آسیب شناسی خشم و راهکارهای کاهش خشونت در جامعه کشف راز قتل جوان ۴۰ ساله به دست بادیگاردها در مشهد کشف ایمپلنت‌های قاچاق در تهران قتل خونین مدیر یک شرکت‌ لوازم آرایشی در برج ۲۰ طبقه‌اش به دست دوست صمیمی! ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای|مشهد، شهر پیشگام در مدیریت پسماند است سرگردانی مسافران «فلای دوبی» در فرودگاه مشهد دستگیری یک قاچاقچی و کشف ۵۶۶ کیلوگرم مواد مخدر از یک دستگاه تریلی در هنگ مرزی تایباد یک کشته و چهار مصدوم بر اثر تصادف با تریلر در جاده تربت حیدریه (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) کشف ۲ کیلو و ۸۵۰ گرم مواد مخدر صنعتی در گمرک دوغارون کمبود ۶ هزار لیتر آب برثانیه در مشهد برای تابستان ۱۴۰۳ طبیعت‌گردان گرفتار در قوچان امدادرسانی شدند (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) جان باختن ۶ نفر براثر انفجار کپسول گاز در ترمینال شرق تهران (۳۰ فروردین ۱۴۰۳) وضعیت مطلوب واکسیناسیون دام در خراسان‌رضوی طی سال گذشته تنهایی خطر مرگ را دو برابر افزایش می‌دهد دستگیری متهمان سایبری کنکور که ۱۰۰ هزار «تتر» از داوطلبان دریافت کرده بودند ویدئو | اصلاح احکام رتبه‌بندی ۱۰۰ هزار معلم بازنشسته پیش‌بینی هواشناسی مشهد و خراسان‌رضوی (٣٠ فروردین ١۴٠٣) | بارش باران در اوایل هفته آتی دو کارمند شرکت حفاظتی قتل مرد معتاد در مشهد را انکار کردند + عکس همه چیز درباره «چای»، اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی اعتبارات قطره‌چکانی، زخم‌های بخش درمانی مشهد را التیام نمی‌دهد | بودجه پروژه‌های بیمارستانی امسال فقط ۲۴۰ میلیارد تومان
سرخط خبرها

باردارها واکسن بزنند یا نه؟

  • کد خبر: ۸۴۵۲۹
  • ۲۶ مهر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۸
باردارها واکسن بزنند یا نه؟
متخصص زنان و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران با اشاره به پیشگیری موثر واکسن از ابتلا به کرونا، گفت: واکسیناسیون مادران باردار، خطر انتقال کرونا به نوزاد را کاهش می دهد.

به گزارش شهرآرانیوز، دکتر شهناز احمدی؛ متخصص زنان و استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران به مناسبت هفته سلامت زنان که امسال در همه گیری کرونا برگزار می شود، گفت: کووید-۱۹ یک بیماری تنفسی همه گیر است که مشکلاتی را برای سلامت جهانیان ایجاد کرده اما در اثر تغییر در شیوه عملکرد سیستم فیزیولوژیک و عملکرد سیستم ایمنی خانم های باردار ،این افراد بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران تصریح کرد: تحقیقاتی که بر روی این بیماری در خانم‌های باردار انجام شده، نشان داده که علائم این بیماری  شامل سردرد، خستگی و درگیری سیستم تنفسی کاملا مشابه خانم‌های غیرباردار است ولی خانم های باردار تا حد بیشتری در معرض خطر بستری در بخش مراقبت‌های ویژه هستند.

وی در خصوص عوارض و پیامدهای نامطلوب کرونا در بارداری بیان کرد: از عوارض ایجاد شده در زنان باردار می توان به محدودیت رشد داخل رحمی، زایمان زودرس و نیاز به مراقبت های ویژه در نوزادان، سقط و افزایش سزارین و یا حتی در مواردی مرگ و میر پریناتال اشاره کرد.

احمدی واکسیناسیون خانم های باردار را یکی از روش های موثر در پیشگیری از عوارض شدید کرونا دانست و گفت: یکی از روش‌های جلوگیری از ابتلا به عوارض شدید کووید - ۱۹و پیشگیری از بروز عوارض شدید ناشی از کرونا در خانم های باردار، واکسن کرونا است که متاسفانه برخی خانم های باردار بدلیل ترس از عوارض تزریق واکسن بر روی جنین از آن امتناع می کنند.

عضو هیئت علمی گروه زنان دانشگاه علوم پزشکی ایران با تاکید بر اینکه واکسن خطر انتقال کرونا به نوزاد را کاهش می دهد، افزود: واکسیناسیون از عوارضی مانند شدت بیماری در مادر و همچنین نارس بودن نوزاد نیز جلوگیری می کند.

وی افزود: در بررسی های انجام شده، آنتی بادی های ضد ویروس ناشی از واکسیناسیون در سرم بند ناف نوزاد و همچنین در سرم مادر قابل رویت است و تزریق واکسن می تواند از طریق جفت به جنین از ابتلای نوزاد به کرونا جلوگیری کند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران درخصوص زمان تزریق واکسن در بارداری گفت: بهتر است تزریق واکسن بعد از هفته دوازدهم بارداری باشد زیرا اکثر اعضای جنین تشکیل شده و نگرانی‌های  ناهنجاری‌های جنینی کاملا برطرف می شود.

این متخصص زنان با تاکید بر اینکه واکسن کوید در واقع واکسن ویروسی غیر زنده است و نمی تواند باعث عفونت در مادر و جنین شود، گفت: مادرانی که در دوران بارداری واکسن کرونا تزریق می کنند به هیچ وجه ریسک بالاتری در نارس بودن نوزاد – ناهنجار های جنین و مرده زایی نسبت به دیگر مادران باردار نخواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: تزریق واکسن مانند هرواکسن دیگری ممکن است منجر به درد در محل تزریق و یا تورم وتب شود اما مشکلی برای مادران باردار ایجاد نمی کند و می توان با مصرف قرص استامینوفن ساده، تب را نیز کنترل کرد.

احمدی درخصوص تزریق واکسن در دوران شیر دهی گفت: آنتی بادی تولید شده در بدن مادر می تواند از طریق شیر به نوزاد منتقل شود و موجب ایمنی در بدن نوزاد شود، بنابر این نیاز به توقف شیردهی وجود ندارد.

دکتر شهناز احمدی؛ استاد دانشگاه علوم پزشکی ایران در پایان خاطر نشان کرد: هیچ مدرک مستندی مبنی بر اینکه واکسیناسیون بر کاهش میزان و قدرت باروری خانم ها و آقایان تاثیری داشته باشد، وجود ندارد.

وی همچنین بر لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی مانند استفاده از ماسک و رعایت فاصله اجتماعی و شستن دست ها تاکید کرد و از خانم های باردار خواست، حتی با تزریق واکسن از حضور در مکان های شلوغ اجتناب کنند و از تهویه مناسب محل حضور خود اطمینان حاصل کنند.

هفته ملی "سلامت بانوان ایران"، همه ساله در هفته پایانی مهرماه با هدف اطلاع رسانی و حساس سازی گروههای مختلف جامعه در خصوص اولویتهای سلامت زنان به عنوان نیمی از جمعیت کشور، برگزار می شود.

منبع: بهداشت نیوز

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->