آیت‌الله علم‌الهدی: ملاک اولویت‌بندی پروژه‌های شهری آسایش و رفاه روزانه مردم باشد ۲۵۰ هزار فلسطینی رفح را ترک کرده‌اند سازمان ملل از انباشت ۲۷۰ هزار تن زباله جامد در نوار غزه خبرداد وزارت خارجه عراق به اقدام تخریبی در اصفهان واکنش نشان داد بهره‌مندی ۲ میلیون خانوار خراسان‌رضوی از اینترنت فوق‌پرسرعت تا سال ۱۴۰۴ تشدید اختلافات میان وزارت خارجه آمریکا و کاخ سفید بر سر حمایت از تل‌آویو حماس حمله به مقر حشدالشعبی در جنوب عراق را محکوم کرد دموکرات‌ها در تلاش برای گرفتن رای «نه» برای بسته کمکی واشنگتن به تل‌آویو سردار فدوی: موفقیت ایران در حمله موشکی بسیار بزرگ بود تبلیغات دور دوم انتخابات از ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ آغاز می‌شود + جزئیات آمریکا چهار نهاد چینی و بلاروسی را به اتهام همکاری با پاکستان تحریم کرد امیرعبدالهیان: توسعه دامنه جنگ و تنش به نفع هیچ طرفی در منطقه نیست وزیر خارجه ایران: نتانیاهو باید مهار شود امیرعبداللهیان: رویکردهای سیاست زده و غلط باعث بی نتیجه بودن تلاش‌ها در غزه شده است مقام سابق رژیم صهیونیستی: بازدارندگی اسرائیل فروپاشیده است حمله جنگنده‌های اسرائیلی به غرب و جنوب رفح چندین شهید و مجروح برجا گذاشت (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) انفجار مهیب در پایگاه نظامی در شمال استان بابل عراق + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) رسانه‌های صهیونیستی: مذاکرات با حماس به بن‌بست رسیده است حمله موشکی مقاومت فلسطین به شهرک‌های صهیونیستی ایران تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ونزوئلا را محکوم کرد حمله پهپادی مقاومت عراق به پایگاه هوایی «عوبدا» اسرائیل + فیلم (۱ اردیبهشت ۱۴۰۳)
سرخط خبرها

واکنش‌ها به نسل کشی هدفمند و شیعه کشی داعش در افغانستان

  • کد خبر: ۸۴۳۲۲
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
واکنش‌ها به نسل کشی هدفمند و شیعه کشی داعش در افغانستان
جمعه گذشته، حادثه‌ای تروریستی در مسجد فاطمیه قندهار در جنوب افغانستان منجر به شهادت و زخمی شدن بیش از ۱۰۰ تن از شیعیان شد. داعش مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت. این دومین حمله این گروه تروریستی در کمتر از ۱۰ روز به مساجد افغانستان است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ جمعه ۱۶ مهر ماه نیز در جریان انفجاری انتحاری به دست داعش در حسینیه سیدآباد در منطقه خان آباد قندوز در شمال افغانستان، ۱۲۰ تن کشته و ۲۰۰ تن دیگر زخمی شدند. خبرگزاری فرانسه گزارش داد که داعش در بیانیه‌ای در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که دو نفر از اعضای این گروه، خود را در مسجد منفجر کردند.

خبرنگار «الجزیره» به نقل از یک منبع دولتی گزارش کرده که شمار کشته شدگان این بمب گذاری به ۴۱ تن و شمار زخمی‌ها به ۸۰ تن افزایش یافته است. توالی و تکرار این حملات جنایت کارانه در دو جمعه پیاپی علیه یک هدف مشخص یعنی نمازگزاران بی دفاع شیعه از قندوز تا قندهار نشان می‌دهد که تروریسم تکفیری با شمشیر‌های آخته، جنگ مذهبی را در افغانستان شعله ور کرده است؛ تروریست‌های خون آشامی که از طرف دشمنان اسلام حمایت می‌شوند. از جانب دیگر، جنایت‌های قندوز و قندهار درست زیر سایه دولت طالبان صورت می‌گیرد؛ دولتی که مدعی است آمده تا افغانستان را به امنیت و ثبات و آرامش برساند و ریشه ناامنی و جنگ را برکند؛ اما این هدف به نظر می‌رسد که درباره تروریســــت هــــای تکفیـــری به تمامـــی اعمــال نمی‌شود.

