جزئیات برنامه‌های تلویزیون در شب‌های قدر واکنش معین به انتشار اخباری درباره رفت و آمد پنهانی‌اش به ایران قسمت آخر فصل چهارم «زیرخاکی» امشب پخش می‌شود (۸ فروردین ۱۴۰۳) احسان علیخانی از آغاز تولید فصل دوم جوکر خبر داد دفتر واشنگتن «ایران اینترنشنال» تعطیل شد + عکس ضرغامی: ایران، ارزان‌ترین بلیط اماکن گردشگری را دارد اسکارلت جوهانسون وارد «دنیای ژوراسیک» می‌شود؟ سعید راد در بیمارستان بستری شد فروش ۷ میلیارد تومانی سینما‌های خراسان رضوی در هفته اول ۱۴۰۳ برنامه تعطیلی سینما‌های کشور در شب‌های قدر شعرخوانی شاعران در محضر رهبر انقلاب + فیلم و متن برگزاری نشست علمی و فرهنگی «حسنه ماندگار» در مشهد واکنش قاضی شهریاری به اظهارات یکتا ناصر در اینستاگرام چه بود؟ قسمت چهاردهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۶ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر انتشار اولین تصاویر از «اریک»، سریال جدید نتفلیکس | عروسک‌گردانیِ بندیکت کامبربچ یکتا ناصر و منوچهر هادی در دادسرای جنایی + عکس آمار پرفروش‌ترین فیلم‌ها در سینما‌های خراسان‌رضوی طی هفته‌ای که گذشت (۵ فروردین ۱۴۰۳) قسمت سیزدهم ویژه‌برنامه افطار «هلال» امشب پخش می‌شود (۵ فروردین ۱۴۰۳) + تیزر فیلم های پر فروش اکران نوروز ۱۴۰۳ تا ۴ فروردین + میزان فروش | تمساح خونی در صدر
سرخط خبرها

درباره سردار نورعلی شوشتری، که ۱۲ سال پیش در یک حمله تروریستی به شهادت رسید

  • کد خبر: ۸۴۴۵۳
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۰
درباره سردار نورعلی شوشتری، که ۱۲ سال پیش در یک حمله تروریستی به شهادت رسید
صبح بیست وششم مهر ۱۳۸۸  مو‌ها و محاسن سفید فرمانده، بیست وچندسال پس از جنگ تحمیلی، در منطقه سیستان وبلوچستان پر از خون شد. ابراهیم شهریاری، همراه سردار نورعلی شوشتری، در بیان اوضاع آن لحظه شرح داده است: «متوجه شدم سردار خراسانی رو به قبله نشسته و در حال گفتن شهادتین است.»

سمیرا شاهیان | شهرآرانیوز - صبح بیست وششم مهر ۱۳۸۸  مو‌ها و محاسن سفید فرمانده، بیست وچندسال پس از جنگ تحمیلی، در منطقه سیستان وبلوچستان پر از خون شد. ابراهیم شهریاری، همراه سردار نورعلی شوشتری، در بیان اوضاع آن لحظه شرح داده است: «متوجه شدم سردار خراسانی رو به قبله نشسته و در حال گفتن شهادتین است.»

آن روز در انفجار انتحاری روستای «جکیگور» سیستان وبلوچستان پیمانه ۳۰ سال خدمت مجاهدانه سردار شوشتری که نامش در میان سران طوایف این استان مترادف با نام انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است، پر شده بود، اما «ما نه یک فرد که سپاهی بزرگ را از دست دادیم.»

سردار مجتبی غفورپور هم رزم شهیدش را هم سنگ یک سپاه می‌داند و می‌گوید: «تا قبل از شهادت سردار شوشتری، جمله امام خمینی (ره) بعد از شهادت دکتر بهشتی را که فرمودند او به مثابه یک ملت بود، درک نمی‌کردم. بعد از او پشتمان خالی شد.»

نورعلی در تدارک همایش وحدت اقوام و مذاهب سیستان وبلوچستان که با مشارکت عشایر بلوچ در منطقه پیشین جریان داشت، در اقدامی تروریستی به فیض شهادت نائل آمد.

