سهمیه بنزین اردیبهشت امشب شارژ می‌شود (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) واردات ۸ تا ۱۰ هزار خودروی برقی به کشور تا ۳ ماه آینده (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پلمب ۳ سالن زیبایی در مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) معاون وزیر صمت هرگونه افزایش قیمت کالاها بدون مجوز را غیرقانونی دانست تشکیل پرونده برای یک نانوایی در کلاهدوز مشهد به دلیل تخلف (۳۰ فروردین۱۴۰۳) مدل خودرو، معیار جدید دهک‌بندی خانوار برای دریافت یارانه! قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) پرداخت ۳۰۰ میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه به بیمه‌شدگان صندوق اجتماعی کشاورزان خراسان‌رضوی بازار سرد مرغ گرم در مشهد | مرغدار کیلویی ۳ تا ۷ هزار تومان در ضرر اجرای مصوبه افزایش حق مسکن فقط با تصویب هیئت دولت صرفه جویی ۴۳۰۰ مگاوات برق از محل افزایش بهره وری کولر‌های آبی افزایش حقوق بازنشستگان کارگری در سال ۱۴۰۳ به کجا رسید؟ حدود ۲ میلیون خانه در حال ساخت است قیمت طلا، قیمت دلار و قیمت سکه در بازار امروز پنجشنبه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی: تعطیلی پنجشنبه‌ها آثار زیان باری بر بخش اقتصادی خواهد داشت آرزو برای برقی شدن قطار تهران – مشهد | بررسی سهم پروژه‌های حمل ونقل ریلی خراسان رضوی در آلبوم بودجه ۱۴۰۳ مرحله سوم واریز سود سهام عدالت در راه است + جزئیات پیش‌فروش لوازم خانگی برای جلوگیری از ایجاد بازارسیاه قیمت جدید پژو پارس با افزایش ۱۵۰ میلیون تومانی تعیین شد (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) حقوق فروردین بازنشستگان کشوری امروز پرداخت می‌شود (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) همه چیز درباره هلدینگ «خلیج فارس» دلار به کانال ۶۶ هزار تومان برگشت (۲۹ فروردین ۱۴۰۳) لزوم صادرات سیب و پرتقال مازاد در راستای حمایت از تولید داخل از ابتدای سال، ۲۰۰ تن گوشت قرمز وارد شده و در بازار توزیع شده است چگونه از موبایل به جای کارت بانکی استفاده کنیم؟
سرخط خبرها

هندوستان با مزیت‌های فراوان اقتصادی فرصتی طلایی برای توسعه تجارت ایران

  • کد خبر: ۸۴۰۲
  • ۱۴ آبان ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۸
هندوستان  با مزیت‌های فراوان اقتصادی فرصتی طلایی برای توسعه تجارت ایران
سفیر ایران در هندوستان گفت: هند با مزیت‌های فراوان اقتصادی، جمعیتی، مذهبی و تمدنی خود فرصت طلایی برای ایران در برقراری ارتباط تجاری، تهاتر کالا و توسعه صنعت گردشگری به شمار می‌رود.

به گزارش شهرآرانیوز، علی چگنی امروز در جمع فعالان اقتصادی خراسان رضوی در مشهد افزود: در این میان این استان بهترین شرایط را برای برقراری ارتباط تجاری با کشور هندوستان دارد که باید از این فرصت بهره‌برداری کافی نمود.

وی اظهار داشت: ایران ظرفیت‌های بالقوه فراوان دارد اما فرصت‌ها را از دست می‌دهد، ملامت کردن دیگران، فرافکنی‌ها، بی‌تدبیری‌ها و کم کاری‌ها باعث می‌شود کشور متضرر شود.

وی گفت: تجارت یکی از بهترین عبادت‌هاست زیرا منجر به ایجاد رشد اقتصادی، نجات مردم از فقر، ایجاد شغل و رونق زندگی اجتماعی می‌شود، تاجر و کارآفرینی که بتواند چند خانوار را از محرومیت خارج کند، عبادت کرده است.