واکنش‌های بین المللی

وزارت‌های خارجه عربستان، قطر، امارات متحده عربی، اردن، روسیه، آمریکا و ترکیه در بیانیه‌های جداگانه ای، از حمله تروریستی به مسجد شیعیان در شهر قندهار در جنوب افغانستان ابراز تأسف و آن را محکوم کردند. حزب ا... لبنان نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت: «بار دیگر گروهک تروریستی و وهابی داعش دست به جنایت و کشتار وحشیانه زده است. درصورت تداوم عملیات ترور و کشتار توسط این گروهک جنایتکار، اقدام گسترده و سریع امت اسلامی ضروری است.»

در این بیانیه تأکید شده است که مسئولیت رسیدگی به این گونه اقدامات و جنایت‌ها بر عهده مقامات مسلمان افغانستان است و آن‌ها باید قاتلان را تحت پیگرد قرار دهند و عادلانه قصاص کنند.»
شماری از کاربران فضای مجازی نیز انجام حملات هدفمند فقط به مسجد شیعیان را ابهام آمیز دانستند و از احتمال اینکه دست‌های پنهانی از بین طالبان در این اقدام‌ها دخالت داشته باشد، خبر دادند.

واکنش‌های داخلی افغانستان

به گزارش «فارس»، محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان، گفت که جهان نباید افغانستان را در انزوا رها کند و رها کردن افغانستان در انزوا به نفع هیچ کسی نخواهد بود. این مقام طالبان بیان کرد: اوضاع امنیتی در افغانستان با خروج نیرو‌های خارجی از این کشور بهبود یافته است. وی به حمله تروریستی گروه داعش به مسجد شیعیان در قندهار نیز اشاره کرد و افزود: حمله به مسجد شیعیان فاجعه آمیز است و افرادی که افکار افراطی داشتند، آن را انجام دادند. علمای شیعه افغانستان پس از دومین حمله انتحاری به مسجد شیعیان در قندوز و قندهار، مصرانه از طالبان خواستند که امنیت مساجد، مدارس و مراکز تجمع مردم را تأمین کند.

واکنش ایران

وزارت خارجه ایران در اولین ساعات پس از این حادثه، در بیانیه ای، حمله تروریستی به مسجد فاطمیه (س) در قندهار افغانستان را محکوم کرد. همچنین محمدحسن آصفری، عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شورا‌ها در مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: «دومین جنایت ‎داعش، سلفی‌های تکفیری، در فاصله کمتر از یک هفته در افغانستان و شهادت ده‌ها نفر از شیعیان مظلوم را فقط نمی‌توان با بیانیه و قطعنامه محکوم کرد. ‎ شورای امنیت سازمان ملل فکر کند که این جنایت در اروپا شکل گرفته است. سکوت خود را بشکنید؛ چرا که دیگر تحلیل و مصاحبه کارساز نیست. ‎»

از سویی شورای سیاست گذاری ائمه جمعه، در بیانیه ای، با تسلیت فاجعه تروریستی انفجار در مسجد شیعیان قندهار تأکید کرد: «انتظار می‌رود مسئولان کنونی افغانستان که وظیفه حفظ جان و مال و امنیت مردم برعهده آن هاست، فراتر از محکومیت و ابراز انزجار لسانی، برای جلوگیری از این جنایات، اقدامات سریع و موثر را به انجام رسانند و مسئولانه و قاطعانه وارد عمل شوند و وظیفه حتمی و قانونی خود را ایفا کنند.»

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نیز با انتشار بیانیه ای، این اقدام سبعانه و ضد بشری را محکوم و ضمن تسلیت به امت اسلامی اعلام کرد: «اگر کسانی که امروز حکومت افغانستان را به دست گرفته اند و داعیه حاکمیت دارند، در جنایت جمعه پیشین قندوز، مسببان را دستگیر می‌کردند و به اشد مجازات می‌رساندند، امروز شاهد این جنایت در قندهار نمی‌بودیم. حاکمیت فعلی افغانستان باید علاوه بر حفظ امنیت، در مسیر ایجاد یک دولت ملی و فراگیر برای تحقق ثبات در افغانستان تلاش کرده و هرچه سریع‌تر با مسببان این جنایات هولناک برخورد کند.»

سید رسول موسوی، دستیار وزیر امور خارجه کشورمان، در صفحه توئیتر خود در این باره نوشت: «چگونه می‌شود حکومت تشکیل داد، ولی به فکر امنیت مردم نبود؟ جنایاتی که هفته پیش در صفوف نمازگزاران قندوز رخ داد و این هفته در قندهار، اگر متوقف نشود، افغانستان را به کام جنگ داخلی دیگری خواهد کشاند که هیچ برنده‌ای جز استعمارگران و مزدوران جنایت کارش نخواهد داشت.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->