وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد واکنش فرمانده کل ارتش به حادثه اصفهان| تیراندازی به چند شی پرنده انجام شد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز رای گیری برای بزرگ‌ترین انتخابات جهان در هند روایت امیرعبداللهیان از رایزنی‌های دیپلماتیک در نیویورک آژانس اتمی: آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است آمریکا قطع‌نامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را وتو کرد تکذیب پرواز ریزپرنده در اصفهان | پدافند به شیء مشکوک شلیک کرد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

پیشتازی «بلوک صدر» در انتخابات عراق

  • کد خبر: ۸۳۹۴۹
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
پیشتازی «بلوک صدر» در انتخابات عراق
آخرین نتایج پنجمین انتخابات پارلمانی عراق پس از سقوط صدام حسین، همچنان از پیشتازی جریان مقتدی صدر در این انتخابات حکایت دارد. تحلیلگران از تغییر صحنه سیاست در همسایه غربی خبر می‌دهند.

به گزارش شهرآرانیوز؛ براساس گزارش‌هایی که در این زمینه منتشر شده است، صدری‌ها تا کنون توانسته اند ۷۳ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان عراق را به دست آورند؛ این در شرایطی است که جریان نزدیک به صدر در دور پیشین انتخابات پارلمانی عراق ۵۴ کرسی به دست آورده بود و اکنون این میزان رشد شایان توجهی پیدا کرده است.

اما پس از «بلوک صدر»، براساس نتایج اولیه اعلام شده، ائتلاف «پیشرفت» با ۴۱ کرسی، «ائتلاف دولت قانون» با ۳۷ کرسی و «حزب دموکرات کردستان» با ۳۲ کرسی در رتبه‌های بعدی قرار دارند. باید این مسئله را نیز در نظر داشت که شرایط این دوره از انتخابات پارلمانی عراق با ادوار گذشته کاملا متفاوت و میزان مشارکت در انتخابات نیز کمتر و در حدود ۴۱ درصد بوده است. در این دوره، انتخابات نه به صورت استانی، که به صورت منطقه‌ای برگزار شد.

همچنین علی رغم اینکه پیش از برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی عراق، نگرانی‌های فراوانی درباره ایجاد خلل‌های امنیتی در جریان آن وجود داشت، انتخابات در فضایی کاملا باثبات از لحاظ امنیتی برگزار شد. این نیرو‌های مسلح عراق بودند که موفق شدند امنیت انتخابات را تأمین کنند و در این میان نباید از نقش پررنگ، مهم و بسزای حشد شعبی در تأمین امنیت انتخابات به سادگی عبور کرد. نیرو‌های حشد شعبی حتی به فاصله چند روز مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی، طی عملیات‌های مختلف در استان‌های گوناگون تلاش‌های بقایای عناصر تکفیری برای انجام عملیات‌های خرابکارانه در روز انتخابات را ناکام گذاشتند.

دولت آینده عراق برخاسته از «بلوک صدر» خواهد بود؟

علیرضا تقوی نیا، تحلیلگر سیاسی، در ارزیابی توفیق جریان صدر در انتخابات پارلمانی عراق در کانال تلگرامی خود نوشت: برخلاف پیش بینی‌ها جریان صدر تعداد قابل توجهی از کرسی‌ها را کسب کرده و به راحتی می‌تواند «کتله اکبر» یا همان ائتلاف اکثریت را تشکیل دهد. در خصوص علت پیروزی مقتدی صدر چند نکته را می‌توان اشاره کرد.

مقتدی نان شجاعت و شهامت پدرش را در راه ایستادگی مقابل صدام می‌خورد که پس از شهادت ایشان، طرفدارانش به او روی آوردند. مقتدی از عوامل اصلی روی کارآوردن و نخست وزیری مصطفی الکاظمی بود، اما بعدا در چرخشی عجیب اعلام کرد مسئولان فعلی فاسدند و در انتخابات شرکت نمی‌کند، ولی دوباره نظرش را تغییر داد و لیستی بلندبالا را به عنوان نامزد پارلمان معرفی کرد.

همچنین مشارکت در انتخابات عراق کاملا پایین بود حتی بسیاری معتقدند میزان حضور در پای صندوق‌های رأی کمتر از آمار اعلام شده رسمی است. بی شک در شرایطی که حضور عمومی در انتخابات پایین باشد، ائتلافی که از انسجام بیشتری برخوردار است، می‌تواند موفقیت را کسب کند و جریان صدر نیز پیوستگی بسیاری برای اردوکشی‌های خیابانی و تبلیغات میدانی دارا بود. به نظر می‌رسد مقتدی باتوجه به کسب ۷۳کرسی و ائتلاف با امتداد (تشرینی ها)، تقدم (حلبوسی)، حزب دموکرات و برخی از مستقل‌ها بتواند دولتی صدری را تشکیل دهد.

وی افزود: دولت قانون کرسی‌های نسبتا زیادی را کسب کرده، اما سایر گروه‌های همفکر با آن در انتخابات عملکرد ضعیفی داشتند و با این شرایط قدرت گیری نوری مالکی بسیار بعید به نظر می‌رسد. بدون تعارف باید گفت موفقیت جریان صدر تا این سطح در انتخابات برای اکثر تحلیلگران شوک آور و باور نکردنی بود و باید دید مقتدی که هر روز رنگ عوض می‌کند، این بار با دولت آتی که مسئولیت عملکرد آن مستقیما با شخص اوست، چگونه رفتار خواهد کرد.

عراق به سمت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس می‌رود

سیدمرتضی موسوی خلخالی، دیپلمات پیشین و تحلیلگر مسائل عراق، در گفتگو با «ایلنا»،  در تحلیل نتیجه انتخابات پارلمانی عراق و پیروزی جریان صدر و تأثیرش بر روابط عراق و ایران گفت: آقای مقتدی صدر روابط چندان دوستانه‌ای با ما ندارد و در آن شکی نیست.

وی بیشتر حالت‌های ناسیونالیستی و قومی دارد و بیشتر با کشور‌های عربی نزدیک است و آن کشور‌ها این آقا را به سمت خود جذب کردند و کمک‌های مالی عربستان به جریان صدر هم وجود دارد. عراق قطعا به سمت عربستان و شورای همکاری خلیج فارس حرکت خواهد کرد و توازن در روابط عراق با ایران و کشور‌های عربی به هم می‌خورد. وی افزود: باید امیدوار باشیم با تصدی اکثریت پارلمان توسط مقتدی صدر، روابط عراق با ایران به سمت منفی پیش نرود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->