سردار وحدت با رؤیایی صادقه پا در این راه گذاشت. حمزه حمیدنیا، همکار سردار، در گذشته ماجرای ورود نورعلی خراسانی به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را این گونه واگویه کرده است: «خودش برایم تعریف کرد. گفت اوایل سال ۵۸ که هنوز در روستا بودم، یک شب خواب دیدم امام (ره) به روستای ما آمدند و در میان همه خانه‌ها به خانه ما سر زدند. رو به من گفتند: وارد سپاه شوید! به آن خواب هرچند در گوشه ذهنم مانده بود، توجه نکردم. چند روزی گذشت که باز خواب ایشان را دیدم. به روستا و خانه ما وارد شدند و تأکید کردند که شما وارد سپاه بشوید!»

«نورعلی» اسم فرزندان سران طوائف شد

در گذر از سال ها، حدود ۱۰۰۰ کیلومتر دورتر از روستای «ینگجه» نیشابور، زادگاه سردار، روزی را دید که مردمان دیار سیستان به یاد فرمانده، نام فرزندانشان را نورعلی بگذارند. پاسدار غفورپور در این باره می‌گوید: «نفوذ اجتماعی سردار شوشتری در سیستان باعث شد بار‌ها سران طوایف نام فرزندانشان را نورعلی بگذارند، درحالی که معمولا اسم بلوچ‌ها عبدالرحمان و عبد الحمید و... است.

حاج آقا چنان خودش را در دل مردم جا کرده بود که در آنجا هرکسی می‌خواهد خودش را منسوب به انقلاب اسلامی کند، از سردار شوشتری نام می‌برد. سردار شوشتری از اسفند ۱۳۸۷ تا مهر ۱۳۸۸ با حفظ سمت، فرمانده قرارگاه قدس شد، اما در این ۸ ماه، چنان اثر جاودانه‌ای از خودش بین مردم سیستان وبلوچستان به جا گذاشت که بعد از ۱۲ سال هنوز نام آقای شوشتری زنده و پاینده است.»

نورعلی در سال۱۳۲۷ در روستای ینگجه به دنیا آمد. مادرش زهرا و پدرش حاج فرج ا...، کدخدای این روستا در بخش سرولایت نیشابور بود. از دوره نوجوانی اش به جبهه رفت و دلباخته دفاع از میهن شد. پس از گذر سال ها، دوره سربازی نورعلی جوان در تهران آغاز و به این ترتیب مجوز ورود به مرحله بعدی زندگی برای او صادر شد. او در بیست و ششم بهمن ۱۳۴۹ ازدواج کرد.

عروس، دختر یکی از دوستان دوران تحصیل حوزه پدر نورعلی و محضردار همان روستای زادگاهشان است و داماد هم کسی که رفته رفته به عناوین و مسئولیت‌های مهم نائل می‌شود: «همین شوشتری فرمانده گردان، لشکر و جانشین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد و موهایش را توی جنگ سفید کرد.» آن قدر در مسیر دفاع از میهن و انقلاب قدم برداشت تا چکیده زندگی سردار از زبان علیرضا دلبریان، راوی روز‌های جنگ برای نسل‌های بعد چنین شد.

درباره سردار نورعلی شوشتری، که ۱۲ سال پیش در یک حمله تروریستی به شهادت رسید

او از فرماندهان ارشد عملیات مرصاد بود و زمانی که گزارش پیشرفت عملیات به امام خمینی (ره) رسیده بود، ایشان خطاب به سردار شوشتری فرموده بودند: «در این دنیا که نمی‌توانم کاری بکنم. اگر آبرویی داشته باشم، در آن دنیا قطعا شما را شفاعت خواهم کرد.»

فرماندهی لشکر ۵ قرارگاه نجف، قرارگاه حمزه و سپس جانشینی فرمانده نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از مسئولیت‌های بارز فرمانده خراسانی است که در طول خدمتش کوشید نگاه مردم به سیستان وبلوچستان را تغییر دهد. چون همیشه گفته بود: «مردم این منطقه می‌گویند «خاک ما، مادر ما» برای همین من باید امنیت را به مردم بدهم تا از این خاک دفاع کنند.»

سردار امنیت و وحدت

در سال ۱۳۸۴ سردار شوشتری جانشین نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بود که حادثه تاسوکی، حمله انتحاری گروه شبه نظامی جندا... در جاده زاهدان-زابل رخ داد. او برای جلوگیری از تکرار حوادث این چنینی، مسائل سیستان وبلوچستان را از نزدیک رصد می‌کرد. اواخر سال ۱۳۸۷ به این جمع بندی رسید تا چند یگان دیگر ازجمله لشکر ۵ نصر در آنجا حضور پیدا کنند.

