کارگردان آپارتچی: ما انتظار حضور پرشور مردم برای دیدن فیلم آپاراتچی را داریم  اکران مردمی فیلم سینمایی آپاراتچی در سینما هویزه مشهد+ فیلم واکنش «احسان علیخانی» به انتشار عکس جنجالی‌اش + تصاویر اکران مردمی فیلم آپاراتچی در مشهد با حضور بازیگران و عوامل فیلم (جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳) تئاتر "un۱۲"، با داستان رنج کردها از رژیم بعث در مشهد به روی صحنه رفت آغاز پخش بین‌المللی «اَبله» | روایتی از زندگی یک دختر کوتاه قامت در خوابگاه! معرفی اعضای جدید هیئت‌مدیره انجمن صنفی تهیه‌کنندگان فیلم بلند مشهد فصل جدید «زخم کاری» چه زمانی پخش می‌شود؟ سرمایه ادبی ایران | درباره سیدعلی موسوی گرمارودی، شاعر، نویسنده و محقق به بهانه زادروزش فصل ایران باستان سریال «سلمان فارسی» کلید خورد لئوناردو دی‌کاپریو و جنیفر لارنس در فیلم جدید اسکورسیزی هم‌بازی می‌شوند نقدی به رئالیتی شو «اسکار» مهران مدیری آیا عکس جدید احسان علیخانی در فضای مجازی، واقعی است؟ + عکس
سرخط خبرها

ماجرای چندهمسری و چند حاشیه جدی

  • کد خبر: ۸۴۰۰
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
ماجرای چندهمسری و چند حاشیه جدی
در چند روز گذشته موضوع چندهمسری با پخش پوستر یک کارگاه آموزشی در این رابطه، به بحث داغ فضای مجازی تبدیل شده است و واکنش های زیادی به دنبال داشت.

در بین پست هایی که در رابطه با چندهمسری در فضای مجازی منتشر می شد، پستی که مربوط به نظر رهبر انقلاب درباره چندهمسری بود، جزو پست های پربازدید بود: «سال گذشته بود که فتوایی منتسب به رهبری در کانال ها منتشرشد که مدعی بود حضرت آیت ا... خامنه ای تعدد زوجات را در شرایط فعلی جامعه مستحب می دانند. اما بنابر آنچه در رسانه ها منتشر شده است، مدتی پیش در جمعی با حضور رهبری، یکی از حاضران از ایشان درباره صحت این فتوا می پرسد. آیت ا...خامنه ای با شنیدن این مطلب برافروخته شده اند با تعجب گفته اند که اصلا بنده چنین فتوایی ندارم و چنین چیزی را قبول ندارم؛ چه کسی این را گفته است؟ آقایان حتی به شوخی هم نباید درباره تعدد زوجات حرف بزنند که باعث دل سردی خانم ها می شود. جالب آنکه رهبر انقلاب این نظر را در محل کارشان هم اجرایی کردند و هشدار دادند که افراد شاغل در بیت رهبری اگر همسر دوم اختیار کنند، اخراج می شوند.»


برخی مسئولان فرهنگی هم به این ماجرا واکنش نشان دادند، از جمله محمدمهدی تندگویان (معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان) که گفته بود خیلی از جوان ها در ازدواج اول مشکل دارند و چندهمسری نه در فرهنگ ما جا دارد، نه اولویت بحث این روزهاست.سیده حمیده زرآبادی، نماینده مجلس، هم در نامه ای به وزرای کشور و اطلاعات و رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس، خواستار بررسی دقیق و کارشناسانه ماجرای برگزاری کارگاه آموزشی باموضوع مهارت های ارتباطی خانواده های چندهمسری شد.


بحث در توئیتر و اینستاگرام هم داغ بود، گروهی از کاربران به عاملان این برنامه تاختند، برخی هم شروع به ساخت لطیفه کردند که بینشان سلبریتی هایی مثل ارژنگ امیرفضلی و مهراب قاسم خانی هم بودند. مهراب قاسم خانی پرسیده بود، حالا چرا پسربچه با خوش حالی و افتخار پرچم ایران را بالای سرش برده؟ نکند پدرش در یک رشته علمی یا ورزشی مقام جهانی به دست آورده است؟ و چند دلیل دیگر هم به شوخی برای آن نوشته بود. این شوخی ها باعث شد تا نظر کاربران بیشتر به طراحی این پوستر جلب شود و خیلی زود معلوم شد، طراح این پوستر شخصیت های داخل طرح را از پوسترهای مختلف برداشته است و با فتوشاپ کنار هم چیده تا یک سرقت هنری هم چاشنی این کارگاه کرده باشد.


از حاشیه های جالب ماجرا هم می شود به مصاحبه تلفنی روزنامه نگاری با یکی از عوامل برگزاری این کارگاه اشاره کرد؛ روزنامه نگار در سؤالی غافل گیر کننده از مسئول این طرح که سعی می کند چندهمسری را راه حل برخی مشکلات فعلی جامعه معرفی کند و می گوید که نباید خیلی به عرف توجه کرد، می پرسد که خودش چند همسر دارد؟ سؤالی که با جواب دقیق و مشخص طرف دیگر مصاحبه همراه نیست، ولی توجه کاربران فضای مجازی را جلب کرد.


درباره این ماجرا یادداشت های متعددی در روزنامه ها و سایت ها نوشته شد، از جمله یادداشتی به قلم زهرا علی اکبری (روزنامه نگار) که در سایت خبرآنلاین منتشر شد؛ یادداشتی با تیتر «چرا همگی مبلغ چندهمسری شده ایم؟» در این یادداشت نویسنده از این زاویه به ماجرا نگاه می کند که ما با توئیت ها و استوری هایمان که از مخالفت با مقوله چندهمسری حاصل شده است، ترویج کنندگان این ماجرا را بیشتر به دیگران معرفی می کنیم و برای آن ها تبلیغ می کنیم. علی اکبری در بخشی از یادداشتش نوشته است: «به نظر می رسد به جای اعتراض به تبلیغ چندهمسری، بهتر است مخالفان به کارهای فرهنگی دست بزنند، مثلا درباره شروط ضمن عقد روشنگری کنند، الزامات روز را تشریح کنند و برای داشتن زندگی بهتر از خودشان آغاز کنند. انگار در این هیاهوی چندهمسری، آنچه فراموش شده است، همان چیزی است که ما می خواستیم». برای خواندن کامل این یادداشت کد را اسکن کنید.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->