افتتاح پروژه عظیم تامین آب و برق سریلانکا با دانش مهندسان ایرانی + عکس دلار به کانال ۶۳ هزار تومان برگشت | روند نزولی قیمت طلا و دلار ادامه دارد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) کنسرسیوم چیست؟ + معروف‌ترین کنسرسیوم‌های ایران و جهان زندگی ۴۹ درصد ایرانیان روی پهنه‌های فرونشست است خوش‌شانسی سهام کوچک‌تر | گزارش وضعیت بازار سهام (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) لایحه اصلاح قانون کار به مجلس می‌رود | هزینه‌ها دلاری، مزد کارگر ریالی قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بررسی وضعیت بازار اجاره‌مسکن در منطقه عبادی مشهد | وفور فایل‌های رهن کامل + جدول (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ۴۵ درصد سهمیه تخم نوغان در خراسان رضوی توزیع شد ۱۴ هزار کارگر مشمول بیمه ساختمانی در انتظار سهمیه در خراسان رضوی خراسان‌رضوی در  فهرست استان‌های با کمترین نرخ بیکاری کشور | آیا تعطیلی پنج‌شنبه‌ها تأثیری بر حقوق کارگران دارد؟ قیمت انواع سکه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) | حباب سکه کاهشی شد قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (چهارشنبه، ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) نگاهی به ادعاهای اخیر درباره اعطای وام با کارت یارانه قیمت دنا پلاس اتومات بالا رفت؛ پژو ۲۰۷ ارزان شد+ جدول قیمت خودرو (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) رونق فروش لباس تاناکورا در مناطق برخوردار شهر مشهد | کاسبی با نداری مردم! تولید قراردادی دام راهی برای رسیدن به خودکفایی گوشت قرمز آغاز خرید و فروش مسکن از خرداد امسال در سامانه خودنویس طلا ارزان‌تر می‌شود | پیش‌بینی اکثر تحلیل‌گران از قیمت طلا و سکه کاهشی است (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت محصولات سایپا و ایران‎‌خودرو در بازار امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) فروش بیش از ۱۱۷ هزار سکه در مرکز مبادله تا امروز (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) بنزین سوپر امروز در کدام جایگاه‌های مشهد توزیع می‌شود؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) + مسیریابی شرایط خرید لاستیک دولتی در اردیبهشت‌ماه اعلام شد خبر‌های جریان‌ساز برای معامله‌گران بازار ارز چیست؟ (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ماکارونی گران شد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) چرا مردم کاهش تورم را احساس نمی‌کنند؟
سرخط خبرها

افزایش حقوق معلول تورم است نه عامل تورم

  • کد خبر: ۸۴۲۸۹
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹
افزایش حقوق معلول تورم است نه عامل تورم
غلامرضا بنی‌اسدی - روزنامه‌نگار

وضعیت معیشت مردم چنان است که هر کوتاه‌سخنی پژواکی بلند می‌یابد، مثل همین ماجرای حقوق‌ها در سال ۱۴۰۱. کافی است کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی را رصد کنیم تا ببینیم که چه بازتابی می‌یابد سخنان هریک از مسئولان محترم. کاش فقط بازخورد همان سخنان باشد که دریافت‌های غیردقیق، بازتاب‌های غیردقیق‌تر دارد و به چرخش آن خبر در میان افراد به جایی می‌رسد که میان آن با آنچه فرد گفته است، تفاوت از زمین تا بالاتر از آسمان می‌شود. قصد پرداختن به این موضوع و آسیب‌شناسی فرایند‌های خبری را ندارم. این قلم به تحلیل اقتصادی گفته مسئولان هم توان و مهارت ندارد.

پس آنچه خواهد نگاشت، دریافتی اجتماعی و همه‌فهم است که برای همه ما‌هایی که به دهان و تصمیم مسئولان نگاه داریم، ملموس است. فکر می‌کنم بازی «اول مرغ بود یا تخم‌مرغ» را باید از سپهر ذهنی خود خارج کنیم و مسئولان، دقیق و کارشناسی سخن بگویند. اینکه تورم را به افزایش حقوق‌ها گره بزنند و مفهوم پسینی آن بدانند، نمی‌تواند درست باشد، یا دست‌کم همه واقعیت نیست؛ چه همه می‌دانیم که اعلان نرخ افزایش دستمزد‌ها و حقوق‌ها ناظر به تورم پارسال است.

به‌سادگی هم به نتیجه نمی‌رسند، بلکه کمیته‌های چندجانبه به‌دقت تورم موجود در سال منتهی به تصمیم برای افزایش حقوق را می‌سنجند و بعد به یک رقم می‌رسند؛ رقمی که معمولا خیلی کمتر از تورم واقعی در جامعه است. نتیجه هم می‌شود اینکه توان خرید حقوق‌بگیر هرسال و در سال‌های اخیر هرروز کاسته و سفره‌اش کوچک‌تر می‌شود.

اگر تورم پیامد افزایش حقوق باشد، باید به همان اندازه افزایش یابد، نه اینکه چندین و چندبرابر فربه‌تر شود و جای تنفس مردم را هم تنگ کند. اگر پیامد افزایش حقوق‌ها بود، می‌بایست تورم در ۵ سال ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۳، صفر می‌شد؛ چه در این بازه زمانی، ریالی افزایش دستمزد نداشتیم. سال ۱۳۶۷ و ۱۳۶۸ هم همین‌طور، اما آیا تورم هم نبود؟ آیا قیمت‌ها هم ثابت ماندند؟ این‌طور نیست.

کسانی که عمرشان از ۵۰ گذشته باشد، همه‌چیز را تجربه کرده‌اند. پس ربط‌دادن صددرصد تورم به افزایش حقوق، نمی‌تواند درست باشد. اگر منطق اقتصادی هم برایش سهمی قائل باشد، از منظر اجتماعی و حساب و کتاب زندگی، چندان به آن توجه نخواهند کرد. اگر متولیان امر به‌راستی می‌پندارند تورم پیامد افزایش حقوق‌هاست، نمی‌خواهد همین ۱۰ درصد ادعایی را هم در نظر بگیرند. قیمت‌ها را به سال قبل برگردانند، حقوق‌ها را به قرار ۲ سال قبل از آنان می‌پذیریم.

یاد بنده‌خدایی افتادم که می‌گفت سال ۱۳۶۴ که بازنشست شدم، با هرماه حقوق می‌توانستم ۴ قطعه سکه بهار آزادی بخرم، اما امسال بعد از چندبرابرشدن حقوق، بیش از یک سکه نمی‌توانم بخرم! فکر کنم همین حساب دودوتا چهارتا نشان می‌دهد که افزایش حقوق‌ها چقدر در تورم نقش دارد. حالا اقتصاددانان و مسئولان محترم بگویند نقش تورم در کوچک کردن سفره مردم چیست و سهم تصمیمات آنان در افزایش بی مهار تورم چقدر است. این گونه شاید حرف همدیگر را بهتر متوجه شویم. آن وقت شاید آنان طوری سخن بگویند که این همه واکنش نادرست و استرس زا نداشته باشد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->