پشت پرده اظهارنظرهای علی اف چیست؟

  • کد خبر: ۸۴۳۱۸
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۹
پشت پرده اظهارنظرهای علی اف چیست؟
در هفته اخیر اظهارات عجیب رئیس جمهور آذربایجان وارد مرحله تازه‌ای شده است. علی اف که تا چندی پیش با اظهارات و اقدامات نسنجیده علیه ایران در صدر اخبار قرار داشت، در اقدامی عجیب اول برای کامیون‌ها و اتوبوس‌های عبوری ایران، مزاحمت ایجاد کرد و بعد هم سیل اتهام‌های غرض‌ورزانه‌اش را به سمت ایران روانه کرد.

مریم شیعه زاده | شهرآرانیوز؛ ارتش آذربایجان با نقض توافق قره باغ که میان ۳ کشور آذربایجان، ارمنستان و روسیه بود، جاده ترانزیتی سوق الجیشی گوریس به قاپاق را  تصرف کرده است و ارتش این کشور بعد از مسدودسازی جاده روی اتوبوس‌ها و کامیون‌های ایرانی برای ساعت‌های متمادی، ایست بازرسی‌هایی تدارک دید تا از ایرانی‌ها حق ترانزیت دریافت کند و حالا با دستگیری ۲ راننده ایرانی، اقدامات آذربایجان وارد مرحله جدیدی شده است. علی اف کامیون‌های ایرانی را متهم به ورود غیرقانونی و نقض قوانین کرده است و مدعی شد که ایران و ارمنستان با همکاری یکدیگر مشغول قاچاق مواد مخدر به اروپا هستند. این اظهارنظرات نسنجیده، واکنش صریح مقامات ایرانی را در پی داشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، شمخانی، در توییتی به علی اف هشدار داد که مراقب دام‌های پرهزینه شیاطین باشد و ادامه داد که بی توجهی به اصول و الزامات همسایگی و بیان اظهارات کذب و غیرسازنده، نشان دهنده حُسن و تدبیر او نیست. رئیس جمهور آذربایجان پیش‌تر نیز به رزمایش نظامی ایران در مرز‌های خود واکنش نشان داده بود و به این موضوع اشاره کرد که ایران در زمان تصرف مناطق هم جوار خود از سوی ارمنستان، رزمایشی در شمال غربی کشور انجام نمی‌داد و امروز که این مناطق به اشغال آذربایجان در آمده است، دست به این اقدام می‌زند.

خطیب زاده، سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران نیز در پاسخ به این اظهارنظرات، اعلام کرد که ایران حتی حضور نمایشی رژیم صهیونیستی در نزدیکی مرز‌های خود را هم تحمل نخواهد کرد، همچنین مقامات ایرانی اضافه کردند که رزمایش هایشان هیچ گونه تهدیدی برای همسایگان محسوب نمی‌شود.

ایران همواره به مرز‌های شناخته شده بین المللی احترام می‌گذارد و با هرگونه اشغال سرزمین مخالف است.
آنچه مشهود است، وجود دشمنانی است که در روابط آذربایجان و ایران مداخله می‌کنند و پروژه ایران هراسی را در میان مقامات آذربایجان دنبال می‌کنند. کامیون‌های عبوری ایران از خاک آذربایجان متعلق به بخش خصوصی هستند و اگر تخلفی از سوی آنان انجام شود، منطقی نیست که آذربایجان آن را به تمام حکومت ایران تعمیم دهد و چنین اظهاراتی را بیان کند. کارشناسان مسائل بین المللی عقیده دارند که هرآنچه امروز در حال رخ دادن است، به دنبال محدود کردن ایرانیان برای صادرات به اروپا و از سوی ۲ کشور ترکیه و آذربایجان است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->