاب اول است و باید این طور باشد. ما دنبال کردن مذاکرات را ادامه می‌دهیم، با این حال زمان نامحدود نیست. تیم ما آماده بازگشت به دور دیگری از مذاکرات است، اما اطلاعات جدیدی درباره اینکه چه زمانی خواهد بود، ندارم. هدف ما پیش رفتن در مسیر دیپلماتیک است. تمرکز ما روی این است که ببینیم آیا می‌توانیم به دور دیگری از مذاکرات وین بازگردیم یا نه.

از سوی دیگر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در مصاحبه با «انرژی اینتلیجنس»، در پاسخ به سؤالی درباره خرابکاری در تأسیسات هسته‌ای ایران و داستان دوربین‌های آژانس در کشورمان، گفت: من یک دیپلمات هستم و به کاربرد زور اعتقادی ندارم و ما این قبیل اقدامات را محکوم می‌کنیم.

کنفرانس عمومی آژانس با تصویب چندین قطعنامه در گذشته در این مورد، بسیار صریح و شفاف بوده است. برابر این قطعنامه ها، هر نوع حمله‌ای علیه تأسیسات هسته‌ای باید محکوم شود. این اظهار نظر گروسی مبنی بر محکوم کردن خراب کاری در تأسیسات هسته‌ای ایران، موضعی است که بار‌ها مقامات ایرانی از آژانس بین المللی انرژی اتمی انتظار داشته اند.

دولت نباید در مذاکرات عجله کند

علی علیزاده، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در جلسه علنی روز گذشته بهارستان، در نطق میان دستور خود با اشاره به مذاکرات هسته‌ای پیش رو در وین گفت: شنیده می‌شود در چند هفته آتی، دولت قصد دارد در وین حاضر شود و به مذاکرات ادامه دهد. ۶ دور مذاکرات در بهار سال جاری در دولت قبل انجام شد، اما به جایی نرسید. ما مخالف مذاکرات نیستیم، اما چند نکته باید مورد توجه قرار گیرد.

اطلاعات نشان می‌دهد پیشنهاد‌های آمریکا که در مذاکرات بهار نیز مطرح شد، با برجام سال ۱۳۹۴ تفاوت اساسی دارد و به نوعی فراتر از برجام است. ما انتظار داریم هر نوع تحریمی علیه ما کنار برود؛ دولت نباید در مذاکرات عجله کند. امروز ما با تحریم‌ها سازگار شده ایم و دیگر اهرمی برای فشار بر ما ندارند. نباید کارخانه تولید اورانیوم فلزی یا غنی سازی اورانیوم را به امید مذاکرات وین متوقف کنیم. اساس مذاکرات باید قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها باشد.

لغو دیر‌تر تحریم‌ها به زیان مردم است

علی مطهری، نایب رئیس مجلس دهم، در گفتگو با «برنا» درباره احتمال از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین به منظور احیای برجام گفت: تأخیری که در دستیابی به توافق صورت می‌گیرد مفید نیست؛ چون هر مقدار تحریم‌ها دیرتر لغو شود، به زیان مردم است.

ازسویی هفته نامه آمریکایی «ویک» در تحلیلی با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ درقبال توافق هسته‌ای با ایران، به دولت بایدن توصیه کرد دنباله رو برنامه‌های شکست خورده ترامپ درقبال ایران نباشد و با تجدیدنظر در رویکرد خود، فرصت حل وفصل مسئله هسته‌ای ایران را مغتنم بداند. این مجله علاوه بر این مطرح می‌کند: تیم بایدن اول از همه باید خیال خام یک توافق بهتر با ایران را از سر بیرون کند و آن دسته از افراد تیم سیاست خارجی را که فکر می‌کنند حکومت ایران فقط به اندازه یک ضربه با برافتادن فاصله دارد، کنار بگذارد. تهران امروز به لطف گاف بی فکرانه دولت ترامپ، از هر نظر قابل تصوری، نسبت به سال ۲۰۱۵ معامله گر قوی تری در مذاکرات است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->