درباره طول عمر حیرت انگیز باتری آیفون ۱۳ پرو مکس

  • کد خبر: ۸۴۰۸۱
  • ۲۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۵
درباره طول عمر حیرت انگیز باتری آیفون ۱۳ پرو مکس
اپل عمر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس را نسبت به نسل‌های قبل به شکل چشمگیری افزایش داده است. گوشی iPhone 13 Pro Max حتی می‌تواند به استانداردی در این زمینه بدل شود.

به گزارش شهرآرانیوز، در نگاه اول اینگونه به نظر می‌رسد که آیفون ۱۳ پیشرفت چندانی نسبت به نسل قبل نداشته است و حتی اگر آیفون ۱۲S نیز نامگذاری میشد، کسی اعتراضی نمی‌کرد. هرچند اگر کمی عمیق‌تر بررسی کنیم متوجه می‌شویم که تغییرات پرچمدار جدید اپل در برخی بخش‌های مهم همچون صفحه نمایش و باتری قابل توجه بوده‌اند.

اولین تغییر مهم استفاده از نمایشگر پروموشن ۱۲۰ هرتزی در آیفون ۱۳ پرو و پرو مکس است که هم تاثیر مثبتی بر تجربه کاربری دارد و هم اینکه به دلیل استفاده از رفرش ریت تطبیقی فشار زیادی به باتری وارد نمی‌کند. البته همه چیز در این بخش خوب و شیرین نیست.

در مرحله اول خیلی طول کشید تا اپل نرخ تازه‌سازی آیفون را به استاندارد کنونی گوشی‌های هوشمند برساند و با این وجود نیز مدل استاندارد آیفون ۱۳ به جای نمایشگری با نرخ تازه‌سازی ۹۰ هرتز از یک نمونه ۶۰ هرتزی استفاده می‌کند. برای مقایسه بد نیست یادآوری کنیم که پیکسل ۶ قرار است از رفرش ریت ۹۰ هرتز پشتیبانی کند و مدل استاندارد گلکسی اس ۲۱ نیز دارای رفرش ریت ۱۲۰ هرتز است.

عمر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس از یک تغییر شگرف خبر می‌دهد
دیگر جنبه مهم سری آیفون ۱۳ که سبب شده پرچمدار ۲۰۲۱ اپل در برابر گوشی‌های اندرویدی قد علم کند، عمر باتری است. بر اساس تست‌های استانداردی که وب‌سایت Phone Arena روی آیفون ۱۳ پرو مکس انجام داده، این گوشی می‌تواند با یک بار شارژ تا دو روز دوام بیاورد. در تست‌های کنترل شده باتری نیز، نتایج زیر به دست آمد:

۱۸ ساعت و ۵۲ دقیقه وبگردی
۱۰ ساعت و ۲۳ دقیقه استریم ویدیو از یوتیوب
۱۰ ساعت و ۲۹ دقیقه انجام بازی‌های سه ‌بعدی
البته این فقط Phone Arena نیست که از عمر باتری بالای آیفون ۱۳ پرو مکس تعریف می‌کند. در واقع هر فردی که از این گوشی استفاده کرده باشد، همین نظر را دارد. توییتر نیز پر شده از افرادی که چپ و راست عمر باتری این گوشی را به رخ دیگران می‌کشند و برای یکبار هم شده، حق با آن هاست.

بد نیست در این بخش آیفون ۱۳ پرو مکس را با یکی از بهترین پرچمداران دنیای اندروید یعنی گلکسی اس ۲۱ اولترا مقایسه کنیم. گلکسی S21 اولترا بر خلاف آیفون که از یک باتری ۴۳۵۲ میلی‌آمپر ساعتی بهره می‌برد، به یک باتری ۵۰۰۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است. نتایج تست باتری نماینده سامسونگ به شرح زیر است:

۱۶ ساعت و ۷ دقیقه وبگردی (۱۳.۲ درصد کمتر از آیفون ۱۳ پرو مکس)
۸ ساعت و ۵۲ دقیقه استریم ویدیو از یوتیوب (۱۶.۷ درصد کمتر از آیفون ۱۳ پرو مکس)
۸ ساعت و ۴۰ دقیقه انجام بازی‌های سه بعدی (۱۸.۳ درصد کمتر از آیفون ۱۳ پرو مکس)
همانطور که گفتیم عمر باتری آیفون ۱۳ پرو مکس فوق‌العاده است و حتی با استفاده زیاد نیز در پایان روز نیمی از ظرفیت باتری دست نخورده باقی خواهد ماند. این گوشی مصرف باتری بسیار کمی نیز در حالت استندبای دارد که یعنی پس از بیدار شدن از خواب متوجه می‌شوید که تنها ۳ تا ۵ درصد از ظرفیت باتری کم شده است.

ترکیب عملکرد عالی در حالت استندبای و استفاده ۱۰ تا ۱۲ ساعته از نمایشگر نشان می‌دهد که با اولین آیفون تاریخ مواجه هستیم که می‌توانید با یک بار شارژ تا ۳ روز دوام بیاورد.

