رئیسی: ایستادگی غزه تفوق گفتمان مقاومت را اثبات کرد نتانیاهو: در حال آماده شدن برای ورود به رفح هستیم دیدار نوروزی فرماندهان نظامی با قالیباف حمله رژیم صهیونیستی به اطراف منطقه سیده زینب در دمشق سقوط یک هواپیمای نظامی روسیه در دریای سیاه امیرعبداللهیان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار کرد تاکید فعالان و نخبگان مشهد بر پاسخگویی و شفافیت نمایندگان مردم مشهد در مجلس رژیم صهیونیستی بیش از ۲۰۰ آواره فلسطینی را در بیمارستان شفا قتل عام کرد محمود عباس با ترکیب کابینه جدید به نخست وزیری محمد مصطفی موافقت کرد روسیه قطعنامه پیشنهادی آمریکا علیه کره شمالی را وتو کرد دیدار زیاد النخاله و هیئت همراه با رهبر انقلاب | مقام معظم رهبری: ایستادگی مردم غزه و ناکامی‌های رژیم صهیونیستی پدیده‌ای الهی است ظرفیت نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، موتور محرک توسعه استان انتقاد تند پاکستان از عملکرد افغانستان در حوزه تروریسم خراسان رضوی رکورددار برخورداری از طرح‌های عمرانی در کشور تائید جنایات اسرائیل توسط گزارشگر سازمان ملل بررسی و تصویب لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان به کجا رسید؟ دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی چه زمانی برگزار می‌شود؟ اسماعیل هنیه با محمدباقر قالیباف دیدار کرد رایزنی تلفنی استاندار خراسان رضوی و والی هرات برای تسهیل تردد کامیون‌ها در مرز مشترک قصد صهیونیست‌ها برای بستن مسجدالاقصی به مدت ۱۶ روز شهادت ۹ تن در حمله رژیم صهیونیستی به جنوب لبنان
سرخط خبرها

نکاتی برای حداکثرسازی کارآمدی سفرهای استانی رئیس جمهور

  • کد خبر: ۸۴۴۴۰
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
نکاتی برای حداکثرسازی کارآمدی سفرهای استانی رئیس جمهور
یکی از تمــایز‌های آشکار سبک مـــدیریت حجت الاسلام  رئیسی در مقام رئیس جمهور در مقایسه با رئیس جمهور پیشین، حضور بدون واسطه او در میان مردم و ارتباط مستقیم با شهروندان است که با استقبال چهره‌های سیاسی مواجه شده است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ حجت الاسلام  رئیسی پس از ورود به پاستور، مدیریت جهادی، انقلابی و در صحنه را جایگزین مدیریت از راه دور و پشت میز نشینی کرد و یکی از جلوه‌های این سبک مدیریتی، سفر‌های استانی مستمرش در دو ماه گذشته با اولویت استان‌های محروم کشور بوده است.

این سفر‌های استانی قرار است در دولت سیزدهم ادامه دار باشد، چنان که سیدصولت مرتضوی، معاون اجرایی رئیس جمهور، از سفر آیت ا... رئیسی به استان اردبیل در اواخر هفته جاری خبر داده است. این سفر‌های استانی در روز‌های گذشته با استقبال مثبت چهره‌های سیاسی همراه شده است. اما علاوه بر استقبال، برخی از این چهره‌های سیاسی، تلاش می‌کنند تا با بیان نکاتی، به کارآمدی حداکثری سفر‌های استانی کمک کنند.

سفر‌های استانی نشانگر مردمی بودن است

جعفر قادری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، در گفتگو با «برنا» درباره اهمیت سفر‌های استانی رئیس جمهور گفت: از مؤلفه‌های موفقیت در هر دولتی، میزان ارتباط آن دولت با مردم است. هر قدر رابطه با مردم نزدیک‌تر و صمیمانه‌تر باشد، ضریب آگاهی دولتمردان از عمق مشکلات و چالش‌ها بیشتر می‌شود. با حضور رئیس جمهور در استان‌های مختلف به مصوبات توجه بیشتری خواهد شد و بر اساس گزارش‌های معمول و متداول در هیئت دولت تصمیم گیری می‌شود.