چگنی با بیان اینکه خراسان رضوی آماده ترین استان کشور برای انجام کار تجاری به مفهوم همه جانبه آن می‌باشد افزود: هندوستان ۲ برابر ایران مساحت و یک میلیارد و ۳۶۵ میلیون نفر جمعیت دارد که یک بازار بزرگ مصرف برای ایران در حوزه صادرات به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه سالانه ۶۰ تا ۷۰ هزار دانشجو از هندوستان به کانادا و کشورهای دیگر می‌روند اظهار داشت: با اینکه ۲ کشور هند و چین رقیب یکدیگر به شمار می‌روند امسال ۱۳۰ هزار دانشجو از هند برای تحصیل به چین رفتند این در حالی است که دانشگاه‌های ایران می‌توانند مراکز پذیرش دانشجویان هندی باشند.

وی گفت: هندوستان با برخورداری از نرخ ۷.۲ درصدی رشد، بالاترین نرخ رشد اقتصادی جهان را دارد، این در حالی است که نرخ تورم در آن کشور چهار درصد است.

چگنی افزود: اقتصاد ۲.۵ تریلیون دلاری هندوستان که قرار است در سال ۲۰۲۵ به پنج تریلیون دلار برسد، هند را تبدیل به اقتصاد سوم جهان بعد از آمریکا و چین خواهد کرد، هم اکنون نیز هندوستان چهارمین رتبه را در اقتصاد دنیا دارد.

وی اظهار داشت: هند، چین و ترکیه رقیب یکدیگر هستند زیرا کالاهای مشابه تولید می‌کنند اما هند با ایران رقابتی ندارد و اقتصاد دو طرف نسبت تکمیلی دارد.

سفیر ایران در هند ادامه داد: استان خراسان رضوی با معادن فراوان فلزی و غیرفلزی، ظرفیت جذاب برای هند به شمار می‌رود ، هرچند ایران به هندوستان سنگ صادر می‌کند اما سنگ صادراتی کشور ما به نام ایتالیا و به ۱۰ برابر قیمت اصلی آن وارد هند می‌شود.

وی با بیان اینکه ساختمان سازی در هند به سرعت در حال گسترش است گفت: سرامیک و سنگ و مصالح ساختمانی، لوازم بهداشتی ساختمان یکی از نیازهای بزرگ هندوستان است، ایران بهشت برخورداری از این مصالح ساختمانی است اما چگونگی ورود این مواد به هند بستگی به توانایی بخش خصوصی دارد.

وی از خراسان رضوی به عنوان ایران کوچک نام برد و افزود: این استان یکی از مناطق راهبردی مهم برای هندوستان به شمار می‌رود، تنها راه زمینی هند برای ورود به شمال و غرب جهان، از طریق بندر چابهار ایران میسر است، آن کشور می‌تواند کالاهای خود را از بندر اقیانوسی چابهار در کوتاهترین مسافت به کشورهای آسیای میانه، قفقاز، اروپا و حتی به شانگهای ارسال کند.

سفیر ایران در هندوستان اظهار داشت: خراسان رضوی در زمینه گردشگری به معنای عام آن، ظرفیت بسیار دارد، هرچند هند از ظرفیت گردشگری سلامت برخوردار است اما هزینه این حوزه در هند بیشتر از ایران است و تخصص و تجربه خراسان رضوی را نیز در این حوزه ندارد.

وی از هند به عنوان بهشت گیاه‌خواران نام برد و گفت: هندی‌ها زعفران را اکسیر جوانی می‌دانند اما افغانستانی‌ها زعفران ایران را به هند می‌رسانند، این هم به خاطر امتیازی است که دولت هند برای افغانستان قائل شده است.

وی افزود: اینکه زعفران ایران هنوز نتوانسته به صورت مستقیم وارد هندوستان شود به سبب مشکلاتی است که در داخل ایران وجود دارد، قرارداد اجتناب از اخذ مالیات مضاعف هنوز از مجلس شورای اسلامی بیرون نیامده است.

چگنی با اشاره به جمعیت ۴۰ یا ۵۰ میلیون نفری شیعه در هندوستان اظهار داشت: ارتباط هند با خراسان رضوی ، علاوه بر جنبه مذهبی آن، جنبه تمدنی و قدیمی دارد، بسیاری از مدعیان در آن کشور خود را از خراسان می‌دانند.

وی گفت: ۹۰ درصد مواد اولیه داروی جهان از طریق هندوستان تامین می‌شود، برخی داروهایی که کشورهای اروپایی به ایران می‌فروشند، تولید و بسته بندی آن در هند انجام شده است و این دارو به ۹ برابر قیمت اصلی وارد ایران می‌شود.

