جزئیات افزایش ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان دولت در سال ۱۴۰۳ + جدول ۴۲ واحد گرانفروش و متخلف در مشهد پلمب شدند (۹ فروردین ۱۴۰۲) آغاز حراج‌های خرده‌فروشی اموال تملیکی از ۱۴ فروردین ۱۴۰۳ حقوق ورودی تلفن همراه بالای ۶۰۰ دلار مشخص شد تعریف ۱۶ پروژه برای تامین آب شرب مشهد در سال جدید | اختصاص بیش از ۴ هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها مالیات بر ارزش افزوده رسما ۱۰ درصد شد! (۸ فروردین ۱۴۰۳) مصرف بنزین دوباره اوج گرفت (۸ فروردین ۱۴۰۳) اعمال افزایش حقوق بازنشستگان از فروردین + ویدئو ۲ کافی شاپ به دلیل تخلفات صنفی در مشهد پلمب شد (۸ فروردین ۱۴۰۳)  ۲۲ مرکز متخلف در خراسان رضوی پلمب شد  نگرانی طلافروشان از گرایش مردم به خرید طلای مستعمل رشد ۳ درصدی بورس در اولین هفته کاری سال جدید (۸ فروردین ۱۴۰۳) وزیر اقتصاد: دولت با افزایش ۱۰۰ هزار میلیاردی بار مالیاتی بودجه توسط مجلس مخالف است آخرین قیمت گوشی‌های روز در بازار | آیفون ۱۳ حداقل ۴۰ میلیون تومان شد + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات سایپا + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) آخرین قیمت محصولات ایران‌خودرو + جدول (۸ فروردین ۱۴۰۳) جدی شدن احتمال تغییر دستمزد ۱۴۰۳ کارگران آیین‌نامه دستمزد  ۱۴۰۳ در هیئت دولت تصویب شد ویدئو| توضیحات رئیس سازمان برنامه بودجه درباره تخصیص ارز برای واردات خودرو (۸ فروردین ۱۴۰۲) فرودگاه‌ها زیر ذره بین نظارتی سازمان هواپیمایی کشوری جزئیات پیش فروش بلیت قطار‌های مسافری از ۹ فروردین ماه سهمیه ویژه اقلام اساسی به استان‌های مسافرپذیر تخصیص می‌یابد وزیر اقتصاد: نگاه دولت سیزدهم بازگرداندن اداره کشور به مردم است فراخوان متقاضیان خودروی پارس در سال ۱۴۰۳ تداوم دارد؟ لزوم ارتقای توان صادراتی دانش بنیان‌های حوزه اقتصاد دیجیتال در ۱۴۰۳ قطار‌های نوروزی در مسیر مشهد چهار رام افزایش یافت
سرخط خبرها

ماجرای کسر اضافه کاری کارکنان آمبولانس ها!

  • کد خبر: ۸۴۵۵۸
  • ۲۷ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۷
ماجرای کسر اضافه کاری کارکنان آمبولانس ها!
انجمن صنفی فوریت‌های پزشکی از کسر مبلغ اضافه‌کاری‌های اجباری می‌گوید و علوم پزشکی مدعی است در پرداخت‌ها مشکلی وجود ندارد.

به گزارش شهرآرانیوز؛ خدمات نیرو‌های اورژانس پیش بیمارستانی از جمله سخت‌ترین خدمات نظام سلامت است؛ زیرا به خاطر فعالیت در خارج از فضا‌های مشخص بیمارستانی، باید سختی‌های مضاعفی را تحمل کنند. کرونا میزان و سختی کار نیرو‌های اورژانس پیش بیمارستانی را دو چندان کرده است. از یک سو تعداد زیادی از آنان به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و شماری از آنان نیز بر اثر این بیماری شهید شده اند و از سوی دیگر به دلیل کمبود نیرو مجبور شده اند خدمات دیگری نیز ارائه دهند.

در چنین شرایطی که لزوم حمایت‌های صنفی و معیشتی از فعالان این حوزه دوچندان می‌شود، انجمن صنفی فوریت‌های پزشکی خراسان رضوی به عنوان نهاد صنفی فوریت‌های پزشکی، نامه‌ای به شهرآرا فرستاده که از کسر ۳۰ درصد اضافه کاری اجباری آمبولانس‌ها خبر می‌دهد.

در بخشی از این نامه آمده است: باتوجه به جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد و براساس استاندارد‌های موجود حداقل ۲۵۰دستگاه آمبولانس فعال و به ازای هر آمبولانس ۹ نفر پرسنل عملیاتی (مجموعا ۲۲۵۰ نفر) برای پوشش کامل مأموریت‌های اورژانس پیش بیمارستانی فقط در شهر مشهد مورد نیاز است، اما متأسفانه فقط ۸۸ دستگاه آمبولانس و به ازای هر آمبولانس ۵.۵ نفر پرسنل عملیاتی (مجموعا۴۸۴ نفر) فعال هستند.