این سفر‌ها سبب خواهد شد مردم نیز در انتقال مشکلات و نقد‌ها با رئیس جمهور راحت‌تر باشند و در یک گفت وگوی مستقیم به بیان مشکلات موجود بپردازند. حضور رئیس جمهور و وزرا در استان‌های مختلف کمک می‌کند تا گره‌ها و موانع موجود در نقاط مختلف کشور برطرف شود و عملا تصمیمات به نتیجه منجر شود. سفر‌های رئیس جمهور به استان‌ها می‌تواند خنثی کننده بسیاری از توطئه‌های دشمنان باشد.

همچنین قدرتعلی حشمتیان، فعال سیاسی، در گفتگو با «برنا»، درباره سفر‌های استانی رئیس جمهور گفت: سفر‌های استانی رئیس جمهور، مردمی بودن ایشان را می‌رساند. زمانی که رئیس جمهور یک کشور، بین مردم و با مردم همراه باشد، می‌تواند درد دل مردم و صحبت‌های آن‌ها را از نزدیک بشنود و برای رفع مشکلات قدم‌هایی بردارد.

مزیت‌های مدیریت میدانی

عبدالرضا مصری، نایب رئیس مجلس، در گفتگو با «فارس»، درباره سفر‌های استانی رئیس جمهور گفت: پس از مدت طولانی فاصله میان مردم و مسئول اول اجرایی کشور که به ویژه در یک سال و نیم اخیر به بهانه کرونا تشدید شد و مسئولان این توفیق را از خودشان سلب کردند که با مردم ارتباط بی واسطه داشته باشند، این اقدام رئیس جمهور، طلیعه مبارکی است.

وقتی رئیس دولت این طور عمل می‌کند، تیم دولت هم به همین روش عمل خواهند کرد و دیگر مدیریت از راه دور و پشت میز باب نخواهد شد. وی افزود: در این سفر‌ها امکان تأمین مالی همه مسائل و مشکلات نیست، اما با حضور میدانی رئیس جمهور و وزرا بخش شایان توجهی از مسائل و اولویت دارترین آن‌ها احصا می‌شود و اعتبار لازم برای حل آن‌ها اختصاص می‌یابد.

شناختی که رئیس جمهور و وزرا در این سفر‌ها از مسائل و مشکلات مردم پیدا می‌کنند، باعث می‌شود هنگامی که در هیئت دولت می‌نشینند و بر سر یک برنامه یا بودجه بحث می‌کنند، عملا در جریان کار باشند و آگاهانه تصمیم بگیرند و پشتوانه محکم تری هم در دولت برای تصویب و اجرای این مصوبات ایجاد می‌شود؛ همچنین از طولانی شدن فرایند‌های کارشناسی جلوگیری خواهد شد. با انجام سفر‌های استانی، مدیران استانی متوجه خواهند شد که کلاه سر رئیس جمهور و وزرا نمی‌رود؛ زیرا کار آن‌ها میدانی است؛ لذا مجبور می‌شوند گزارش‌های واقعی تهیه و ارائه کنند.

لزوم تشکیل کمیته ویژه برای پیگیری اجرای مصوبات سفر‌های استانی

اسماعیل حسین زهی، نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، در گفتگو با «فارس» با بیان اینکه در وضعیت کرونا خیلی از دولتمردان به استان‌ها سر نمی‌زدند و رابطه دولت و ملت عملا قطع شده بود، افزود: برخی فرمانداران هم به مناطق دوردست و روستایی سر نمی‌زدند؛ لذا از انجام این سفر‌ها توسط رئیس جمهور و دولت استقبال می‌کنیم. لازم است برای کارآیی بیشتر این سفرها، کمیته ویژه‌ای برای پیگیری اجرای مصوبات سفر از سوی رئیس جمهور تعیین شود تا خدای ناکرده در اذهان عمومی این شائبه شکل نگیرد که این سفر‌ها بی ثمر و بی نتیجه است.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->