ورود سامانه بارشی به کشور طی دوشنبه (۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) علت صدای انفجار در گناوه بوشهر چه بود؟ (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزیر بهداشت: درمان سرطان در کشور رایگان می‌شود ۸ مصدوم در برخورد ۳ دستگاه خودروی پراید در جاده قدیم نیشابور-مشهد + عکس (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آغاز انتخاب رشته‌ آزمون دکتری سال ۱۴۰۳ از اول اردیبهشت سقوط جرثقیل در پتروشیمی رازی | ۲ نفر جان باختند «مجید راهب» پدر گلاب ایران درگذشت + علت فوت آخرین وضعیت آب‌و‌هوای کشور | رگبار پراکنده و وزش باد در مناطقی از غرب و شمال غرب (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) هشدار جدی به شکارچیان برای خروج از منطقه کوهسرخ تردد روان در تمام محور‌های مواصلاتی کشور | محور‌های شمالی بدون محدودیت (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) زلزله ۴.۲ ریشتری، «روداب» خراسان‌رضوی را لرزاند (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون
سرخط خبرها

مصرف بیش از حد نمک ممنوع!

  • کد خبر: ۸۴۲۸۸
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
مصرف بیش از حد نمک ممنوع!
نمک یکی از مواد مورد نیاز برای سوخت وساز مواد غذایی در بدن، انتقال پیام‌های عصبی وکار کرد صحیح عضلات است. این ماده به مقدار محدود مورد نیاز بوده ومصرف متعادل آن لازم است.

به گزارش شهرآرانیوز، بر اساس استاندارد‌های سازمان جهانی بهداشت، حد پایین تعیین شده برای مصرف نمک، ۲ گرم در روز و حد بالای آن ۵ گرم است.
طبق تحقیقات مشخص شده که دریافت بیش از حد نمک ۷ هشدار را برای سلامت کلی بدن به دنبال دارد:

کاهش عملکرد مغز: مطالعات محققان کانادایی در سال ۲۰۱۱ و بر روی هزار و ۲۰۰ نفر از بزرگسالان کم تحرک، و کسانی که رژیم غذایی با سدیم بالا دارند، نشان داد شانس ابتلا به زوال عقل در این افراد نسبت به کسانی که نمک کمتری مصرف می‌کردند، بیشتر بوده است.

احساس تشنگی بیش از حد: مواد غذایی با سدیم بالا مانند چیپس، سس اسپاگتی، پیتزا و ... باعث عدم تعادل مایعات در بدن و از دست رفتن الکترولیت‌ها و در نتیجه احساس تشنگی می‌شود.

تورم در بدن: مصرف نمک زیاد باعث افزایش احتباس مایعات در بدن می‌شود. بسیاری از زنانی که دچار ورم قوزک پا، ادم و ... می‌شوند. ادم می‌تواند نشانه‌ای از یک بیماری زمینه‌ای باشد، ولی در اغلب موارد همراه با مصرف سدیم رخ می‌دهد که البته کاهش مصرف نمک، کاهش ورم اندام‌ها را به دنبال خواهد داشت. راه حل ساده این است که در هنگام خرید مواد غذایی، به برچسب آن‌ها دقت کنید و گزینه‌های کم سدیم را انتخاب نمایید.

ابتلا به سنگ کلیه: رژیم غذایی سرشار از سدیم می‌تواند مانع عملکرد موثر کلیه‌ها شود. مصرف نمک بالا مقدار پروتئین موجود در ادرار را افزایش می‌دهد و افزایش پروتئین در ادرار خود عامل خطر ابتلا به بیماری‌های کلیوی است. علاوه بر این، رژیم غذایی با سدیم بالا، خطر ابتلا به سنگ کلیه را نیز افزایش می‌دهد.

زخم معده: مطالعات ثابت کرده اند که مصرف بیش از حد نمک با آسیب رساندن به لایه پوشاننده معده، باعث زخم معده شود. مطالعات دیگر نیز رابطه مستقیم بین مصرف نمک بالا و ابتلا به سرطان معده را ثابت کرده اند؛ به طوری که در مصرف نمک در آن‌ها کم است، شیوع سرطان معده نیز بسیار پایین است.

فشار خون بالا: مصرف زیاد نمک در افرادی که فشار خون بالایی دارند، به مراتب بیشتر است. مصرف نمک زیاد در غذا باعث تغییر برنامه ریزی مغز می‌گردد و این امر در تداخل با یک مکانیزم دفاعی طبیعی قرار دارد که بطور طبیعی از افزایش فشار خون جلوگیری می‌کند. کاهش مصرف نمک، فورا باعث کاهش فشارخون بالا می‌شود و اگر همیشه به مقدار کم نمک مصرف کنید، با افزایش سن دچار فشار خون بالا نخواهید شد.

پوکی استخوان: نمک زیاد، کلسیم را از استخوان‌ها می‌گیرد و باعث دفع آن از ادرار می‌شود. به همین دلیل سبب نازک شدن استخوان می‌شود. در نتیجه با افزایش سن، استخوان‌ها به راحتی می‌شکنند.
منبع: ایرنا

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->