وزیر خارجه اردن در تماس با امیرعبداللهیان: آسمان اردن مورد سوءاستفاده اسراییل قرار نخواهد گرفت لیبرمن: در مسیر پیروزی نیستیم | اوضاع جبهه شمالی خطرناک است فرانسه کمک به اسرائیل برای مقابله با پاسخ ایران را تایید کرد لاپید: بن گویر آبروی اسرائیل را برده است ظریف حمله موشکی اسرائیل به خاک ایران را «آتش‌بازی » خواند ماجرای حادثه امنیتی در بخش کنسولی سفارت ایران در پاریس چه بود؟ وزارت خارجه وتوی قطعنامه عضویت فلسطین در سازمان ملل را به شدت محکوم کرد در سفارت ایران در فرانسه چه می‌گذرد؟! (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) وزرای خارجه گروه ۷ خواستار همکاری ایران با آژانس انرژی اتمی شدند دوباره غیرت ملت، دوباره شور قیام | راهپیمایی نمازگزاران مشهدی در حمایت از عملیات «وعده صادق» برگزار شد + فیلم سازمان ملل: هر ۱۰ دقیقه یک کودک در غزه زخمی می‌شود یا می‌میرد آمریکا موشک‌های پدافندی اسرائیل را شارژ کرد راهپیمایی مردم ایران در حمایت از عملیات «وعده صادق» آیت‌الله علم‌الهدی: تذکر محترمانه و ارشاد باکرامت، هدف اصلی «طرح نور» است | سه خطای محاسباتی در سنجش توفیق عملیات «وعده صادق» رئیسی: عملیات «وعده صادق» نشان دهنده اقتدار نظام جمهوری اسلامی است حملات توپخانه‌ای ارتش رژیم صهیونیستی به رفح فرمانده نیروی زمینی ارتش به حادثه اصفهان واکنش نشان داد (۳۱ فروردین ۱۴۰۳) عضو دفتر رهبر انقلاب: برخی مسئولان بدلیل کار‌های بی‌قاعده در زمینه حجاب تذکر گرفتند تجاوز جدید رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات پدافند هوایی در جنوب سوریه طعنه وزیر امنیت داخلی اسرائیل به گزارش‌ها درباره حادثه اصفهان نتانیاهو دست به دامن انگلیس و آلمان شد
سرخط خبرها

پاسخ قاطع ایران به ادامه مواضع غیردوستانه الهام علی اف

  • کد خبر: ۸۴۴۳۷
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
  • ۱
پاسخ قاطع ایران به ادامه مواضع غیردوستانه الهام علی اف
الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان که این روز‌ها می‌کوشد به هر قیمتی اشتباه خود را در باز کردن پای رژیم صهیونیستی به منطقه انکار کند، در ادعای جدید و بی پایه و اساس خود گفته است که باکو مسیر ترانزیت مواد مخدر از ایران به ارمنستان و از آنجا به اروپا را مسدود کرده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛علی اف که در نشست مجازی سران کشور‌های مستقل مشترک المنافع صحبت می‌کرد، در ادامه ادعا‌های گزاف خود گفت: پس از آنکه بعد از ۳۰ سال کنترل ۱۳۰ کیلومتر از اراضی هم جوار با ایران را از ارمنستان پس گرفتیم، موفق به سد کردن مسیر قاچاق مواد مخدر شدیم که از ایران به ارمنستان و از آنجا به اروپا می‌رسید و از منطقه «جبرائیل» جمهوری آذربایجان هم رد می‌شد.

در روز‌های اخیر، مقامات رسمی آذربایجان و شخص علی اف، چندین بار اظهاراتی ضدایرانی مطرح کرده اند. در مقابل، ایران، بار‌ها به جمهوری آذربایجان هشدار داده است که به نیات سوء رژیم صهیونیستی هوشیار باشد و اینکه حضور نیرو‌های ثالث را در مناطق مرزی خود برنمی تابد. با این حال، جمهوری آذربایجان به فکر تصاحب بخشی از منطقه مرزی ایران-ارمنستان است تا مسیر اتصال خود به نخجوان و ترکیه را هموار کند، حال آنکه این مسئله به قیمت از دست رفتن مرز ایران-ارمنستان تمام می‌شود.

آمادگی ایران برای پاسخ سخت به ایجاد هر نوع ناامنی در مرزهایش

اظهارات گستاخانه اخیر علی اف با واکنش و تحلیل‌های بسیاری در داخل کشور همراه شده است. محمود عباس زاده مشکینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفتگو با «ایسنا» در واکنش به ادعا‌های تعجب برانگیز جدید رئیس جمهور آذربایجان علیه ایران گفت: از اظهارات منتسب به آقای الهام علی اف متأسفم؛ لابد اطلاعات غلطی به رئیس جمهوری آذربایجان داده اند.

برخی اظهارات علیه حسن هم جواری و همسایگی است. متأسفانه بدخواهان دو ملت مسلمان دنبال شکاف بین دو کشور اسلامی و همسایه هستند.
وی در ادامه، تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران علیه قاچاق مواد مخدر را در دنیا بی نظیر خواند و تأکید کرد که اگر غیر از این بود، کل اروپا و قفقاز گرفتار تبعات مواد مخدر می‌شد.