در تست روز اول با ۷ ساعت و ۵۰ دقیقه استفاده از نمایشگر،‌ حدود ۴۰ درصد از ظرفیت باتری باقی ماند.
در تست روز دوم با ۱۱ ساعت و ۴۹ دقیقه استفاده از نمایشگر،‌ حدود ۱۰ درصد از ظرفیت باتری باقی ماند.
در تست روز سوم با ۱۱ ساعت و ۳۷ دقیقه استفاده از نمایشگر،‌ حدود ۱۰ درصد از ظرفیت باتری باقی ماند.
در تست روز چهارم با ۱۰ ساعت و ۸ دقیقه استفاده از نمایشگر،‌ حدود ۲۵ درصد از ظرفیت باتری باقی ماند.
در تست روز پنجم با ۳ ساعت و ۱۵ دقیقه استفاده از نمایشگر،‌ ۶۸ درصد از ظرفیت باتری باقی ماند.
در تست‌های فوق کاربران مختلف مد نظر قرار گرفتند. برخی افراد هستند که عملا گوشی خود را زمین نمی‌گذارند و ساعت‌ها با آن بازی می‌کنند یا از قابلیت مکانیابی استفاده می‌کنند و برخی دیگر هستند که در زمره کاربران عادی قرار می‌گیرند. افرادی که معمولا هر روز حدود ۸ تا ۱۰ ساعت کار می‌کنند و کار‌های دیگری نیز برای انجام دادن دارند.

درباره طول عمر حیرت انگیز باتری آیفون ۱۳ پرو مکس
این افراد نهایت می‌توانند روزانه تا ۳ ساعت از آیفون ۱۳ پرو مکس استفاده کنند و به همین خاطر نیز باتری گوشی می‌تواند بسیار بیشتر دوام بیاورد. در واقع اگر از عادات استفاده خود از گوشی مطلع هستید و می‌خواهید حالت ذخیره انرژی اپل را نیز فعال کنید (که رفرش ریت نمایشگر را به ۱۰ تا ۶۰ هرتز محدود می‌کند)‌، می‌توانید بدون هیچ مشکلی تا ۳ روز از iPhone 13 Pro Max استفاده کنید.

اپل توانست این عمر باتری عالی را به لطف عوامل زیر به دست آورد:

تراشه بسیار بهینه A15 Bionic که معمولا به نقش آن در عمر باتری سری آیفون ۱۳ کمتر پرداخته می‌شود.
نرخ تازه‌سازی متغیر نمایشگر که بر اساس لمس نمایشگر، سرعت اسکرول و محتوای در حال نمایش افزایش یا کاهش پیدا می‌کند.
استفاده از باتری با ظرفیت بیشتر. این مورد مخصوصا در مدل آیفون ۱۳ پرو مکس کاملا مشهود است.

سرعت شارژ iPhone 13 Pro Max چنگی به دل نمی‌زند
در نهایت باید به اپل به خاطر دستاورد مهمش تبریک بگوییم. پیش از این معمولا گوشی‌های اندرویدی قهرمانان بی رقیب تست‌های باتری بودند. به عنوان مثال هواوی میت ۲۰ پرو و پی ۳۰ پرو توانسته‌ بودند به لطف مدیریت قوی پروسه‌های پس زمینه، بهینه‌سازی مناسب و باتری‌های غول پیکر (در آن زمان) عمر باتری بسیار خوبی داشته باشند.

درباره طول عمر حیرت انگیز باتری آیفون ۱۳ پرو مکس

درباره طول عمر حیرت انگیز باتری آیفون ۱۳ پرو مکس

هرچند هیچکدام از این گوشی‌ها نمایشگر فوق‌العاده روشن و ۱۲۰ هرتزی آیفون ۱۳ پرو مکس را نداشتند و از پردازنده قدرتمند آن هم بی بهره بودند. با وجود همه اینها نمی‌توان از برخی اشکالات مهم این گوشی چشم پوشی کرد:

سرعت شارژ پرچمدار اپل هنوز در برابر رقبایی همچون وان پلاس و شیائومی بسیار پایین است.
مک بوک‌ها و آیپد‌های اپل از درگاه USB-C استفاده می‌کنند؛ اما این شرکت هنوز درگاه ناکارآمد لایتنینگ را از آیفون حذف نکرده است.
به عنوان مثال من (نویسنده اصلی متن) هیچوقت نگران باتری هواوی پی ۳۰ پرو خودم نیستم. دو سال از عمر این گوشی گدشته است و باتری آن دیگر همانند گذشته دوام نمی‌آورد، ولی سرعت شارژ خیلی بالای آن تا حدودی خیالم را راحت می‌کند. اگر عجله داشته باشم می‌توانم گوشی را به مدت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه به شارژ بزنم و بعد با خیال راحت به دنبال کارم بروم، ولی شرایط برای آیفون اینگونه نیست.

درباره طول عمر حیرت انگیز باتری آیفون ۱۳ پرو مکس

 USB-C در کنار لایتنینگ

امیدواریم اپل در هنگام عرضه آیفون ۱۴ هر دو مشکل اشاره شده را بر طرف کند. هرچند که تعجب نخواهیم کرد اگر مجبور شویم برای حذف درگاه لایتنینگ تا عرضه آیفون ۱۵ منتظر بمانیم. حتی شایعاتی منتشر شده که احتمال دارد در آیفون ۱۵ هیچ درگاهی وجود نداشته باشد و اپل به طور کلی فقط به مگ سیف تکیه کند.

منبع: گجت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->