سرخط خبرها

شریک شادی مردم | گفتگو با چند فروشنده لوازم جشن تولد در مشهد

  • کد خبر: ۸۳۹۷۳
  • ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۵:۲۱
شریک شادی مردم | گفتگو با چند فروشنده لوازم جشن تولد در مشهد
فروشندگان لوازم جشن تولد می‌گویند مردم از این مراسم نمی‌گذرند و بازار فروش آن‌ها هم همیشه داغ است.

فهیمه شهری | شهرآرانیوز؛ یکی از زیباترین و مهم‌ترین اتفاقات زندگی هر انسانی یادآوری تولد اوست. گرچه خانواده‌های قدیم اهمیت کمتری به این روز می‌دادند، اما در دنیای فعلی مراسم جشن تولد برای والدین و فرزندان اهمیت بیشتری پیدا کرده و هر ساله چند بادکنک، یک کیک و شمع تولد مزین‌کننده این روز به یاد ماندنی هستند. به دنبال این تغییر دیدگاه، مشاغل مرتبط با فروش ابزار جشن تولد هم رونق بیشتری پیدا کرده و در چند سال اخیر شاهد گسترش تعداد چنین فروشگاه‌هایی بود‌ه‌ایم. در گزارش پیش‌رو سراغ چند نفر از باتجربه‌های این حرفه در منطقه ۱۱ رفتیم تا برایمان از چم و خم، خوبی‌ها و سختی‌های این عرصه صحبت کنند.

باید مطابق همه سلیقه‌ها وسیله تولد داشت

پیام غیاث‌زاده از حدود ۲۰ سال پیش فروشندگی لوازم قنادی را شروع کرده است. او سال ۹۴ مغازه خود را دایر می‌کند و اکنون ۳ سال است که به دنبال افزایش تقاضای مردمی وسایل جشن تولد را نیز عرضه می‌کند. با او در فروشگاه وسیعش و در حالی که مشغول پاسخ‌گویی به مشتریانش هست گفتگو می‌کنیم. غیاث‌زاده می‌گوید: «این‌قدر مشتریانم دنبال لوازم جشن تولد بودند که بخش زیادی از مغازه را به این اجناس اختصاص دادم و بعد که دیدم لوازم جشن تولد مشتریان ثابت خودش را دارد مغازه کناری را هم به‌طوراختصاصی برای این‌کار اجاره کردم.»

اجناس فروشگاه او شامل «مواد اولیه کیک»، «ابزار‌های تهیه کیک»، «ابزار‌های مراسم تولد» و «لوازم اجاره‌ای تولد» هستند. به گفته او وسایل مورد نیاز مراسم تولد مانند بادکنک، برف شادی، لیوان و پیش‌دستی‌های کاغذی یک‌بار مصرف و... تقاضای زیادی دارند و فروشنده‌ای که وارد این عرصه می‌شود باید طرح‌های متنوع در این زمینه را داشته باشد.
غیاث‌زاده توضیح می‌دهد: «طرح‌های لوازم تولد از روی شخصیت‌های کارتونی ساخته می‌شود و از آنجا که هر کودکی به یک شخصیت داستانی علاقه دارد باید انواع طرح‌ها را داشته باشیم تا مشتری بتواند مطابق سلیقه‌اش خرید کند.

شریک شادی مردم

مشتری‌ها از سلیقه فروشنده کمک می‌گیرند

به گفته او یکی از مشکلات این حرفه همین تنوع آن است چراکه خرید وسایل تولد با طرح‌های مختلف سرمایه زیادی را به خود اختصاص می‌دهد از طرفی پس از مدتی طرح‌ها قدیمی می‌شوند و ممکن است دیگر فروش چندانی نداشته باشند.
به نظر غیاث‌زاده مردم منطقه ۱۱ دنبال جدیدترین طرح‌های تولد هستند و اگر فروشنده نتواند اجناس مورد سلیقه مشتری را ارائه کند خیلی زود بازارش کساد می‌شود و از رقبایش عقب می‌افتد.

در حال همین صحبت‌ها هستیم که خانمی جلو می‌آید و بدون اینکه نگاهی به طرح‌های موجود بیندازد می‌پرسد: «جدیدترین طرح و رنگ امسال برای تولد پسر ۵ ساله‌ام چیست؟» غیاث‌زاده رو به ما می‌کند و با تأکیدی بیش از پیش می‌گوید: «ببینید این مشتری حتی به طرح‌های موجود نگاه نکرد. اینجا من فروشنده هستم که اگر او را درست راهنمایی کنم و خریدی داشته باشد که از آن لذت ببرد برای تولد‌های بعدی هم مشتری خودمان می‌شود، اما اگر درک درستی از سلیقه مشتری و طرح‌های جدید نداشته باشیم مشتری به‌شدت شاکی می‌شود.»

