سردرگمی و چالش جدید اسراییل مقابل حزب الله محاصره بن گویر در میان معترضان خشمگین صهیونیست + فیلم رئیسی: امروز همگان حقوق فلسطینیان را مطالبه می‌کنند چین، خواهان پایان فاجعه انسانی در غزه شد تظاهرات مجدد شهرک‌نشینان در برابر محل اقامت نتانیاهو ششمین دوره مجلس خبرگان اول خرداد با پیام رهبری آغاز به کار می‌کند واکنش روسیه به کمک‌های جدید آمریکا به اوکراین هشدار مصر و تشکیلات خودگردان درباره یورش احتمالی به رفح حماس: ابعاد سیاسی و راهبردی نبرد طوفان الاقصی محقق شد حزب‌الله لبنان «رویسات العلم» را هدف قرار داد (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) ارسال مخفیانه تسلیحات دوربرد آمریکایی به اوکراین کدام بازیگر زن باعث اغفال تتلو شد؟ فرانسه خواستار تحریم روسیه به اتهام انتشار اخبار جعلی شد بایدن: اوکراین نیمی از اراضی خود را از روسیه پس گرفته است حمله موشکی مقاومت فلسطین به اطراف غزه (۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) واکنش ایران به بیانیه کویت و اردن در خصوص میدان آرش پشت پرده سفر پنهانی روسای شاباک و ارتش رژیم صهیونیستی به قاهره رئیسی: ایران امروز کشوری پیشرفته است سناریوی زندانی شدن ترامپ روی میز سرویس مخفی آمریکا حمله موشکی و راکتی مقاومت به مواضع نظامیان رژیم صهیونیستی
سرخط خبرها

نگاهی به اتفاقات برجامی این روزها

  • کد خبر: ۸۴۳۲۴
  • ۲۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۶
نگاهی به اتفاقات برجامی این روزها
در روز‌های گذشته، به دنبال تلاش‌های طرفین برجام برای بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به این توافق هسته‌ای بین المللی، تحولات سرعت بیشتری گرفته است و این خبر از تسریع در زمان از  سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین می‌دهد.

به گزارش شهرآرانیوز؛در روز‌های پایانی هفته گذشته، انریکه مورا، معاون سرویس اقدام اتحادیه اروپا، برای رایزنی درباره روابط دوجانبه، موضوعات منطقه‌ای و مذاکرات هسته‌ای به منظور لغو تحریم‌های ظالمانه وارد تهران شد و با علی باقری کنی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه، دیدار و گفتگو کرد.

گمانه زنی رسانه‌های خارجی

«رویترز» در گزارشی، به نقل از یک مقام ارشد اتحادیه اروپا به شرط فاش نشدن نامش، درباره از سرگیری مذاکرات هسته‌ای وین نوشت که تهران برای بازگشت به وین و به پایان رساندن مذاکرات کاملا مصمم است، اما آن‌ها هنوز آماده تعامل در وین نیستند. این مقام با اشاره به تمایل هیئت ایرانی برای گفتگو با اتحادیه اروپا در بروکسل گفت: آن‌ها اصرار داشتند که نمی‌خواهند صرفا به گفتگو بپردازند، بلکه می‌خواهند که گفتگو‌ها نتیجه عملی داشته باشد و برای احیای برجام به توافق برسند.

این مقام اتحادیه اروپا همچنین ملاقات در بروکسل را «ایده‌ای خوب» خواند و عنوان کرد که طرفین، فرصت این را خواهند یافت که با یکدیگر، متن موجود را که از ماه ژوئن روی میز است، بررسی کرده و در خصوص سؤالاتی که ممکن است برای تیم مذاکره کننده جدید ایجاد شود، شفاف سازی کنند. وی گفت: به گمانم ما در حال هموار کردن بیشتر شرایط برای رسیدن به مقصد نهایی که وین است هستیم. انتظار داریم این مهم به زودی اتفاق بیفتد.

لارنس نورمن، خبرنگار روزنامه «وال استریت ژورنال»، نیز درباره از سرگیری مذاکرات وین در صفحه توئیترش به نقل از یک منبع آگاه، نوشت: «مذاکرات با ایران در پایان اکتبر در بروکسل فقط میان اتحادیه اروپا و ایران انجام خواهد شد. ایران مذاکرات دوجانبه دیگری خواهد داشت. ایده‌ای که مطرح است، پرداختن به تمامی متن‌های روی میز در وین» به منظور شفاف سازی آن‌ها با تیم جدید ایران است و آن‌ها سؤالات متعددی در این باره خواهند داشت.»

موضع آمریکا

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید، در کنفرانس خبری روز گذشته خود در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا دولت آمریکا از پیشنهاد‌های مطرح شده از سوی دولت رژیم صهیونیستی برای داشتن یک «پلان B» در صورت شکست مذاکرات هسته‌ای با ایران، استقبال می‌کند یا نه، گفت: تمرکز ما بر دیپلماسی است. دیپلماسی، بستر تلاش‌های ما در برهه فعلی است. قصد ندارم در این موقعیت، فرضیه‌ای را مطرح کنم. ما مشتاقیم که به وین بازگردیم و مذاکرات را ادامه دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در صورت «ادامه وقت کشی در مذاکرات» از سوی ایران، پلان B آمریکا چه خواهد بود، گفت: ما در پیش گرفتن مسیر یک دیپلماسی هدفمند برای رسیدن به بازگشتی دوجانبه درراستای پایبندی به برجام و برای پرداختن به طیف کامل نگرانی هایمان درباره ایران، صادق و پابرجا بوده ایم. ما به دنبال بازگشتی دوجانبه به برجام هستیم. اگر تهران درخواست‌های بیشتری داشته باشد و چیز کمتری ارائه دهد، این مذاکرات موفق نخواهند بود. اما در نهایت، این چیزی است که بر آن متمرکزیم و قصد ندارم حدس و گمانی فراتر از آن مطرح کنم.

همچنین رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در روز‌های گذشته، رایزنی‌های بسیاری با مقامات کشور‌های حاشیه خلیج فارس در موضوع مذاکرات هسته‌ای وین، به منظور احیای برجام داشته است. مالی درباره سفر اخیرش به کشور‌های حوزه خلیج فارس، در پیامی توئیتری اهدافش را چنین تشریح کرد: در بازدید از کشور‌های امارات، قطر و عربستان سعودی در خصوص مشکلات منطقه‌ای و تلاش برای مذاکره به منظور بازگشت دوجانبه به برجام رایزنی خواهیم کرد.

«همچنین وزارت امور خارجه عربستان سعودی، جمعه ۲۳ مهرماه، در بیانیه‌ای اعلام کرد که فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور، با آنتونی بلینکن، همتای آمریکایی اش، در واشینگتن دیدار کرده است و درباره برنامه هسته‌ای ایران و مذاکرات بین المللی مرتبط با این مسئله گفتگو کرده اند.

از سوی دیگر، روز گذشته، وزرای دارایی کره جنوبی و آمریکا توافق کردند تا در زمینه دارایی‌های بلوکه شده ایران در سئول با یکدیگر همکاری کنند. توضیح آنکه بدهی کره جنوبی به ایران در ازای خرید میعانات گازی در دو بانک این کشور، مجموعا به ارزش ۷ میلیارد دلار است که از شهریور ۱۳۹۷ به بهانه تحریم‌های آمریکا پرداخت نشده است و اکنون کره جنوبی به دنبال استفاده از یک کانال سوئیسی با حمایت آمریکا به منظور استفاده از بخشی از پول برای فروش اقلام بشردوستانه شرکت‌های سوئیسی به ایران است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->