وی افزود: تامین مواد اولیه دارو و حتی صادرات مجدد دارو هم به بازار داخلی و حتی توسعه صادرات کمک می‌کند، هند هم صادرکننده و هم واردکننده است و اگر ظرفیت‌های خراسان به صورت واقعی به مردم هند معرفی شود، ارتباط دوطرفه تجاری بین این دو منطقه ایجاد می‌شود.

چگنی بر معرفی ظرفیت‌های خراسان رضوی از سوی بخش خصوصی به هندی‌ها و تلاش آنها برای ارتباط گیری با تجار هندی، ارتباط گیری صاحبان صنایع خراسان رضوی با صنایع خودروسازی و صنایع خرد در هند تاکید کرد و اظهار داشت: خراسان رضوی در همه ابعاد زمینه توسعه یا ایجاد همکاری با هندوستان را دارد.

وی گفت: افغانستان از طریق چابهار صادرات بسیار به کشور هندوستان دارد، چگونه ایران و از جمله خراسان رضوی نمی‌تواند از طریق این بندر به هندوستان صادرات داشته باشد، لازم است که خراسان رضوی یک مرکز برای خود در چابهار تاسیس کند.

وی افزود: کمیسیون مشترک اقتصادی به ریاست وزیر امور خارجه هند، دی ماه امسال در تهران برگزار می‌شود و لازم است خراسان رضوی طرح‌ها و برنامه‌های خود برای برقراری ارتباط تجاری با هندوستان را نهایی کرده و به وزارت امور خارجه ارسال کند.

چگنی با اشاره به لایحه تعرفه‌های ترجیحی مربوط به ارتباط تجاری با هندوستان اظهار داشت: این لایحه به دلیل مشکلی که از سوی ایران وجود داشت، به تصویب نرسید که اقدامات لازم برای تصویب آن در حال انجام است.

وی گفت: قرارداد تهاتر کالا با هندوستان در حال تنظیم است که در صورت نهایی شدن آن، ایران با هندوستان تهاتر کالا انجام خواهد داد و کالاهای مورد نیاز خود را با تهاتر کالاهای مورد نیاز هند تامین می‌کند.

وی وجود مضجع شریف ثامن الحجج حضرت علی بن موسی الرضا (ع) در مشهد را یک فرصت عالی در جذب گردشگران هندی دانست و افزود: اهل تسنن هند به خراسان رضوی علاقه بسیار دارند زیرا ادبیات دینی خود را از این استان گرفته‌اند، هیچ نگاه منفی به ایران از سوی ملت و دولت هند وجود ندارد و این یک فرصت برای ایران و خاصه خراسان رضوی است.

سفیر ایران در هندوستان جمعیت ۳۰ میلیونی سیک‌ها در هند را نماد تجارت در دنیا دانست و اظهار داشت: تقویت جامعه پیروان اهل بیت (ع) در هند با تجارت میسر است زیرا حداقل در هر روستایی از هند دو روحانی فاضل وجود دارد.

وی گفت: خراسان رضوی می‌تواند تجارت خود با هند را تا پنج میلیارد دلار افزایش دهد، در هندوستان ۱۰ اتاق بازرگانی وجود دارد که هرکدام چهار میلیون نفر عضو دارند و این ظرفیتی برای توسعه تجارت با کشور هندوستان است.

وی با بیان اینکه به زودی شعبه بانک پاسارگاد ایران در بمبئی راه‌اندازی می‌شود افزود: با راه‌اندازی این بانک دیگر نیازی به انتقال پول نیست و صادرکننده ایرانی می‌تواند پول خود را از طریق شعبه پاسارگاد در ایران دریافت کند.

سفیر ایران در هندوستان اظهار داشت: در مورد صدور روادید برای ایرانیان، هندی‌ها پذیرفته‌اند روادید پنج ساله برای گردشگران ایرانی صادر کنند لذا از این پس صدور روادید برای ایرانی‌ها در هند به سرعت انجام می‌گیرد.

وی ادامه داد: هر سال یک میلیارد دلار محصولات گرمسیری و حاره‌ای از اکوادور و آمریکای لاتین وارد کشور می‎‌شود، این در حالی است که نیاز ایران به اینگونه میوه‌ها را می‌توان از طریق هندوستان و با تهاتر میوه یا محصولات کشاورزی دیگر تامین کرد که مکانیزم این شیوه به زودی نهایی و اجرا می‌شود.

خراسان رضوی در نیمه نخست امسال ۷.۲ میلیون دلار کالا به هندوستان صادر کرده است.


منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->