از این تعداد نیز طبق مصاحبه اخیر ریاست محترم مرکز اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه، در پیک پنجم بحران کرونا، علی رغم انجام واکسیناسیون باز هم ۲۵ درصد پرسنل عملیاتی به بیماری کرونا مبتلا شده اند و در مرخصی استعلاجی به سر می‌برند که در نتیجه به طور متوسط روزانه ۲۰ آمبولانس هم از همین تعداد اندک به دلیل کمبود نیرو از چرخه عملیات خارج می‌شود. از طرفی تعداد تماس‌های اورژانس ۱۱۵ هم در بحران کرونا به پنج برابر افزایش پیدا کرده است، به طوری که انجام حداکثر ۵ مأموریت برای هر آمبولانس در ۲۴ ساعت به بیش از ۳۰ مأموریت نیز می‌رسد.

اما پس از ۲۰ ماه مجاهدت و ایثار، دانشگاه علوم پزشکی مشهد در اقدامی عجیب، مزد این مدافعان سلامت را داد و ۳۰ درصد از مبلغ اضافه کار تمام پرسنل را بدون هیچ دلیل منطقی کسر کرده و در پاسخ به اعتراضات همکاران فرموده اند که سقف اضافه کار شما بیشتر از سقف مجاز است و قابل پرداخت نیست.

هم اکنون زمان رسیدن آمبولانس بر بالین بیماران بدحال و اورژانسی از ۸ دقیقه به بیش از نیم ساعت افزایش یافته و این یعنی یک فاجعه انسانی در حال رخ دادن است و کسی متوجه آن نیست. حال اگر قرار بر عدم پرداخت ۳۰ درصد از مبلغ اضافه کار باشد و آمبولانس‌های بیشتری نیز غیر فعال شود، چه کسی پاسخ گوی این فاجعه انسانی خواهد بود؟

کاهش سقف اضافه کار در اورژانس ۱۱۵ یعنی تعطیلی پایگاه، یعنی غیر فعال شدن آمبولانس، یعنی دیر رسیدن بر بالین بیماران بدحال و اورژانسی و در یک کلام یعنی فاجعه انسانی.
چه کسی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد مجوز کسر ۳۰ درصد از اضافه کار پرسنل عملیاتی و بازی کردن با جان بیماران بدحال و اورژانسی و سلامت مردم این شهر را صادر کرده است؟ لذا از همه مسئولان محترم دانشگاهی و استانی خواهشمندیم با قید فوریت به این مسئله رسیدگی کنند و جلوی این فاجعه انسانی را بگیرند.

مشکلی برای اضافه کاری وجود ندارد

در جواب نامه انجمن صنفی فوریت‌های پزشکی به سراغ حسین محزون، معاون مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد می‌رویم. او در پاسخ به موارد مطرح شده می‌گوید:مرکز اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث دانشگاه علوم پزشکی مشهد اکنون دارای ۱۵۵ پایگاه و ۱۶۹ آمبولانس فعال است که از این تعداد ۷۴ پایگاه مربوط به شهرستان مشهد است و پاسخگویی ۶۵۵۲۲۰ تماس اورژانس در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ انجام شده است.

محزون اضافه می‌کند: همچنین ۹۸۰ نیروی عملیاتی در اورژانس پیش بیمارستانی استان مشغول به کار هستند که از این تعداد ۵۴۰ نیرو در پایگاه‌های اورژانس شهر مشهد حضور دارند. به گفته معاون مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی طبق آیین نامه پوشش فراگیر اورژانس پیش بیمارستانی کشور به ازای هر ۲۰ هزار نفر جمعیت، یک دستگاه آمبولانس مورد نیاز است. او می‌گوید: اکنون ایجاد ۱۷۲ پایگاه برای مشهد مصوب شده است و در صورت تأمین آمبولانس، تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی، امکان توسعه ۹۸ پایگاه باقی مانده دیگر نیز وجود دارد که، این موضوع در دست اقدام است.

محزون تصریح می‌کند که افزایش مأموریت‌ها به علت پیک پنجم کرونا موجب فشار مضاعف به همکاران شده است و ادامه می‌دهد: برای رفع کمبود نیروی انسانی تلاش شد با فراخوان همه کارکنان عملیاتی و ستادی، کمبود نیروی انسانی رفع شود.
معاون مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اعلام می‌کند که با بررسی آمار مشخص می‌شود که متوسط تعداد مأموریت پایگاه‌های اورژانس ۱۱۵ مشهد، ۱۳ مأموریت و زمان رسیدن بر بالین بیمار نیز ۱۲ دقیقه است.

اودرباره اضافه کاری اجباری نیز می‌گوید: باید به این موضوع توجه داشت که اکنون به علت کرونا در وضعیت بحران قرار داریم و برای حفظ سلامت مردم باید از همه ظرفیت‌های موجود استفاده شود؛ لذا در اورژانس پیش بیمارستانی نیز سعی شد، در حد امکان آمبولانسی غیر فعال نشود و با حداکثر توان خدمات رسانی کنیم.
محزون در باره کسری اضافه‌کار نیز توضیح می‌دهد که به علت اصلاح فرایند پرداخت کارکنان در مرداد ۱۴۰۰ به میزان ۳۰ درصد مبلغ اضافه کاری در شهریور ماه پراخت شد و اکنون مشکلی برای پرداخت اضافه کاری کارکنان فوریت‌های پزشکی وجود ندارد.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->