همچنین سید نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، در حاشیه جلسه علنی روز گذشته بهارستان با حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه، و در خصوص اظهارات نسنجیده اخیر رئیس جمهور آذربایجان گفت: اتفاقاتی که بین آذربایجان و ارمنستان رخ داده، باعث شکل گیری نوعی تهدید ضمنی برای مرز‌های ما شده است و ما بعضا شاهد لفاظی‌ها و مطالب بی پایه و اساس از سوی برخی سران این کشور‌ها بوده ایم که ایران هم پاسخ سیاسی به آنان داد و هم در رزمایش شمال غرب کشور، جواب محکمی به این افراد داد.

علی اف به دنبال انحراف افکار عمومی است

سیدمحمدرضا دماوندی، کارشناس منطقه قفقاز، در گفتگو با «ایسنا» درباره ادعای بی پایه و اساس اخیر رئیس جمهور آذربایجان گفت: اظهارات و اتفاقات اخیر یک سناریو کامل، واضح و مشخص است. آذربایجان، بازیگر اصلی نیست و هدایت شده است و شخص الهام علی اف نیز به عنوان سخنگو عمل می‌کند.

این وضعیت ناشی از کوتاهی‌های ما در گذشته است که در پی آن، مقامات آذربایجان هر روز نسبت به روز قبل گستاخ‌تر شده اند. وی افزود: رفتار‌هایی که مقامات آذربایجان و شخص علی اف نشان می‌دهند، غیر از اینکه موضوع اتهام زدن به ایران باشد، ناشی از یک ترس نهفته است؛ یعنی خود مقامات آذربایجان با این رفتار خودشان غیرمستقیم ترس را منتقل می‌کنند. این ترس بیشتر ناشی از مشکلات درونی آذربایجان است که می‌خواهند با انتساب این مشکلات به بیرون، مسائل داخلی خود را پوشش دهند.

فشار جهانی علیه ایران در دستور کار است

مهدی مطهرنیا، تحلیلگر مسائل بین الملل، در گفتگو با «ایسنا»، درباره احتمال تغییر ژئوپولیتیک در مرز‌های شمال غرب کشور گفت: هم اکنون این تغییرات درحال انجام است. نخجوان و ماجرای بسته شدن حرکت ایران به طرف ارمنستان و اروپا، ایران را در یک وضعیت محاصره منطقه‌ای در حوزه شمال غرب قرار می‌دهد و عمق نفوذ استراتژیک ایران را کاهش خواهد داد و این موضوع شایان توجهی است که می‌تواند با توجه به روی کار آمدن طالبان در افغانستان، وارد شدن پاکستان در بازی‌های منطقه ای، حرکت ترکیه در کنار آذربایجان و رژیم صهیونیستی علیه ایران و همچنین تحولات مربوط به اعراب با توجه به حضور آمریکا در منطقه خلیج فارس با ناو‌های متعدد، منجر به احتمال کاهش همکاری‌های بین المللی با ایران شود.

مطهرنیا با بیان اینکه روابط بین ایران و آذربایجان اکنون دچار تزلزل شده است، گفت: این تزلزل ممکن است در آینده بر حسب یک اتفاق به تخاصم منجر شود یا می‌تواند بر حسب یک عقب نشینی، اندکی آرام گیرد، اما تمام شدنی نخواهد بود؛ زیرا هدف، تضعیف ایران است. وضعیت کنونی منطقه نشان دهنده ابعاد مختلف ایجاد فشار بر ایران است؛ با توجه به جهت گیری‌های موجود درقبال ایران در نظام بین الملل و منطقه، به نظر می‌رسد فشار جهانی علیه ایران در دستور کار است و این فشار ناشی از هماهنگی قدرت‌های بزرگ جهانی برای شکل دادن به نظم آینده جهان از یک سو و فشار منطقه‌ای ناشی از همگرایی دولت‌های منطقه به علاوه رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی از سوی دیگر، با یکدیگر در حال تلاقی است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آندرانیك اوزانیان
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۷
0
0
جناب سید نظام الدین موسوی، سخنگوی محترم هیئت رئیسه مجلس ،شما فرموده اید "بعضا شاهد لفاظی‌ها و مطالب بی پایه و اساس از سوی برخی سران این کشور‌ها بوده ایم که ایران هم پاسخ سیاسی به آنان داد" ! عجیب است . چرا برخی سیاستمداران ما اینقدر دوپهلو و محافظه كارانه صحبت می كنن ؟ چنین اظهار نظرهایی این ذهنیت را در مخاطب ایجاد می كند كه سخنگو منتظر است ببیند منفعتش بیشتر به كدام سمت است و احتمال دارد دو روز دیگر سمت یكی از طرفین را بگیرد (منافع دارد) پس بهتر است تا مشخص شدن منافع ، فعلا دو پهلو سخن بگوید !
شما دقیقا از طرف سران جمهوری آذربایجان شاهد "لفاظی و مطالب بی پایه" بوده اید . نه تنها لفاظی، بلكه شاهد توهین به كشور،تاریخ،پرچم،سفارت و تمامیت ارضی ایران بوده اید. شما از ارمنستان چه بدی دیدید؟ بجز این كه هنوز سر واكسن زدن به مردم زبان بسته بیچاره داشتید تقسیم غنائم می كردید ارمنستان به طور رایگان به ایرانی ها واكسن زد ! آن هم گفتید واكسن ها دست ارمنستان باد كرده بود ! مگر از شما پول گرفت ؟ مگر چاقو بیخ گردن ایرانی گذاشت كه بایدبیای ارمنستان واكسن بزنی؟
عجب دنیایی شده ! عجب !
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->