همچنین دوسه تیپ از خراسان شمالی و جنوبی مستقر شدند و سردار شوشتری هم با حفظ سمت، به عنوان فرمانده قرارگاه قدس در منطقه حاضر شد. سردار غفورپور که در آن زمان فرمانده تیپ بوده است، می‌گوید: «حاج آقا بیشتر ما را توصیه می‌کرد به مردم داری. می‌گفت از قوه قهریه حداقل استفاده را کنید و هرچقدر می‌توانید به مردم خدمت کنید. ۵ سال بعد از سردار شوشتری در منطقه خدمت کردم و متوجه شدم نام سردار شوشتری مترادف با نام انقلاب و نظام جمهوری اسلامی است. بیشتر فلکه ها، خیابان‌ها حتی توی دهات این استان نام سردار شوشتری است. هنوز هم که ۱۲ سال می‌گذرد، سیاست‌های آقای شوشتری پیگیری می‌شود. چون برای رضای خدا بود. سردار به ساختار قوم بلوچ توجه کرد و باعث شد معضلی اساسی از جمهوری اسلامی حذف شود. من شاهد بودم فردی تصادف کرده بود، ولی اشک از چشمانش نمی‌آمد، اما همان فرد برای شهادت سردار شوشتری گریه می‌کرد. این‌ها حاکی از اخلاص حاج آقا و نفوذ قلبی او در سیستان وبلوچستان است.»

درباره سردار نورعلی شوشتری، که ۱۲ سال پیش در یک حمله تروریستی به شهادت رسید

او فقط یک نظامی نبود

شوشتری فقط یک نظامی نبود. ریش سفیدمآبانه رفتار می‌کرد. از سران طائفه‌ها کمک می‌گرفت تا توانمندی مردم و منطقه را با برگزاری همایش‌های مختلف نشان بدهد. وحدت و امنیت را با هم رقم می‌زد و با مردم، صمیمی رفتار می‌کرد. هدف از برگزاری همایش‌های سران طوایف و عشایر این بود که همه دور هم جمع و توانایی هر طایفه سنجیده شود. در بعضی روستا‌های اطراف سراوان با کار‌های فرهنگی سردار پس از ۲۰سال دوستی‌های تازه شکل گرفت.

آن‌ها که او را از نزدیک دیدند، جملاتش را به یاد می‌آورند که گفته بود: «فقط دنبال این نیستیم که مقابل افرادی با دویست سیصد لیتر بنزین که با موتور و هزار مکافات بیرون از مرز می‌فروشند، بایستیم. ما باید برای این مردم کارآفرینی کنیم تا بتوانند خرج زندگی خودشان را دربیاورند، حال اگر کار برای آنان فراهم شد و باز هم قاچاق کردند، به صورت سخت با آنان مقابله می‌کنیم.» سردار غفورپور هم درباره کارآفرینی‌های شهیدشوشتری می‌گوید: «حاج آقا ابا داشت از اینکه مناسبات امنیتی را رعایت کند و یکی از علت‌هایی که شهید شد، همین بود. او به آرزوی خودش رسید، ولی انقلاب یکی از یارانش را از دست داد.»

پایان با ارزش برای انسان مجاهد

رهبر معظم انقلاب در پی شهادت سردار خراسانی فرمودند: «گوارا باد این پایان باارزش برای این انسان مجاهد، این شهید عزیزمان.» با به شهادت رساندن سردار نورعلی شوشتری، تعدادی از فرماندهان ازجمله سردار محمدزاده فرمانده سپاه استان سیستان وبلوچستان، فرمانده سپاه ایرانشهر، فرمانده سپاه سرباز، فرمانده تیپ امیرالمؤمنین (ع)، علی علویان فرمانده تیپ صاحب الزمان سپاه ثارا... استان کرمان، حسین اسدی معاون تبلیغات و روابط عمومی نمایندگی، ولی فقیه در قرارگاه قدس و حسین مرادی فرمانده قرارگاه داخلی و جمعی از پاسداران و عشایر منطقه پیشین جان باختند.


در ادامه بخوانید

روایتی از حال و هوای روستای «ینگجه»، زادگاه سردار نورعلی شوشتری

 

نگاهی به ضرورت المان‌سازی از قهرمانان دفاع مقدس

 

ناهم خوانی سرمایه‌های فیلم سازی مشهد با ساخت فیلم‌هایی درباره سرداران شهید

 

یاد و نام شهید شوشتری در نمونه‌هایی از شعر امروز

 

یاد شهیدان در سروده‌های شاعران مشهد


 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->