سلیقه به خرج دهید پول به دست آورید

به عقیده او فروشنده لوازم جشن تولد باید با فضای مجازی و طرح‌هایی که در آن مخاطب بیشتری دارد آشنایی داشته باشد و با روابط عمومی خوب، مشتری را جذب کند.
غیاث‌زاده می‌گوید: «هنوز تعداد کاسبان این حرفه کم است و به‌دلیل تقاضای زیادی که وجود دارد حاشیه سود خوبی را می‌توان به دست آورد.»

به نظر او، چون گرفتن جشن تولد مرسوم شده است، این حرفه در پایین‌شهر و بالاشهر بازار خودش را دارد فقط با این تفاوت که در مناطق با درآمد کمتر مردم با وسایل کم‌هزینه‌تر جشن تولدهایشان را می‌گیرند و در بالاشهر دنبال ابزار‌های جدیدتر و گران‌تر می‌روند.
او داشتن ذوق و سلیقه را از الزامات این شغل می‌داند و در این راستا بیان می‌کند: «فروشنده باید بتواند مشتری را طوری راهنمایی کند با هزینه‌ای که می‌کند زیباترین خرید را داشته باشد و اگر این اتفاق بیفتد تعریف‌های دهان به دهان مشتریان، بهترین تبلیغ برای فروشنده می‌شود و تأثیر زیادی در افزایش درآمدش می‌گذارد.»

شریک شادی مردم

بادکنک‌های پرطرف‌دار

به گفته غیاث‌زاده بادکنک از محبوب‌ترین و پرفروش‌ترین اجناس تولد است و هرچه مربوط به آن باشد فروش زیادی دارد. این فروشنده لوازم جشن تولد، براساس تجربه شخصی خودش می‌گوید: «درحال حاضر کسانی که بادکنک‌آرایی جشن‌ها را انجام می‌دهند بازار کار خوبی دارند و باتوجه به کمبود نیرویی که در این زمینه وجود دارد اگر کسی آن را فرابگیرد خیلی زود می‌تواند وارد بازار شود و به کسب درآمد بپردازد.»

او خلاقیت را از ویژگی‌های مورد نیاز یک بادکنک‌آرای موفق می‌داند و در این راستا توضیح می‌دهد: «درست است که در اینترنت طرح‌های مختلف بادکنک‌آرایی وجود دارد، اما به هرحال هر مکانی ابعاد خودش را دارد و متناسب با باقی چیدمان لازم است تغییراتی در طرح‌ها داد. در این بین کسانی که از قدرت خلاقیت و نوآوری برخوردار باشند می‌توانند با ایده‌پردازی در بادکنک‌آرایی موجب افزایش رضایت مشتری و ارتقای درآمد خودشان شوند.»

شادی‌ها تعطیلی ندارند

اعیاد و روز‌های تعطیل که بیشتر مشاغل در حال استراحت هستند، شلوغ‌ترین روز‌های کاری فروشندگان اجناس تولد است چراکه بیشترین جشن‌ها در این روز‌ها برگزار می‌شود بنابراین به گفته حسن خاکپور یکی از سختی‌های این شغل ساعت کاری زیاد و نداشتن تعطیلی است. او که ۸ سال است در این عرصه فعالیت دارد، یکی از خوبی‌های شغلش را شاد بودن آن می‌داند و می‌گوید: «ما با شادی‌های مردم همراه هستیم و حتی اگر خسته و ناراحت باشیم از شادی و شور و شوق مشتریان انرژی می‌گیریم.»

به گفته او دکور از مهم‌ترین ابزار‌ها در جذب مشتری است و هرچه دکور دارنده این شغل و نوع چیدمان اجناس آن دارای رنگ‌های متنوع باشد تأثیر بیشتری در جذب مشتری می‌گذارد. البته درکنارش مشکلی که پیش می‌آید این است که رقبا از دکور‌ها الگوگیری می‌کنند و تجربه‌ای که با هزینه‌کردن سرمایه به دست آمده به‌راحتی در دسترس رقیب قرار می‌گیرد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->